De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

PUBLIC DESIGN Bas van der Lans, Henno van de Hee en Sanne Schumacher.

Verwante presentaties


Presentatie over: "PUBLIC DESIGN Bas van der Lans, Henno van de Hee en Sanne Schumacher."— Transcript van de presentatie:

1 PUBLIC DESIGN Bas van der Lans, Henno van de Hee en Sanne Schumacher

2 AGENDA In the bigger picture Stick with you got Opstaan voor iemand misstaat niemand

3 Maatschappelijke issue: ‘The BIGGER picture’ Ruimte: winkelcentrum city plaza

4 Maatschappelijk issue : gedrag hangjongeren in winkelcentrum overlast voor winkelpubliek, dus ook de winkels. Interventie: “ zet de jongeren in the picture” Filmen van de jongeren en dit projecteren op reclame schermen.

5

6 Maatschappelijke issue: ‘ Stick with what you got’ Ruimte: Centaal Stadion Amsterdam

7 Maatschappelijk issue : “stick with you what you got” ‘bergen afval?‘ jongeren, die mee willen gaan met het nieuwste Interventie:stadion van Amsterdam lopen elke dag duizendende jongeren. Onze boodschap ‘ gooi eens wat minder weg’, gaan wij projecteren op de muren door middel van qoutes & (oude) elektrische apparaten ophangen op de muren. ‘wakker schudden’. En zelf pakkende qoutes te bedenken.

8 “Nee de nieuwste mac is niet beter!” “In Nederland komt jaarlijks ruim 61 miljoen ton afval vrij” “Mijn telefoon? Hij kan bellen!” “Ik ben hip, want ik zorg voor het mileu!”

9 Maatschappelijke issue “Opstaan voor iemand... misstaat niemand” Publieke ruimte: de tram

10

11 De Amsterdamse tram Voor wie? Welke mensen komen er? Voor een heel divers publiek, van student tot zakenman. Van kleine kinderen (met óf zonder ouders) tot grijze wollige oma’s. Van Johnies en Anita’s tot importklussers en toeristen van over de hele wereld. Hoe gedragen deze zich hier? Soms opstaan voor ouderen. Knietjes netjes bij elkaar houden. Na het lezen van een krantje deze netjes opvouwen en misschien zelfs op de stoel naast je neerleggen, mits deze vrij is.

12 Verbeteren voor...... ouderen die een zitplekje nodig hebben maar er niet om durven te vragen. Sommige mensen zullen hier de tram zelfs om mijden waardoor ze helemaal geen vervoer meer hebben en vereenzamen.

13 De Amsterdamse tram

14 Maatschappelijke issue Het gedrag van jongeren tegenover ouderen in de Amsterdamse tram. Het gebeurt in Amsterdamse trams vaak dat mensen die moeilijk te been zijn niet kunnen zitten in een drukke tram. Dit is enerzijds vervelend, maar anderzijds ook erg gevaarlijk. Jongeren tolereren ouderen in de tram – dat wil zeggen – ze werken niet opzettenlijk tegen dat er ouderen in een tram kúnnen zijn. Het respect voor ouderen en gehandicapten is echter moeilijker te vinden. Dit uit zich in het omverlopen van- en niet rekening houden mét de medemens.

15 Concept Interventie Minder-validen-plekken duidelijker aanwezig maken in de tram, door deze te versieren Ouderen/mindervalide mensen die binnen komen, zullen de plekken eerder opvallen Als onze ‘gepimpte’ plekken vol zijn, zullen wij de persoon die een plek afstaan ‘eren’. Directe betrokkenen Tramreizigers met en zonder beperking.

16 Concept Huidige situatie De tram zoals bekend op drukke tijdstippen. Veel staande mensen en veel zittende mensen die niet allemaal hun stoel even hard nodig hebben. Verandering Een tram waarin iedereen die een stoeltje nodig heeft er eentje krijgt en waarin de opgestane mens zich voldaan voelt. Zij krijgen hier een goed gevoel door omdat ze hun medemens helpt. Karmapuntjes!

17 Concept | Vervolg... Kosten Niet van toepassing, minimaal Benodigdheden Versiermateriaal en ‘beloningen’ voor de meewerkende reizigers.

18 Concept Huidige situatie De tram zoals bekend op drukke tijdstippen. Veel staande mensen en veel zittende mensen die niet allemaal hun stoel even hard nodig hebben. Verandering Een tram waarin iedereen die een stoeltje nodig heeft er eentje krijgt en waarin de opgestane mens zich voldaan voelt. Zij krijgen hier een goed gevoel door omdat ze hun medemens helpt. Karmapuntjes! Kosten Niet van toepassing, minimaal Benodigdheden Eventueel een rode knop, megafoon, interviewset, flitsende outfit, blauwe loper.

19 Concept Huidige situatie De tram zoals bekend op drukke tijdstippen. Veel staande mensen en veel zittende mensen die niet allemaal hun stoel even hard nodig hebben. Verandering Een tram waarin iedereen die een stoeltje nodig heeft er eentje krijgt en waarin de opgestane mens zich voldaan voelt. Zij krijgen hier een goed gevoel door omdat ze hun medemens helpt. Karmapuntjes! Kosten Niet van toepassing, minimaal Benodigdheden Eventueel een rode knop, megafoon, interviewset, flitsende outfit, blauwe loper.

20

21

22 DE VIDEOBEELDEN

23 Conclusie interventie Geen aandacht van de omgeving Geen toestemming voor dergelijke acties in trams Dus: Het is mogelijk hier iets mee te doen Op een hoger niveau aanpakken Toestemming van het GVB nodig. Media-aandacht is een vereiste voor voorkennis.


Download ppt "PUBLIC DESIGN Bas van der Lans, Henno van de Hee en Sanne Schumacher."

Verwante presentaties


Ads door Google