Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdOscar Lenaerts Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
6 april 2010, v.d. Pol & Klimbie Presentatie voor de EVO
2
• Introductie • Visie verkeersstructuur • Maakbaar en betaalbaar • Logistiek • Potentie
3
• Introductie • Visie verkeersstructuur • Maakbaar en betaalbaar • Logistiek • Potentie
4
• Introductie • Visie verkeersstructuur • Betere verkeerswerking • Tunnelontwerp • Robuustheid
5
• Noodzaak voor oost-west verbinding • Knelpunten in huidig Leids wegennet • Versterking stadsring Leiden • Toevoer naar A4; kruisingen over Rijn-Schiekanaal • N206 drager in ruimte tussen Katwijk en Zoetermeer • Geen verplaatsing van verkeersoverlast; maar primair oplossen op de huidige plaats
6
Stroomweg van 70 km/u 2x2 rijstroken Aansluitingen op A4 en A44 bij bestaande knopen met verkeerslichten 4 ongelijkvloerse aansluitingen op wegennet in Leiden Ontsluiting van wijken waarborgen Kruisingen met watergangen: Oude Rijn bij westzijde A44: brug Oude Rijn bij Haagweg:tunnel (of brug) Rijn-Schiekanaal (Vliet):tunnel (plus evt. brug)
9
Aansluiting A44
10
• Verkeersstromen • Categorie 1: (80%) = Forensenverkeer (bovenstedelijk) en stadsverkeer ( op stadsring in wording ) plus wijkverkeer • Categorie 2: 20% personenauto’s, 30% vrachtauto’s Transit naar het Zuiden
11
• Verkeersstromen • Autonome groei 5 – 10 jaar: 20% • Bij N11 West in 2020: • verkeersstelsel Leiden vertoont opnieuw filevorming • wegen raken ingebouwd
12
• Introductie • Visie verkeersstructuur • Betere verkeerswerking • Tunnelontwerp • Robuustheid
13
Doorgaande tunnel in Leiden van 3,0 km Resterende deel Lelylaan met kapconstructie Aparte wijkontsluitingsweg bovenop
17
• Introductie • Visie verkeersstructuur • Betere verkeerswerking • Tunnelontwerp • Robuustheid
18
Leiden Oost – doorstroming gegarandeerd
19
CA scoort op verkeersafwikkeling gelijk of beter aan N11-west varianten Kortere rij-afstand voor meer bestemmingen: minimaal dezelfde rijtijd Bij CA grotere totale afname van 12.000 bovengrondse voertuigen op bijv. de Churchilllaan Dit is een structureel effect (Vervolg: in MER 2 e fase nieuw verkeersmodel met meest recente inpassing)
20
• Introductie • Visie verkeersstructuur • Maakbaar en betaalbaar • Logistiek • Potentie
21
1 e fase aanleg bij knopen A4 en A44, verbreding richting Katwijk, en entrees van Leiden 2 e fase tunneldeel op Churchilllaan en Dr. Lelylaan Verkeer kan tijdens gehele bouwperiode over 2x1 rijstrook beschikken over de gehele N206 Het burgerinitiatief heeft een complete fasering voor de aanbouw uitgewerkt. Met tussenfaseringen overgangen tussen verschillende bouwfasen.
22
Bouw tunneldeel op Churchilllaan; gefaseerd in dwarsrichting Tunnel wordt traditioneel gebouwd (open bouwkuip) Permanente doorstroming – wel enig bouwoverlast Minder sloop en grondaankopen noodzakelijk 3 woningen bij CA, 60 woningen bij N11-west 5 bedrijfsgebouwen bij CA, 8 bedrijfsgebouwen bij N11-west CA spaart kosten uit bij A4 en A44 die geïnvesteerd worden in de stadstunnel
23
Kosten basisvariant CA (brugvariant) geraamd op 640 miljoen euro (brugvariant, zonder mitigerende maatregelen) Kosten basisvariant CA met aanvullende voorzieningen 720 miljoen euro (kapconstructie Dr. Lelylaan) Verwachting aanvullende kosten voor tunnelvariant + tunnelveiligheid stijging tot 800 miljoen euro Voorkeursvariant N11-west van minister Eurlings “zoeken naar balans” totaalprijs 840 miljoen euro Komend jaar nieuwe kostenramingen om investeringsprijs CA nader te bepalen.
24
442 miljoen Verkeer & Waterstaat 80 miljoen provincie 37,5 miljoen regio Holland Rijnland 35 miljoen ontsluiting Biosciencepark 80 miljoen provincie extra bijdrage 30 miljoen VROM 25 miljoen gebiedsontwikkelingen / bedrijfsleven 30 miljoen gemeente Leiden 15 miljoen gemeente Katwijk 10,5 miljoen overige gemeenten Totaal 785 miljoen euro investeringsvermogen
25
• Introductie • Visie verkeersstructuur • Maakbaar en betaalbaar • Logistiek • Potentie
26
Aansluiting A4 – mogelijk distributiecentrum - Transferium die aantakt op binnen- steden van Leiden en Den Haag - Zoetermeerlijn
27
CA geeft grotere directe bereikbaarheid van bestemmingen in en om Leiden dan de N11- west Ook verbetering bereikbaarheid binnenstad Vergemakkelijkt dagrandbelevering Makkelijker voor vrachtverkeer Weersonafhankelijker Opstap naar elektrische distributie
28
• Introductie • Visie verkeersstructuur • Maakbaar en betaalbaar • Logistiek • Potentie
30
Leiden west
31
CA past binnen huidige ruimtelijke ontwikkelingen in de regio Nieuwe stedenbouwkundige kansen langs de N206; nieuwe woningbouw en parkstructuur in verluwde omgeving Opheffen van barrièrewerking van de N206 in de stad Leiden Ongelijkvloerse ligging fietsinfrastructuur met hoofdwegenstructuur Transferia bij de knopen met A4 en A44, met directe overstap op hoogwaardig openbaar vervoer.
33
Behoud van groene stadsrand en landschap aan de zuidkant van Leiden en Voorschoten Geen aantasting van waardevolle poldergebieden met natuurwaarden. Geen grote knooppunten bij A4 en A44 Geen natuuraantasting, maar versterking, ook voor recreatie
35
Door snel verhelpen filevorming ‘Boost’ voor de economie Maakt weg vrij voor investeringen in de binnenstad Toename vastgoedwaarde in hele regio Aantrekkelijker voor internationale bedrijven Kansen op nieuwe werkgelegenheid bij toepassing innovatie
36
Nu reparatieslag ontwerp CA tot 1 e fase MER niveau door provincie Zuid-Holland voor: wegontwerp tunnelveiligheid maakbaarheid en uitvoering bouwkosten Verdere uitwerking in 2 e fase met verfijning ontwerp en verkeersmodel, kostenraming en milieueffecten Uitwerking gebiedsontwikkeling door burgerinitiatief (evt. met stedenbouwers en projectontwikkelaars) Wij staan open voor inbouw aanvullende concepten !
37
• Video tunnel
39
Dank voor uw aandacht VRAGEN ?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.