Download de presentatie
GepubliceerdJoachim Molenaar Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Hoofdstuk 4 - Systems Onderscheid naar systemen en processen Systemen
systeem is a.h.w. het hek dat de processen omvat Systemen subsystemen aspectsystemen open systemen gesloten systemen Processen primaire processen secundaire processen bestuurlijke processen
2
Hoofdstuk 4 - Systems De drie elementen van processen input throughput
output
3
Hoofdstuk 4 - Systems The value-chain ingaande logistiek
ontvangen, verspreiden en opslaan van de inputs producties (operations) productiemethoden werkvoorbereiding werkuitgifte onderhouden en inspectie uitgaande logistiek fysieke distributieprocessen van het eindproduct marketing en verkoop service
4
Hoofdstuk 4 - Systems
5
Hoofdstuk 4 - Systems infrastructuur humanresourcesmanagement
overheaddiensten humanresourcesmanagement beleid inzake werving, behoud en uitstroom van personeel technologische ontwikkeling fundamenteel toegepast onderzoek inkoop strategische inkoop (ter onderscheid van ingaande logistiek) de marge het resultaat (winst/verlies)
6
Hoofdstuk 4 - Systems Stroomdiagrammen Analyse (systeem/proces)
in kaart brengen van de processen in volgorde bijvoorbeeld d.m.v. ISO-afbeeldingen) Analyse (systeem/proces) verbanden leggen o.a. om suboptimilisaties te voorkomen bijvoorbeeld door de analyse toe te spitsen op het verband tussen aspec- ten die door de systemen heen lopen gebruikmaken van automatisering zie o.a. mass-customization
7
Hoofdstuk 4 - Systems Business process redesign (BPR)
informatietechnologie (IT) maakt het gemakkelijker om complexe processen te volgen en daarin in te grijpen er komt sneller en eenvoudiger informatie beschikbaar om de processen te optimaliseren integrale benadering van processen de wensen van de klanten zijn uitgangspunt
8
Hoofdstuk 4 - Systems Waarop is sociotechniek gebaseerd?
maakt net als BPR gebruik van ICT (technische deel) maar heeft ook sterke aandacht voor de human factor (socio-deel) maakt gebruik van zelfsturende teams waarin beide elementen samenkomen
9
Hoofdstuk 4 - Systems Workflow Management (WF)
het WF-systeem houdt bij in welke fase een order zich bevindt het geeft de betrokken medewerker exact de juiste informatie en bevoegdheden die op een bepaald moment nodig zijn zie het voorbeeld van het rijbewijs in par
10
Hoofdstuk 4 - Systems E-business
zaken doen met behulp van elektronica (vooral internet) na plaatsing order via internet zou de klant idealiter moeten kunnen binnendringen in het leverancierssysteem (wijzigingen doorgeven en stand van de order kunnen zien) randvoorwaarden: behoud privacy klant bescherming van de interne gegevens van de leverancier
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.