De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Kostprijzen PLATO – 5 mei 2009.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Kostprijzen PLATO – 5 mei 2009."— Transcript van de presentatie:

1 Kostprijzen PLATO – 5 mei 2009

2 Inhoud Waarom kostprijzen ? Hoe kostprijs bepalen ?
Wat is Activity Based Costing ?

3 Noodzaak / Nut / Functies
Beoordeling winstgevendheid Afhankelijk van sector Project / Order / Product Hoe juist is kostprijs / moet kostprijs zijn ? Voorraadwaardering Vergelijking van bedrijven ≠ Nemen van beslissingen -> o.b.v. geldstromen (vb. pindanootjes)

4 Hoe kostprijs berekenen ? (1)
Full cost of Direct cost ? Welke kosten in kostprijs ? Alleen kosten die direct toe te wijzen zijn aan het project/order/product ? Of alle kosten ? Hoe minder direct, des te meer arbitrair Winstmarge vs. contributiemarge Kosten verzamelen (budget ?) Kosten indelen Sleutels voor kostenverdeling bepalen

5 Hoe kostprijs berekenen ? (2)
Materiaalkost Inkoopprijs + opslag voor overige kosten Vb. kostprijs per kg Eenvoudig maar minst correct Kost per uur Machine Man Tarief bepalen Toeslag voor overige kosten (%) Kosten verzamelen Relateren aan basis waarop toeslag berekend zal worden Materiaalkost + Kost per uur + toeslag

6 Activity based costing (ABC)
Ontstaan vanuit toename indirecte kosten Toeslag geeft werkelijkheid onvoldoende weer Cost drivers voor indirecte kosten Lessen te trekken : Kleine orders Complexiteit Specificatiewijzigingen Productcategorie

7 Hoe juist moet kostprijs zijn ?

8 Opbouw verkoop- & kostprijs
Verkoopprijs Contributie marge Contributie marge Contributie marge Winstmarge Financieringskost Bedrijfleiding Boekhouding Afschrijvingen gebouw Onderhoud machines Afschrijvingen machines Loonkost personeel Inkoopmateriaal

9 MARKTPRIJZEN

10 INHOUD: Definitie Globale aanpak Marktinfo-Database
Bijkomende hulpmiddelen Finale tips 1. Een waarde: centjes / aandelen / speciale trekkingsrechten / energiecertificaten

11 DEFINITIE: MARKTPRIJS
Een waarde Die uw mogelijke afnemer Op een bepaald moment Bereid is te betalen Voor een bepaald door u vervaardigd of aangekocht ding of prestatie Met alle daarmee samenhangende onderdelen 1. Een waarde: centjes / aandelen / speciale trekkingsrechten / energiecertificaten

12 ONTLEDING DEFINITIE: GLOBALE AANPAK CONCURRENTIE AANKOOP PRODUCTIE
EEN WAARDE OP EEN BEPAALD MOMENT CONCURRENTIE DIE UW MOGELIJKE AFNEMER BEREID IS TE BETALEN AANKOOP PRODUCTIE GLOBALE AANPAK PRODUCT LOGISTIEK VOOR EEN BEPAALD DOOR U VERVAARDIGD OF AANGEKOCHT DING OF PRESTATIE SERVICE MET ALLE DAARMEE SAMENHANGENDE ONDERDELEN

13 PRODUCT Unieke eigenschappen <-> Standaard ?
Aangepast aan de wensen van de klant / gepersonaliseerd ? Folderartikel ? Toekomstige opportuniteiten ? Referenties

14 PRODUCTIE-MOGELIJKHEDEN
Afhankelijk van productiemogelijkheden concurrentie Uniek feature van uw productie-apparaat In samenhang met de kostprijs Vb.: Wide ABS Vb. Brepols: dikke boeken

15 LOGISTIEK & SERVICE-LEVEL
Snelle responstijden (working capital) Levering ter plaatse / Consignatie Snelle reactietijden Vb.: Werken met lage stocks en bestellen bij snelste leverancier Vb. Wellens: retouche terwijl je wacht Tijd om prijsaanvraag te verwerken en offerte in te dienen

16 CONCURRENTIE Monopolie / Oligopolie <-> volledige concurrentie
Verdelen van beschikbare orders Vb.: Wide ABS Vb. Brepols: dikke boeken

17 AANKO(O)P(ER)-REGELS
Ken uw klant Jaarlijkse prijsreducties Prijsverhogingen Markt/Prijs-segmentatie Op basis waarvan beslist uw klant / hoe trouw is uw klant / hoe flexiebel is uw klant Vb.: Automotive Vb. Kopers- <-> verkopersmarkt; doorrekenen van kostprijsverhogingen; Heel belangrijk om te weten wat concurrentie zal doen/heeft gedaan Distributeurs <-> eindgebruikers

18 MARKTINFO - DATABASE Prijzen Specificaties + hoeveelheden
Betalingscondities Leveringscondities Concurrent Score-card + prijs concurrentie Veelal lastig en tijdrovend, maar kan u nadien veel tijd besparen en is onschatbare bron van informatie

19 BIJKOMENDE HULPMIDDELEN
Contacten op alle niveau’s Aankoop Directe contacten (bezoeken + telefonisch) efficiënter dan mail Opvolging van offertes Technisch Logistiek Verwerken van informatie uit de markt Statistische informatie / Branche-informatie Hoe meer je weet, hoe beter je je marktprijs kunt opmaken Vb.: Aankoop: dient u te zien als een (vak)bekwame, betrouwbare partner Vb directe contacten: offerte Magna Technisch: exact uitvlooien van de technische wensen vd klant + van wat concurrentie aanbiedt / heeft aangeboden Logistiek: Vb. PSA Vigo: Bvb van vertegenwoordigers Statistische info: JD Power / Agoria / SPK KMO Kenniscentrum

20 FINALE TIPS: Zakken in prijs kan altijd
Stijgen in prijs o.b.v. offerte voor minimum vereisten kan meestal ook Wees niet te kwistig met prijslijsten Maak je offertes on-aantastbaar Onderhandelen is steeds een geven en nemen Uiteraard mag 1e offerte niet volledig uit de markt geprijsd zijn + enkel in uitzonderlijke gevallen de nooduitgang gebruiken (“ik heb me vergist”) Op voorwaarde dat je dit in je 1e offerte duidelijk hebt gestipuleerd Zeg dit bvb ook heel duidelijk tegen vertegenwoordigers Kortingstructuren: volumekorting / bonus /


Download ppt "Kostprijzen PLATO – 5 mei 2009."

Verwante presentaties


Ads door Google