De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Oorlogsjournalistiek – Persfotografie

Verwante presentaties


Presentatie over: "Oorlogsjournalistiek – Persfotografie"— Transcript van de presentatie:

1 Oorlogsjournalistiek – Persfotografie
College 1 Dinsdag 12 februari 2008 Martijn Kleppe

2 Jim Macmillan, AP, De Aarsman Collectie, 48-51

3 Joost van den Broek Martijn Beekman

4 Alex Webb – Magnum Photos, Haiti, Port-au-Prince, 1994

5 Wendy Wallace

6 Wendy Wallace

7 David Silverman – Newsweek, Ramallah, 16 oktober 2000

8 Chris Graythen, AFP/Getty
Dave Martin, AP ‘looting’ ‘finding’

9 Thomas Hoepker

10 Thomas Hoepker

11

12 LEERDOELEN Aan het einde van dit college … :
… kunnen jullie foto’s kritisch bekijken … weten jullie per oorlog een aantal relevante media-ontwikkelingen … weten jullie vier relevante ontwikkelingen toe te passen bij het bestuderen van oorlogen & media … hebben jullie wat eerste inspiratie opgedaan voor mogelijke onderzoeksvragen voor eindwerkstuk

13 Relevante ontwikkelingen
Programma

14 Uitvinding van een medium
Fotografie = Afbeeldingen en verschijnselen vastleggen m.b.v licht. Photos = licht Graphein = schrijven Uitvinding fotografie in tijd van: Meer werkelijkheid in kunst Streven naar beter onderwijs en opleiding Natuurkundige ontdekkingen Verschijnselen opvangen: Camera Obscura

15 Uitvinding van een medium
Fragment Youtube

16 Uitvinding van een medium
I. 1826: Eerste blijvende fotografische opname Nadeel: Lang belichten II. 1837: Daguerrotype Voordeel: Afbeelding vastleggen met kortere belichtingstijd Nadeel: Slechts 1 afdruk III. 1841: Calotype Voordeel: Meerdere afdrukken + op papier Nadeel: Lang belichten IV. 1848: Natte colodiumproces Voordeel: Zeer korte belichtingstijden Nadeel: Foto’s meteen ontwikkelen

17 Uitvinding van een medium
I. 1826: Eerste blijvende fotografische opname - Joseph Nicephore Niepce

18 Uitvinding van een medium
II. 1837: Daguerreotype - Louis Jacques Mandé Daguerre Emily Dickinson, 1846

19 Uitvinding van een medium
II. 1837: Daguerreotype 1842: Eerste nieuwsfoto Carl Ferdinand Stelzer & Hermann Biow

20 Uitvinding van een medium
II. 1837: Daguerreotype Mexicaanse oorlog (1846 – 1848) – eerste gebruik daguerreotypes James Duncan, 1848 door Matthew Brady Sgt. Daniel Boone Morgan, maker onbekend

21 Uitvinding van een medium
III. 1841: Calotype – William Fox Talbot

22 Uitvinding van een medium
III. 1848: Natte colodiumproces – Frederick Scott Archer

23 Uitvinding van een medium
IV. 1848: Natte colodiumproces – Frederick Scott Archer

24 Lana Sleciz, Panos Pictures,3e prijs Portraits Stories World Press Photo

25 Uitvinding van een medium
1826: Eerste blijvende fotografische opname Nadeel: Lang belichten 1837: Daguerrotype Voordeel: Afbeelding vastleggen met kortere belichtingstijd Nadeel: Slechts 1 afdruk 1841: Calotype Voordeel: Meerdere afdrukken + op papier Nadeel: Lang belichten 1848: Natte colodiumproces Voordeel: Zeer korte belichtingstijden Nadeel: Foto’s meteen ontwikkelen

