De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Trends vrijetijdseconomie

Verwante presentaties


Presentatie over: "Trends vrijetijdseconomie"— Transcript van de presentatie:

1 Trends vrijetijdseconomie
Mogelijkheden voor watertoerisme in de toekomst

2 Trends Vergrijzing Meer alleenstaanden
Individualisme op einde, groepsgevoel komt terug Allochtone bevolking groeit Digitalisering rukt op Grote vraag naar tweede woningen Verwachtingen t.a.v. vrije tijd liggen hoog

3 Trends Toeristen en recreanten willen ervaring die bij hun leefstijl past Vele interpretaties door vele recreanten die allemaal hun eigen verhaal hebben.

4 Cijfers over leefstijlgroepen
In Noord- en Midden-Limburg hebben we 6,3 milj. toeristisch overnachtingen per jaar. Het merendeel van deze toeristen zijn ‘groen’ en ‘geel’. In Noord- en Midden-Limburg hebben we 51,6 milj. aantal uitstapjes per jaar. Het merendeel van deze toeristen zijn ‘groen’ en ‘geel’. Mbt watertoerisme – vermoeden we dat de groepen vnm ‘blauw’ en ‘rood’ zijn.

5 Definitie watertoerisme en recreatie
Waterrecreatie behelst activiteiten als kleine recreatievaart (zeilen, kanoën, roeien, sloepvaren, fluisterboten), surfen, zwemmen, waterskiën, hengelsport en sportduiken. Watertoerisme omvat activiteiten met een grotere economische impact. Hierbij moet men denken aan grote motor- en zeilboten, jachthavens, zeecruises, (motor) chartervaart (‘boat and bike’), bruine vloot.

6 Voorbeeld Bestedingen
Onderdelen Bestedingen in mln Pleziervaart Cruise en chartervaart Watersporten Kleine recreactievaart Bron: Actieprogramma Watertoerisme en waterrecreatie | Provincie Noord-Holland € € 609 € 190 – € 205 € 160 – € 200 € 15 - € 20

7 Wat is nodig? om de watertoerist en recreant aan te trekken
Fysieke infrastructuur, bijvoorbeeld aanlegplaatsen Vaardoelen (Horeca) vaarroutes ontsluitingen naar achterland Voldoende kritische massa Diversiteit binnen de sector Provinciale, bestuurlijke prioriteit

8 Wat is nodig? imago opbouwen als waterprovincie
het verbeteren van de informatievoorziening over de aanwezige watersportvoorzieningen evenementen organiseren rondom water niet vaarders betrekken bij activiteiten op het water dmv aanleg terrassen, strandjes, routes niet vaarder verhuurmogelijkheden aanbieden logistiek van verschillende vaartuigen in goede banen leiden

9 Wat wordt al gedaan? Trends
De traditionele doelgroep wordt steeds kleiner. - Vergrijzing bij bootbezitters (gemid. ouder dan 55 jr.) Verouderde vloot Botenverkoop staat onderdruk Weinig vaardagen ivn druk leven Kans voor verhuurmarkt Groei in riviercruises

10 Wat wordt al gedaan? Limburger was er eerder dan het water
Marketing Maasplassen Limburger moet ambassadeur worden aantrekkelijke arrangementen (Navenant) Int. en nationale markt bekend maken met de Maasplassen d.m.v. Crossmediale marketing.

11 Wat wordt al gedaan? www.maasplassen.com
Ondersteund door inzet social media.

12 Wat wordt al gedaan? Maasplassenmagazine

13 Wat wordt al gedaan? TV prog. zoals RTL Vaart en koppeling met bijv de Maasstadjes fietsroute in Go Cycling.

14 Wat wordt al gedaan? Freepublicity in dagbladen, tijdschriften , online magazine van het watersportverbond

15 Wat wordt al gedaan? Beurs participatie via partners BOOT Dusseldorf, HISWA, Belgian Boat Show.

16 Wat wordt al gedaan? Vragen?


Download ppt "Trends vrijetijdseconomie"

Verwante presentaties


Ads door Google