Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdVera Kok Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Gratis openbaar vervoer met een sociaal doel 11 november 2009 Rudy Schoonveld
2
Inhoud workshop Waarom gratis OV? Welke sociale motieven? Welke Doelgroepen? Geldigheid gratis OV, tijd, gebieden en lijnen Prijscomponenten
3
Doelen gratis OV met een sociaal motief Bevorderen maatschappelijke participatie van betreffende doelgroep door wegnemen prijsdrempel bij vervoer Mogelijk in combinatie met verlaging andere drempels zoals met Rotterdampas (Den Haag: Ooievaarpas) Tegengaan eenzaamheid (door zelf meer activiteiten te ondernemen én door bereikbaar te zijn voor familie en vrienden) Bieden van gemak aan groep burgers Inkomenssteun in natura
4
Doelgroepen 65 plussers – Totaal aantal in de regio: 175.000 – Circa 20% van totale bevolking 65 plussers met een laag inkomen – Definitie: maximaal 120% van minimuminkomen – Totaal aantal in regio: 38.000 Alle mensen met een laag inkomen – Definitie: maximaal 120% van minimuminkomen – Circa 162.000 personen Mensen met een mobiliteitsbeperking – Definitie: WMO vervoer gerechtigden – Circa 60.000 mensen in de regio
5
Vervoer door doelgroepen Vervoer sterk afhankelijk van leefsituatie, voorzieningenniveau en ruimtelijke structuur 65 plussers – Wisselend niet dagelijks gebruik, tussen de € 40-100 65 plussers met een laag inkomen – Wisselend niet dagelijks gebruik, tussen de € 40-100 Alle mensen met een laag inkomen – Dagelijks frequent én onregelmatig gebruik, circa € 500 Mensen met een mobiliteitsbeperking – Beperkt incidenteel gebruik
6
Geldigheid (1) Daluren: – op werkdagen na 9.00 uur – in de weekenden en op feestdagen de gehele dag
7
Geldigheid (2) Vier gebieden: 1. Rotterdam rail en bus/RET: interessant voor Rottterdam, Schiedam, Albrandswaard, Capelle a/d IJssel en Vlaardingen, 2. 1 + Bus overig interessant voor Barendrecht, Krimpen a/d IJssel, Lansingerland en Ridderkerk 3. 1 + Voorne Putten interessant voor Spijkenisse, Bernisse, Hellevoetsluis, Westvoorne en Brielle 4. 1 + 2 + 3: gehele stadsregio Naar verwachting weinig mensen van 2 die in 3 zullen reizen en weinig mensen 3 die in 2 zullen reizen Voorstel twee gebieden: – Rotterdam rail en bus/RET – Gehele stadsregio
8
Geldigheid (3) Alle lijnen die in en van/naar de concessie(s) rijden (afstemming met aangrenzende concessieverleners en bedrijven) Alle lijnen die tot de concessie(s) behoren Alle lijnen binnen het concessiegebied
9
Reizen op OV Chipkaart Persoonlijke OV chipkaarten Nieuwe kaarten op aanvraag Propositie op bestaande kaarten op aanvraag Aanvraag procedure betekent dat deel van de gerechtigden niet meedoet (Rotterdam circa 40%)
10
Prijscomponenten voor gemeente (1) 1.Vervoer Gederfde opbrengsten – Opbrengsten van bestaande reizigers die tot de doelgroep behoren en in toekomstige situatie gratis OV hebben Bijdrage voor meerreizen deelnemers, schatting circa 40% bij de 65 plussers Maximum bedrag: onderhandelingspunt, ergens tussen de 100% en 140% van de opbrengstenderving
11
Prijscomponenten voor gemeente (2) 2.Bijkomende kosten Kosten voor nieuwe OV chipkaarten en handling Kosten helpdesk Kosten toetsingsprocedure – (bij inkomenstoets) 3.Geen bijdrage stadsregio
12
Afrekenmethodiek Bedrag per gereisde kilometer met een maximum voor de gemeente – 65 plussers en WMO gerechtigden: reductie tarief – Mensen met een minimum inkomen: vol tarief
13
Matrix producten catalogus Rotterdam Rail + Bus / RET Stadsregio geheel Gratis OV (reductie) -65 plussers -65 plussers 120% minimum -WMO vervoer gerechtigden Gratis OV (vol tarief) - Inwoners 120% minimum inkomen jonger dan 65
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.