De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Alzheimer Een haperend geheugen

Verwante presentaties


Presentatie over: "Alzheimer Een haperend geheugen"— Transcript van de presentatie:

1 Alzheimer Een haperend geheugen

2 Inhoud 1. Filmfragment 2. Eigen ervaring 3. Filmfragment 4. Verschil dementie en vergeetachtigheid 5. Filmfragment 6. Cijfers en feiten 7. Filmfragment 8. De mantelzorger 9. Wat kan jij betekenen 10. Wat kan Alzheimer Nederland betekenen 11. Vragen

3 1. Filmfragment www.alzheimerexperience.nl
Suggestie: Vertel kort wat de Alzheimer Experience inhoudt.

4 2. Eigen ervaringen Oma/opa Stage/werk
Wat weet je al en geef hiervan een voorbeeld Doel: zoek naar aansluiting met je doelgroep! Tips: Geef eigen voorbeelden, acteer, persifleer, confronteer, kortom doe wat bij jou het beste past.

5 3. Filmfragment Suggestie: ‘Mevrouw Bogers, thuis’. Dit filmfragment laat zien hoe een 92 jarige dame en haar dochter met dementie te maken krijgen.

6 4. Het verschil tussen dementie en vergeetachtigheid
Iedereen is wel eens vergeetachtig… “Waar ligt mijn bril?” “hoe heet hij ook al weer?” “Wat moest ik hier nu in de keuken halen?”

7 Dementie ontregelt je leven:
“Heb ik kleinkinderen? Wie zijn dat dan??” “Waar ligt mijn bril?? Mijn bril is gestolen!” (...terwijl de bril in de oven ligt…) Wie kent er iemand met dementie? Eigen voorbeelden is ook goed.

8 Bij dementie… Gezond hersenweefsel sterft langzaam af
Werken je hersenen steeds minder goed normaal Alzheimer

9 Het komt veel voor… Iedereen krijgt te maken met dementie:
Meer dan 1 op de 5 mensen krijgt uiteindelijk dementie

10 5. Filmfragment (Alzheimer begint thuis)
Suggestie: ‘Mevrouw Bogers, volle vrijdag’.

11 Dementie: meer dan haperend geheugen
Deze mevrouw is steeds meer afhankelijk van anderen zoals thuishulp. Wat zegt ze daarover? Wat vindt ze daarvan? Ga in gesprek met de doelgroep.

12 10 signalen van dementie 1. Vergeetachtigheid 2. Problemen met dagelijkse handelingen 3. Vergissingen met tijd en plaats 4. Taalproblemen 5. Kwijtraken van spullen 6. Slecht beoordelingsvermogen 7. Terugtrekken uit sociale activiteiten 8. Veranderingen in gedrag en karakter 9. Onrust 10. Problemen met het zien Korte samenvatting

13 6. Cijfers mensen met dementie, waarvan onder de 65 jaar 70% met dementie woont thuis 80% van de mantelzorgers is overbelast mantelzorgers geven meer dan 20 uur zorg per week 40% heeft geen diagnose

14 7. Filmfragment (Hij heeft het, zij lijdt er aan…)
Suggestie: ‘Ontregeld”. Jong dementerende met zijn vrouw wordt gevolgd.

15 8. De mantelzorger Mantelzorgers bij dementie: Wat doen ze?
Wat zijn de grootste problemen voor mantelzorgers? Hoe houdt een mantelzorger het vol? Wat zou jij kunnen doen om het voor mantelzorgers makkelijker te maken? Persoonlijke verzorging 30% Huishoudelijke zorg 57% Begeleiding 83% Verpleegkundige zorg 37% Emotionele steun 72% Toezicht 76% Omgaan met gedragsverandering patiënt; vooral tegenwerking, 75% Weerstand tegen opname naaste in zorginstelling, 75% Het is te veel, 46% Hij doet het niet in zijn eentje ( familie, buren, kennissen) Hij kan hulp vragen (dagbesteding, case manager, thuiszorg) Hij praat erover ( Alzheimer Café, de buurt weet het)

16 9. Wat kan jij betekenen voor mensen met dementie?
Waar kom je mensen met dementie tegen: Thuiszorg Verpleeghuis Casemanagers Dagbehandeling Ontmoetingscentrum

17 Omgaan met mensen met dementie
10 omgangstips: Bied veiligheid door vriendelijk en geduldig te zijn. Praat rustig, duidelijk en langzaam. Gebruik korte zinnen en eenvoudige vragen en vermijd waarom- vragen. Kijk goed of u wordt begrepen: maak oogcontact en stem uw contact bij voorkeur op dezelfde ooghoogte af. Ook lichaamstaal helpt om u te begrijpen. Vermijd correcties en conclusies of vragen waarbij iemand uit zijn recente verleden moet putten. Spreek niet over het hoofd van de persoon met dementie. Deze en volgende dia geven 10 omgangstips aan. Aan het einde van uw voorlichting kunt u deze eventueel uitdelen (mits in uw bezit). De bedoeling is ook om met uw doelgroep in gesprek te komen over deze tips. Laat mensen eigen voorbeelden geven.

18 Zeg wat u doet zoals: ‘ik ga nu eerst een bestelling halen’.
Verleid in plaats van dwingen, dit geeft rust en zelfvertrouwen. Wees bemoedigend in uw contact. Wijs mensen niet op hun beperkingen maar benadruk wat nog wel goed gaat. Voel u niet persoonlijk aangesproken bij kritiek. Bekijk per situatie wat u het beste kan doen. Overweeg het informeren van partner, familie, vrienden of huisarts.

19 10. Wat doet Alzheimer Nederland?
Alzheimer telefoon Alzheimer Café Website & Forum Voorlichting & Brochures Belangen behartiging Wereld Alzheimer Dag

20 11. Vragen Medicijnen mag je stiekem door de pap doen, wanneer een persoon met dementie ze weigert. Wanneer een bewoner ´s nachts een kopje koffie wil dan krijgt hij dat van mij! Bejaarden met dementie moet je altijd hun zin geven. Wanneer een bewoner twee boterhammen wil ipv warm eten dan krijgt hij dat van mij. Doel is bewustwording door middel van het gesprek hierover.

21 Steun ons werk per SMS Sms ‘alzheimer’ naar nummer 4333 en geef
eenmalig € 2 euro (na aftrek van kosten ontvangt Alzheimer Nederland hiervan € 1,75). Uw bijdrage wordt verrekend met uw telefoonrekening of beltegoed. Vraag of de doelgroep meteen een smsje wil sturen.


Download ppt "Alzheimer Een haperend geheugen"

Verwante presentaties


Ads door Google