Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdHerman Bosmans Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
VOR ICT Studiedag 26 januari 2007 TU/e Professional learning VOR ICT Studiedag Wim Jochems
2
VOR ICT Studiedag 26 januari 2007 TU/e Welkom bij ESoE gemeenschappelijk instituut van TU/e en Fontys, deel van TU/e, met als taken: MSc Science educatie onderzoeksprogramma “Professional learning” onderwijsinnovatie expertisecentrum met accent op science- en techniekeducatie, integrale benadering van innovatie sterke praktijkoriëntatie
3
VOR ICT Studiedag 26 januari 2007 TU/e ICT een grote innovatie? Nee, elo is louter een kwestie van een nieuw apparaat dus een knoppencursus volstaat gebruik als elektronisch informatie- en communicatiemiddel met beperkte impact op onderwijs en leren vgl. Oppenheimer’s skepsis
4
VOR ICT Studiedag 26 januari 2007 TU/e ICT een grote innovatie? Ja, elo is meer dan louter een nieuw apparaat vanwege mogelijkheden m.b.t. leerprocessen maar dat vergt dat techniek, didactiek en organisatie worden afgestemd en goede ondersteuning van docenten in de zin van educatief materiaal, best practices e.d.
5
VOR ICT Studiedag 26 januari 2007 TU/e Effecten? Voorbeeld: OC&W 2000 extra subsidie voor achterstandscholen 20% extra materieel budget t.b.v. ict in onderwijs 2001: evaluatie via de telefoon: tevredenheid alom 2003: vergelijking van prestaties vóór en ná de regeling a.d.h.v. CITO-scores voor taal, rekenen, informatieverwerking en wereldoriëntatie conclusie:geen verbetering (op onderdelen zelfs minder) (Leuven, Lindahl, Oosterbeek en Webbink, accepted)
6
VOR ICT Studiedag 26 januari 2007 TU/e Professionele ontwikkeling en ICT? professionele ontwikkeling is onderdeel van innovatie: school-based: geïntegreerd in de schoolactiviteiten docent stuurt mee op de inhoud van het programma in collegialiteit en samenwerking: gedeelde opvattingen niet eenmalig, maar meer permanent proces (Hawley & Valli, 1999)
7
VOR ICT Studiedag 26 januari 2007 TU/e kortom als ICTO volgens “apparaatbenadering”, dan weinig meer nodig dan knoppencursus dan weinig impact op onderwijs en weinig innovatie als ICTO volgens “innovatiebenadering”, dan meer inbedden in professionele ontwikkeling van docenten en meer impact op onderwijs
8
VOR ICT Studiedag 26 januari 2007 TU/e Dank voor uw aandacht Meer infomatie: www.esoe.nl
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.