Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdAnita Lambrechts Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Effectief leren Door Wilma & Sandra
3
Wat gaan we vertellen: Hoe ziet de samenstelling van de groep er uit, en hoe zijn we begonnen met Mace in onze groep Teacch-leren en het werken / spelen in de klas De leesmethode ‘lezen moet je doen’ Weekindeling (op de ochtend) Coöperatief leren
4
De groep van Mace Combinatiegroep 1 /2 en instroom met nu 26 leerlingen De aanvraag voor plaatsing op onze school in jan. 2010 (observeren, overleg, protocol) Extra handen in de klas (de begeleiding: rugzak, pgb, stagiaires) Het naar school gaan hebben we rustig opgebouwd. Ambulante begeleiding van de Boslustschool (veel overleg, tips, observaties, kijkje op de Boslust, lenen van materialen)
5
Een vaste plek in de kring
6
Dagritmekaartjes
7
De tijdwijzer
8
Teacch- leren Op de Boslustschool hebben wij het teach-leren bekeken en we passen het op onze eigen manier toe TEACCH staat voor Treatment and Education of Autistic and related Communication Handicapped CHildren. Het is een ontwikkeld interventieprogramma dat tot doel heeft de individuele vaardigheden door middel van een zeer gestructureerde educatieve omgeving te stimuleren. Verduidelijking en voorspelbaarheid d.m.v. met name visualisatie. Teacch is gericht op het vergroten van zelfstandigheid. De behoeften en vragen van kinderen staan hierbij centraal.
9
Inloop halfuurtje (Teacch)
10
“Kom Mace, we gaan aan het werk”
En zoals altijd heeft hij er zin in.
11
De kast van Mace Voor de kast van Mace hangt een kleedje,
we gaan beginnen als juf er is.
12
Er liggen 4 opdrachten klaar gekoppeld aan kleur en cijfer
13
Een fijne rustige hoek in de klas
14
Beginnen bij opdracht 1
15
Een mooie tekening maken
16
Goed kijken en alles benoemen. Rondjes maken, klein en groot
17
Samen is het nog gezelliger
18
Opdracht 1: afplakken
19
Opdracht 2: letter b oefenen
20
Opdracht 3: knipoefening
21
En meteen de cijfers oefenen
en op volgorde leggen van klein naar groot
22
Opdracht 4: dieren benoemen
23
Leerlijnen Iedere dag nieuwe opdrachten gekoppeld aan de leerlijnen op alle gebieden
24
Goed kijken, goed tellen.
25
Zelfstandig
26
Afwassen, net als iedereen
27
2 juffen: optimale inzet inloop
28
Aparte ruimte En vanaf een september oefenen we 1 keer per week
in een rustige, aparte ruimte
29
op naar zelfstandigheid ...
30
… op naar groep 3 Inmiddels heeft Mace het zelfstandig werken onder de knie en werkt hij 1 keer per week tijdens de inloop in groep 3.
31
Zelfstandig aan het werk
Meestal maakt Mace de eerste 2 opdrachten zelfstandig en de 2e en 3e samen met juf.
32
Letters flitsen Mace doet mee
33
Kiezen voor werken
34
Kiezen voor spelen in de hoeken
35
Leuk spel van de speelotheek
36
Samen verven
37
Samen op het digibord
38
Creatief tekenen
39
Lezen moet je doen Wij volgen de leesmethode “lezen moet je doen”. De leesmethode van beeld en gebaar, door Trijntje de Wit. Hier kun je al heel vroeg mee beginnen (in groep 1) We oefenen alles met de hele klas, dit stimuleert Mace en het is voor iedereen leerzaam Ook de logopediste van Mace stemt haar oefeningen af op onze letters en methode
40
De 10 vormen
41
De letters + gebaren
42
Onze lettermuur
43
Lettertafel
44
Auditieve synthese met voorwerpen
45
We gebruiken letters en gebaren
46
Auditieve synthese met plaatjes
47
Pictolezen met de klas
48
“Kijken en kiezen”
49
Dramatiseren met picto’s
“De ijskraam van opa” met miep, oma, joop, mama, papa
50
Opa verkoopt lekkere ijsjes
51
Uitspelen: een ijsje kopen
52
Hoeveel bolletjes?
53
Joop wil 3 bolletjes. Opa gaat aan de slag
54
Betalen: tellen
55
Mmm…
56
Weekindeling Wanneer Waar Wat Maandag (tijdens inloop) In de klas
Teacch werken Dinsdag In groep 3 Woensdag Donderdag In de klas (digibord) Kijken en kiezen Vrijdag (9.00 uur tijdens kring) Eigen ruimte Werken met ergotherapeut
57
Coöperatief leren Samenwerken Samen spelen Elkaar helpen Effectieve leertijd Allemaal in actie
58
Het stilteteken
59
Elkaar helpen
60
Met je maatje samenwerken en in de rij
61
Realiteit Ook dwarse buien…
62
Genieten… voorleesontbijt
63
Uitje naar de ijsboerderij
64
Project “Kippen”
65
De kippen hebben 2 eitjes gelegd en krijgen weer lekker voer en water.
Betrokken… De kippen hebben 2 eitjes gelegd en krijgen weer lekker voer en water.
66
Ambulante begeleiding
Goede tips van de Ab-er: Veel structuur bieden (leer het meteen aan zoals je het hebben wilt) Veel visualiseren Niet te veel tegelijk willen aanbieden Leren van elkaar Wees heel duidelijk en gebruik ondersteunende gebaren
67
Wij genieten allemaal van Mace in onze groep
Daaaaag! Dag dag!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.