De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Wie zijn wij? (voorstellen mentoren). Wie zijn wij? (voorstellen mentoren)

Verwante presentaties


Presentatie over: "Wie zijn wij? (voorstellen mentoren). Wie zijn wij? (voorstellen mentoren)"— Transcript van de presentatie:

1

2 Wie zijn wij? (voorstellen mentoren)

3 Agenda Ouderavond 10-09-2013 Wat is de denkcirkel?
uur Wat is de denkcirkel? Mentor, experts en ouders Goed te weten (Magister, kamp, e.d.) Kijkje in de huiskamer

4 Wat doet uw kind op DNS? Zelfstandigheid, vrijheid, verantwoordelijkheid Gereedschapslessen Mentortijd: mentorgesprek, lezen, ZW, projecten Magister / Agenda Laptop Thema onderzoek m.b.v. denkcirkel

5 Wat doet uw kind op DNS? Thema onderzoek Zes weken:
2 weken: kennisbasis / verwonderen 2,5 week: onderzoek uitvoeren 1,5 week: presenteren, reflecteren

6 Denkcirkel onderzoek weken Fase 1: Tot een leervraag komen Fase 5:
Reflecteren week 1 6 2 5 Denkcirkel onderzoek Fase 2: Onderzoek ontwerpen 3 4 Fase 4: Presenteren Fase 3: Onderzoek uitvoeren

7 Fase 1: Tot een leervraag komen
Wat ga ik onderzoeken? Hartsvraag (laat je hart sneller kloppen) Motiveert tot leren: betekenisvol leren Mindmapping Hoofd- en deelvragen niet te smal, niet te breed binnen het thema open vraag Reflectie

8 Fase 2: Onderzoek ontwerpen
Hoe pak ik het aan? Themadocumenten Bronnen zoeken betrouwbare bron(nen): feit vs. mening meerdere bronnen: Plan van aanpak / Schetsen: hoe, wat, waar en wanneer? Reflectie

9 Fase 3: Onderzoek uitvoeren
Plan in de praktijk: vragen beantwoorden Bronnen gebruiken: lezen, interview, enquête, museum, etc. Informatie begrijpen en ordenen Plagiaat vs. eigen woorden Eisen aan een eindproduct Eindproduct maken:

10 Fase 4: Presenteren Eindproduct presenteren Eisen aan een presentatie
kort en bondig, duidelijke kop en staart spreken (niet oplezen) voor een groep Jezelf verantwoorden Kennis overdragen: leren van elkaar in een lerende gemeenschap Wendbaar gebruik: toepassen van kennis, daardoor beheersen en beklijven Reflectie

11 Fase 5: Reflecteren ‘Spiegeltje, spiegeltje aan de wand’
Waarom ging het zoals het ging? Wat wil ik zo houden? Wat wil ik veranderen? Zowel successen als mislukkingen Reflecteren op niveaus: omgeving, gedrag, vaardigheden Leren door reflecteren (cirkel)

12 Mentor Ouders De leerling Expert

13 Wat is de rol van de mentor?
Makelaar van relaties begeleiding en ondersteuning van de leerling (sherpa). stimuleert en begeleidt de veelzijdige ontwikkeling aandacht voor persoonlijke ontwikkeling en competenties. stimuleert leerling om op ontwikkeling te reflecteren. bewaakt de voortgang en rapporteert onderhoudt contact met ouders en alle andere begeleiders eerste aanspreekpunt bij elke vraag

14 Wat is de rol van de expert?
Verzamelaar en overdrager van informatie Brengt kennis op een aansprekende manier, in een betekenisvolle context, voor het voetlicht. Helpt leervragen formuleren en beantwoorden door aandragen van relevante bronnen. Gaat een relatie aan met de leerling en kiest daarbij de inhoud als uitgangspunt Koppelt leervragen aan kerndoelen en eindtermen. Overziet kerndoelen en eindtermen en bewaakt het eindniveau.

15 Wat kunt u als ouder doen?
Van Magister tot een kopje thee Hartsvraag helpen vinden Bronnen aandragen Helpen plannen (en uw kind er aan houden) Eindproduct doorlezen Proefpresentatie: feedback / kritiek (tips en tops). Zicht op uw kind Los laten

16 Goed om te weten Magister Woordrapport
Kamp: woendag 9 t.m. vrijdag 11 oktober Workshops Graag adres checken in Magister. Wijzigingen via:

17 Kijkje in de huiskamer


Download ppt "Wie zijn wij? (voorstellen mentoren). Wie zijn wij? (voorstellen mentoren)"

Verwante presentaties


Ads door Google