De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

HOGESCHOLEN IN DIALOOG Dag van de kennisuitwisseling 19 januari 2010

Verwante presentaties


Presentatie over: "HOGESCHOLEN IN DIALOOG Dag van de kennisuitwisseling 19 januari 2010"— Transcript van de presentatie:

1 HOGESCHOLEN IN DIALOOG Dag van de kennisuitwisseling 19 januari 2010
Over een goed gesprek en afspraken op maat in je werk HOGESCHOLEN IN DIALOOG Dag van de kennisuitwisseling 19 januari 2010

2 Achtergrond Eind 2006 start gemaakt met de vernieuwing van de CAO UMC.
Waarschijnlijk wel bekend maar volledigheidshalve toch even kort de achtergrond schetsen. Eind 2006 hebben de bestuurders van de NFU en de bestuurders van de centrales op een symposium de start gemaakt met de vernieuwing van de CAO UMC. Afgesproken is te onderzoeken hoe enerzijds zo’n vernieuwing van de CAO er uit zou moeten zien. Verder is tegelijkertijd afsgesproken te onderzoeken hoe de langdurige patricipatie van de (oudere) werknemer in het UMC kan worden ondersteund. Voor beide groepen zijn paritair samengestelde werkgroepen ingesteld. Dit heeft geleid tot een gemeenschappelijk idee om in te zetten op een cultuur waarin wordt uitgegaan van de volwassen arbeidsrelatie en waarin de dialoog centraal staat. Beter bekend als de Finse lessen waarover Ted al eerder een presentatie heeft gegeven.

3 Context De gemiddelde leeftijd van onze medewerkers stijgt;
Schaarste van enkele functies nu en in de toekomst; Medewerkers moeten langer inzetbaar blijven; Wens om een aantrekkelijke werkgever te zijn; De noodzaak voor effectief en integraal HRM-beleid Context Vergrijzing en ontgroening. Jongeren met andere eisen. Voor elke generatie een aantrekkelijke werkgever.

4 Hoe is het begonnen bij de UMC’ s?
Conferentie 2006 Werkgoepen MOCCA en AL Finse lessen Dompelsessie Persoonlijk Budget

5 Waar draait het om? Doelstelling:
Bijdragen aan volwassen arbeidsrelatie Het stimuleren van dialoog* leidinggevende en medewerker RVB en OR Het stimuleren van ‘ondernemerschap’ en het nemen van eigen verantwoordelijkheid. Bevorderen duurzame inzetbaarheid

6 Fundament en pijlers van de volwassen arbeidsrelatie
Inhoud Zakelijk mee omgaan Relatie Respectvol Volwassen arbeidsrelatie Basishouding Openheid, wederzijds respect, samen willen werken aan goede oplossingen

7 Dialoog en het ‘gezond verstand principe’
In principe is heel veel mogelijk, mits werkgever en werknemer akkoord zijn Besluiten neem in je in dialoog met elkaar, op basis van gezond verstand Problemen? Vragen? Cao / wetboek hanteren? Procedures? Even afwachten? Samen werken aan goede oplossingen Niet altijd ja Niet altijd nee

8 Inhoud: Dialoog over …………..
Context / randvoorwaarde: Organisatie van het werk Werkomstandigheden Werkinhoud / functiedifferentiatie / functie-eisen Management / leiderschap Soort functie Wensen van de medewerker Spelregels in de cao Afspraken op afdeling- / teamniveau Eisen van de organisatie / het werk Afspraken in individuele arbeids- overeenkomst Wensen en mogelijkheden binnen het team

9 Inhoud: Belangen en zienswijzen i.p.v. standpunten – de ijsberg
Resultaten worden eerder bereikt en van betere kwaliteit wanneer onderliggende belangen en zienswijzen op tafel komen. Niet de standpunten, maar de belangen en zienswijzen vormen de inhoud. Standpunten zorgen niet voor beweging. Standpunten Belangen en zienswijzen Gemeenschappelijke belangen Oosterse en westerse manier van communiceren

10 Communicatie - tijd – geld – kwaliteit – informatie - organisatie
Structuur van het proces Bewustwording Toolkit / projecten Monitoring Vijf VWS projecten Communicatie - tijd – geld – kwaliteit – informatie - organisatie

11 Betrokkenheid van (laagste) managementniveau en
Bewustwording 2008 2009 2010 2014 e.v. Foto van nu Dialoog Conferentie 2009 Conferentie 2010 P&O dagen Dag voor mede zeggenschap Betrokkenheid van (laagste) managementniveau en (alle) medewerkers

12 Toolkit / projecten Invitational Conference (15 december 2008)
Netwerken Werkvermogen E-ondersteuning Roosteren Arts-assistenten Dialoog Informeren, zoeken naar samenhang en samenwerking UMC’s

13 Monitoring Cijfers over mobiliteit, jaargesprekken,
workability enz. 2. Wetenschappelijk benadering (promotieonderzoek longitudinaal en experimenteel)

14 Resultaten Start van 32 projecten

15 Voor welk probeem is is een oplossing?
Nieuwe generaties blijven interesseren voor ons UMC. Leeftijdsbewust handelen. Dialoog motiveert. Volwassen arbeidsrelatie maakt maatwerk mogelijk. Bewust investeren op duurzame inzetbaarheid.

16 Wat valt er te leren? Resultaat is een beweging
Ontwikkelingsgerichte aanpak. Van klein naar groot. In aanpak proces: ook werken met maatwerk en dialoog (de waarden die je nastreeft) Elke organisatie is weer anders en heeft pareltjes (kijken naar wat er al gebeurt)

17 Is er eigenlijk wel een verschil tussen een goed gesprek en een dialoog?

18 Belangrijke ingrediënten voor een goede dialoog
Beweeg naar het positieve en waardeer de ander daarvoor. Deel het waarom je spreekt en wat je zegt. Laat je verwachtingen en persoonlijke agenda los. Spreek vanuit je hart. Waardeer en respecteer de verschillen tussen jou en de ander. Wees de verandering die je (bij de ander) wilt zien. Wees open en in het hier en nu. Luister eerst en wees daarna stil voordat je reageert. Toets of je de ander goed begrijpt door te vragen.


Download ppt "HOGESCHOLEN IN DIALOOG Dag van de kennisuitwisseling 19 januari 2010"

Verwante presentaties


Ads door Google