De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Prof. Dr. Michel Walrave, K.U.Leuven, Dept Communicatiewetenschappen

Verwante presentaties


Presentatie over: "Prof. Dr. Michel Walrave, K.U.Leuven, Dept Communicatiewetenschappen"— Transcript van de presentatie:

1 Prof. Dr. Michel Walrave, K.U.Leuven, Dept Communicatiewetenschappen
Onderzoeksmethoden Corporate Identity Of Zelfpresentatie Prof. Dr. Michel Walrave, K.U.Leuven, Dept Communicatiewetenschappen

2 Verhouding Identiteit/Imago (Birkigt & Stadler)
(corporate image) Persoonlijkheid Gedrag Symbolen Communicatie Identiteit (corporate identity)

3 1. Spinnenweb methode <Globale analyse CI>
Doel: Vaststellen van de huidige identiteit en confrontatie met de gewenste identiteit Methode: ‘brainstormsessie’ Verloop: Opwarming: rondvraag over de attitude t.o.v. het bedrijf en hoe men het aan buitenstaanders beschrijft Fase1: lijst samenstellen van alle relevante kenmerken van het bedrijf > op bord, groeperen van kenmerken door moderator (max. 10 per persoon) Fase2: selectie uit deze lijst van maximaal 8 kenmerken, door iedereen individueel Fase3: top-8 wordt geselecteerd en vormt een ‘ster’

4 Spinnenweb methode <Globale analyse CI>
Integriteit Prijs/waarde Betrouwbaar Kwaliteit Innovatief Durf Sociale verantwoordelijkheid Klantenservice

5 Spinnenweb methode <Globale analyse CI>
…verloop: Fase4: van deze 8 kenmerken wordt aan de deelnemers gevraagd om ieder kenmerk twee scores te geven Een ‘Ist’-score op 10: dit kenmerk is vandaag realiteit Een ‘Soll’-score op 10: dit kenmerk zou moeten gerealiseerd worden

6 Spinnenweb methode <Globale analyse CI>
Integriteit Prijs/waarde Betrouwbaar Kwaliteit Ist=4 Innovatief 10 Soll=9 Durf Sociale verantwoordelijkheid Klantenservice Ist Soll

7 Spinnenweb methode <Globale analyse CI>
…verloop: Fase5: de gemiddelden van de ‘Ist’-scores en de ‘Soll’-scores worden in de grafiek opgenomen Ieder lijnstuk is een 10-puntenschaal (nul in het midden) De eventuele discrepantie komt grafisch tot uiting Deze vaststelling moet discussie stimuleren over: Belang van ‘Ist’- en ‘Soll’-kenmerken Hoe de gewenste situatie (‘Soll’) gerealiseerd kan worden

8 Spinnenweb methode <Globale analyse CI>
Integriteit Prijs/waarde Betrouwbaar Kwaliteit Innovatief 10 Durf Sociale verantwoordelijkheid Klantenservice Ist Soll

9 Spinnenweb methode <Globale analyse CI>
Voordeel: Ideeën over de kenmerken/waarden van het bedrijf worden expliciet gemaakt (dankzij de ‘open methode’) Conflicterende waarden/kenmerken moeten een oplossing vinden De huidige en gewenste CI kan neergeschreven worden Nadeel: Discussie zonder taboes? Denken de andere personeelsleden er ook zo over? Is er ‘bedrijfsblindheid’? Nood aan vergelijking met imago bij doelgroepen!


Download ppt "Prof. Dr. Michel Walrave, K.U.Leuven, Dept Communicatiewetenschappen"

Verwante presentaties


Ads door Google