Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdDavid Verstraeten Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Drs. Arno de Poorter Drs. Anne van Hees
Een nieuwe kijk op ADHD Drs. Arno de Poorter Drs. Anne van Hees
2
Doel van de workshop Een nieuwe kijk op ADHD ontwikkelen! Een kijk die gericht is op de mogelijkheden en talenten van mensen met ADHD.
3
Wie zijn wij? Arno de Poorter Anne van Hees Mens met ADHD Psycholoog
Hulp bij ADHD gestart in mei 2009 Anne van Hees Partner van Arno Onderwijskundige Werkervaring in het basis- en hogeronderwijs
4
Opdracht Pak het luciferdoosje helemaal in, daarbij: niet praten
niet afkijken doosje heel laten Opdracht volbracht? Houd het doosje in je hand, zodat anderen het niet kunnen zien. Bewust en positief omgaan met jongeren met AD(H)D
5
Waar denk je aan als je het woord
ADHD? Waar denk je aan als je het woord ADHD Hoort?
6
Gevolgen van onvolledigheid
Veel ADHD gedrag is heel duidelijk waarneembaar. Onvolledige kennis leidt vaak tot een verkeerde interpretatie van de oorzaak van dat gedrag. Voorbeelden: - ‘Lui’ - ‘Ongemotiveerd’ - ‘Onwil’ Dit heeft negatieve reacties tot gevolg.
7
Reacties in de praktijk op school
Jij bent toch die gek die bij ons op school heeft gezeten? Hoe vaak moet ik dat nog vertellen? Kinderachtig mannetje. Je probeert het gewoon niet. Dat wordt later helemaal niets met jou!
8
Reacties in de praktijk thuis
Trainingsbroek die ik kwijt raakte. Als jij weg bent zijn er NOOIT problemen. Spugen Slaan Schelden: tiran, psychopaat, narcist Arno, als je heel goed je best doet weet ik zeker dat je het kunt!
9
Rapport groep 3
10
Rapport groep 5
11
Rapport groep 7
12
Hoe dan wel? rapport groep 8
Een nieuwe kijk op ADHD
13
Gevolgen voor mijn leraren op de basisschool
14
Gevolgen leraren op de basisschool
15
Gevolg van negatieve aandacht
Ik werd bedachtzaam. Ik kon mezelf niet zijn zonder dat er iemand boos werd. Ik voelde me eenzaam. Op een geven moment had ik het idee dat eigenlijk niemand iets om mij gaf. Ik werd gesloten/ luisterde niet meer/ nam niemand meer serieus. Als ik mijn problemen aan iemand probeerde te vertellen kreeg ik altijd te horen dat het aan hem lag. Op een gegeven moment ging ik mijn eigen weg. Puur uit zelfbescherming. Werd defensief. Iedereen die mij, in mijn ogen beledigde, kreeg de volle laag! Een nieuwe kijk op ADHD
16
Ik kreeg een hekel aan mijn ouders en aan school.
Thuis en school is nooit echt leuk geweest. Ouders lange tijd niet gezien. Voorbeeld contact mama Vaak geschorst van school. Aantal keren met justitie in aanraking gekomen i.v.m.: Vechtpartijen tijdens uitgaan. Vernielingen. Overmatig alcohol en drugs gebruik.
17
Geen waardering doet pijn
Je doet je uiterste best, maar het lukt niet. Niet omdat je niet wil maar omdat ik het niet kan. En geloof me dat het erg veel pijn doet om, van de mensen van wie je houdt (ouders) of tegenop kijkt (leerkrachten), elke keer weer krijgt te horen dat je je best niet doet.
18
Conclusie NEGATIEVE aandacht zorgde ervoor dat ik werd wat er tegen mij gezegd werd: - Agressief - Vervelend - Niet luisteren
19
Vraag Hoe kun je dat nu veranderen?
20
Hoe? Verdieping door: Zelfvertrouwen ontwikkelen/erkenning geven door:
Inzicht in ADHD ontwikkelen Zelfvertrouwen ontwikkelen/erkenning geven door: Onvoorwaardelijke acceptatie van jezelf/de ander Positieve aandacht: geef aandacht aan wat wel werkt Zicht op talenten: onderzoek waar jij of degene met ADHD goed in is Actief luisteren: weet dat je het waard bent gehoord te worden/probeer degene met ADHD werkelijk te begrijpen Vertrouwen: geloof in jezelf/de ander.
21
Wat is ADHD? ADHD is de Engelse afkorting van
Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Vertaald: aandachtstekort’stoornis’ met hyperactiviteit.
22
Wat is de oorzaak van ADHD?
ADHD wordt veroorzaakt door een neurologische verschil in de hersenen.
23
Neurologisch verschil?
De rechtse hersenhelft is 5 % kleiner dan mensen zonder ADHD. = Zonder ADHD Met ADHD Dit mist Arno!
24
Minder bloeddoorstroming
Geen ADHD ADHD Bewust en positief omgaan met jongeren met AD(H)D
25
Hersenactiviteit op een andere locatie bij een concentratietaak
Geen ADHD ADHD Bewust en positief omgaan met jongeren met AD(H)D
26
Tekort neurotransmitters (dopamine en noradrenaline)
Het tekort ontstaat doordat deze neurotransmitters na afgifte te snel weer worden opgenomen. Bewust en positief omgaan met jongeren met AD(H)D
27
Bewust en positief omgaan met jongeren met AD(H)D
28
Wat zijn de gevolgen? 1) Onoplettendheid 2) Hyperactiviteit 3) Impulsiviteit
29
Onoplettendheid Snel afgeleid zijn. - Sleutels kantine.
Moeite hebben met de kern - Aantekeningen universiteit.
30
Hyperactiviteit Vaak friemelen - Honden van vriend Sander Druk praten
- Denkt dat u dat wel ziet/hoort
31
Impulsiviteit Woordenboek: op de eerste aandrift handelen.
- Gat in stapelbed
32
Impulsiviteit
33
Positieve aandacht Stoppen met aandacht richten niet kan (werkt NIET) en zeggen wat zou MOETEN, maar, steek u aandacht in je/de ander wel kan! (werkt WEL) en geef uw wensen aan.
34
Positieve kanten 1. Enthousiast - Als mijn vriendin thuis komt ben ik net zo blij als een hond. - Als vrienden iets willen doen bellen ze me vaak. 2. Stressbestendig (Als de druk hoog is word ik rustig) - Voorbeeld: scriptie in twee weken geschreven.
35
3. Niet lang boos
36
Positieve kanten 4. Oog voor details - Als iemand naar de kapper is geweest zie ik dat.
37
5. Lief
38
Vertrouwen Vertrouwen is het ALLER ALLER BELANGRIJKSTE!
Uit onderzoek blijkt dat de kans dat een mens met ADHD gelukkig wordt afhangt van het aantal mensen in zijn omgeving dat in hem gelooft. Dus hoe groter het aantal mensen in zijn omgeving dat in hem gelooft hoe groter de kans dat hij gelukkig wordt.
40
Dat wat je aandacht geeft…
groeit Bewust en positief omgaan met jongeren met AD(H)D
41
Resultaat
42
De nieuwe kijk wij willen meegeven…
43
Je bent zo mooi anders dan ik natuurlijk niet meer of minder maar
ik zou je nooit anders dan anders willen. Hans Andreus Bewust en positief omgaan met jongeren met AD(H)D
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.