Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Marketing introductie
Referentieboek: Marketing Management, de Essentie – Kotler & Armstrong
2
Cursusdoelen U helpen begrijpen wat marketing precies is
U helpen bij het uitvoeren van elementair marktonderzoek U helpen begrijpen hoe u uw marktomgeving kan analyseren en uw doelmarkt kan bepalen U helpen bij het positioneren van uw product U inzicht geven in de 4 P’s en hoe u dit werkmodel in de praktijk kan gebruiken U de basis van marketingplanning tonen 1/09/2011 Rita Vos
3
Cursusoverzicht Wat is Marketing? Marktonderzoek
Analyseren van bedrijfsomgeving Kiezen van doelmarkten Ontwikkelen van producten en diensten Prijzen van producten en diensten Distributie van producten en diensten Promoten van producten en diensten Marketing plan maken 1/09/2011 Rita Vos
4
Belangrijkste termen en concepten
Wat is marketing? 1/09/2011 Rita Vos
5
Marketing Marketing De verwarring
Marketing IS NIET zelfde als “verkopen en promotie maken” “verkopen en promotie maken” = ONDERDEEL van marketing Marketing = Het identificeren van klanten en hun noden = Het ontwikkelen van productaanbiedingen die zo naadloos mogelijk op de noden van die klanten passen = Het prijzen, verdelen en presenteren van dat aanbod zodat die de klant en het product zo gemakkelijk en comfortabel mogelijk “in mekaar passen” ….. zodat “de verkoop” de ruil gemakkelijk kan afronden en blijven afronden Wat is het eigen belang v/d klanten 1/09/2011 Rita Vos
6
Marketing De bedrijfsactiviteit die zich specialiseert in het bevredigen van de noden en wensen van geselecteerde klanten door middel van ruil “productaanbod tegen geld”. De bedrijfsactiviteit wordt ingezet om het bedrijf langetermijn leefbaar te maken en te houden Voldoende product verkopen Voldoende geld binnenkrijgen Daar waar marketing zelf niet voldoende is, wordt het aangevuld/afgewerkt met “verkoop” Marketing wetenschappers streven vrij algemeen naar minimale tot totaal afwezige inzet van “verkoop” (tegenwoordig i/e veel verkoop zonder verkopers) Marketeer is evenzeer een werknemer als een kuisvrouw -> na het werk (o/h einde v/h jaar) komt de afrekening (bij en poetsvrouw zie je dit direct). 1/09/2011 Rita Vos
7
Noden, wensen en vragen Nood: “ik heb honger”
Noden zijn basis mensgebonden = universeel Denkmodel: Maslow Wens: “ik wou dat ik mosselen kon eten” Zijn cultuurgestuurde (belg:frietjes, chinees: rijst), persoonlijke “vertalingen” van noden Vraag: “voor mij een broodje kaas” Zijn wensen gefilterd door de realiteit van de klant (beschikbaarheid, betaalbaarheid, passendheid, ..) -Niet door mekaar halen Nood: zwemband, anders verdrinken -> wens is in dit geval van geel belang ( mensen die iets echt nodig hebben; kan je geen verhaal over een ander product wijs maken) Vraag: rekening houden m/d situatie op dat moment Denk a/h voorbeeld m/h water: product op maat v/d klant maken. 1/09/2011 Rita Vos
8
Goederen Marketing vertrekt van “het resultaat van bedrijfsactiviteit”
(Fysiek) Product = iets wat men kan aanraken Dienst = ontastbaar voordeel voor klant Idee = concept, beeld, manier van kijken, inzicht, .. ……… In de cursus noemen we dit alles “product” Is zelfde in meeste handboeken Vb:speculaaspasta; vrouw heeft recept verkocht aan lotus Men verkoopt trademarks aan andere bedrijven, Men kan zelfs een politiek gedachtengoed verkopen 1/09/2011 Rita Vos
9
Iets van waarde voor klant Iets van waarde voor verkoper
Ruil Marketing is er op gericht “ruil” tussen een specifieke verkoper en een specifieke klant te “faciliteren” Iets van waarde voor klant Goed, dienst, idee, .. Koper Verkoper Marketeer zorgt dat de verkoop in mekaar schuift, wij zorgen voor de contacten en de praktische regeling. Iets van waarde voor verkoper Geld, krediet, werkkracht, … 1/09/2011 Rita Vos
10
Marktomgeving Verkoper Koper leveranciers Klimaat, infrastructuur,….
concurrentie leveranciers Klimaat, infrastructuur,…. Iets van waarde voor klant Goed, dienst, idee, .. Verkoper Koper wetgeving Iets van waarde voor verkoper Geld, krediet, werkkracht, … Wetgeving:Je moet de wet beter kennen dan je concurrent Klimaat: ijs verkopen i/d winter (ijsboerke)-> omzetdaling ,maurice chocolade (niet verkopen van mei tot september) Economische & sociale condities:afstemmen op het inkomen v/d mensen. Mode, trends, cultuur: het is noodzakelijk om hier me mee te gaan Mode, trends, cultuur Economische & sociale condities 1/09/2011 Rita Vos
11
Ruil maken 4P-activiteiten
Marketing Mix = ALLE activiteiten die een bedrijf kan controleren en sturen om bij de doelklant de “neiging tot ruil” te verhogen 4 P’s = de marketing mix geordend in 4 groepen Alles wat te maken heeft met product Alles wat te maken heeft met prijs Alles wat te maken heeft met distributie Alles wat extra gedaan om effect 3 anderen te vergroten 4P’s : Product Prijs Promotie Plaats(distributie) 1/09/2011 Rita Vos
12
De P’s van marketing Oervorm: 4 Herschikkingen periode 1980-2000
Product, Prijs, Plaats, Promotie Herschikkingen periode 5e P geïsoleerd door verschillende auteurs Positionering PR people Complete herschikking: 6,7,8 … P’s 7 R’s …. 1/09/2011 Rita Vos
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.