Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdGerrit Janssen Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Startconferentie netwerken taal en rekenen vo 1 februari 2011
2
Taal- & rekenbeleid voortgezet onderwijs in beeld
4
Keuzes hangen samen met: Schoolcultuur Schoolbeleid Schaalgrootte
5
Consequenties beleidskeuzes: Schoolorganisatie administreren resultaten: lvs roosters taal- en rekencoördinatoren toetsing overleg andere onderwijssectoren overlegstructuur docenten leerplannen leermiddelen
6
Referentieniveaus: een plek in het leerplan analyse op schoolniveau: hoe ontbrekende onderdelen inpassen in het leerplan? welke inhouden referentiekader al onderdeel leerplan? toetsing/beoordeling? remediëring, onderhoud of uitbouw
7
Ne + Wi: extra tijd ingeroosterd
8
Sprinters met aanhanger
9
vakinhoudelijk specialisten verantwoordelijk inhoud sluit aan bij Ne + wi bovenop lessentabel, apart ingeroosterd: differentiëren
10
Sprinters met aanhanger hoe tijd in de lessentabel? apart curriculum taal en rekenen taakverzwaring docenten? meer formatie nodig nieuwe leermiddelen nodig?
11
Ne + Wi, binnen de huidige lessentabel
12
Sprinters met duwtje in de rug
13
vakdocenten Ne + wi geen extra tijd lessentabel onderdeel curriculum Ne + wi (!) taakverzwaring
14
Sprinters met duwtje in de rug gedifferentieerd werken per leerling: remediering onderhoud uitbouw
15
Alle vakken doen mee, binnen de lessentabel
16
Peloton met pakketjes
17
vaardigheden: trainen en toepassen in functionele situaties contextrijk alle vakken: onderhoud vaardigheden
18
Peloton met pakketjes basisvaardigheden in curricula alle vakken: gericht toepassen domeinen taal en rekenen onderbrengen in vakcurricula taal en rekenen: hele team elke docent helpt lln. bij taal- en rekenfouten
19
Peloton met pakketjes diagnostische toetsen: lacunes coördinator/werkgroep: regie over alle activiteiten
20
Alle vakken doen mee, extra tijd ingeroosterd
21
Tandem met aanhanger
22
basisvaardigheden taal en rekenen: grondslag alle andere kennis/vaardigheden onderhoud/toepassing: projecten arrangementen
23
Tandem met aanhanger alle docenten betrokken vanuit eigen vak ingrijpende verandering: taal- en reken(mid)dagen projectweken zomerschool
24
Tandem met aanhanger taal en rekenen: ten dele apart modules ontwikkeld door alle vaksecties passende leermiddelen nodig taal- en rekenopdrachten in context Coördinator/werkgroep: regie
26
Met dank aan: Jonneke Adolfsen: Expertis Remy van Kasteren (Diephuis & Van Kasteren Ronald van Beusekom (Assink Lyceum) Michiel Moormann (vormgeving)
27
Heeft u nog vragen?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.