26 Krimoorlog (1853 – 1856) Roger Fenton
- Officiële fotograaf van Britse regering - Positief nieuws - Geen lijken, maar het leven in de oorlog - Houtsneden in tijdschriften + kranten - Technische beperkingen: statische beelden en weinig informatief

27 Krimoorlog (1853 – 1856) Roger Fenton

28 Krimoorlog (1853 – 1856) Roger Fenton

29 Krimoorlog (1853 – 1856) Roger Fenton

30 Krimoorlog (1853 – 1856) Roger Fenton

31 Amerikaanse Burgeroorlog (1861 – 1865)
Intensief in beeld gebracht Matthew Brady en team (O’Sullivan, Gardner, Barnard) Donkere kamer in treinwagon Indruk van objectiviteit & geënsceneerd (illustraties & techniek) Foto’s werden omgezet in houtgravures

32 Amerikaanse Burgeroorlog (1861 – 1865)
Matthew Brady

33 Amerikaanse Burgeroorlog (1861 – 1865)
Matthew Brady Studio

34 Amerikaanse Burgeroorlog (1861 – 1865)
Intensief in beeld gebracht Matthew Brady en team (O’Sullivan, Gardner, Barnard) Donkere kamer in treinwagon Indruk van objectiviteit & geënsceneerd (illustraties & techniek) Foto’s werden omgezet in houtgravures Horror-foto’s 1862: Tentoongesteld, dus niet als gravure

35 Amerikaanse Burgeroorlog (1861 – 1865)
Alexander Gardner ‘A Contrast: Federal buried, Confederate unburied, where they fell on the Battlefield of Antietam’

36 Amerikaanse Burgeroorlog (1861 – 1865)
Alexander Gardner

37 Amerikaanse Burgeroorlog (1861 – 1865)
Matthew Brady

38 Amerikaanse Burgeroorlog (1861 – 1865)
Intensief in beeld gebracht Matthew Brady en team (O’Sullivan, Gardner, Barnard) Donkere kamer in treinwagon Indruk van objectiviteit & geënsceneerd (illustraties & techniek) Foto’s werden omgezet in houtgravures Horror-foto’s Tentoongesteld, dus niet als gravure 1863: Eerste foto in krant met lijken

39 Amerikaanse Burgeroorlog (1861 – 1865)
Timothy O’Sullivan

40 Amerikaanse Burgeroorlog (1861 – 1865)
Paul Watson

41 Amerikaanse Burgeroorlog (1861 – 1865)
Paul Watson

42 Amerikaanse Burgeroorlog (1861 – 1865)

43 Amerikaanse Burgeroorlog (1861 – 1865)
Todd Heisler

44 Amerikaanse Burgeroorlog (1861 – 1865)
Intensief in beeld gebracht Matthew Brady en team (O’Sullivan, Gardner, Barnard) Donkere kamer in treinwagon Indruk van objectiviteit & geënsceneerd (illustraties & techniek) Foto’s werden omgezet in houtgravures Horror-foto’s Tentoongesteld, dus niet als gravure 1863: Eerste foto in krant met lijken Fotoalbums: 1e fotografische verhalen

45 Uitvinding van een medium
1826: Eerste blijvende fotografische opname Nadeel: Lang belichten 1837: Daguerrotype Voordeel: Afbeelding vastleggen met kortere belichtingstijd Nadeel: Slechts 1 afdruk 1841: Calotype Voordeel: Meerdere afdrukken + op papier Nadeel: Lang belichten 1848: Natte colodiumproces Voordeel: Zeer korte belichtingstijden Nadeel: Foto’s meteen ontwikkelen

46 Uitvinding van een medium
1826: Eerste blijvende fotografische opname Nadeel: Lang belichten 1837: Daguerrotype Voordeel: Afbeelding vastleggen met kortere belichtingstijd Nadeel: Slechts 1 afdruk 1841: Calotype Voordeel: Meerdere afdrukken + op papier Nadeel: Lang belichten 1848: Natte colodiumproces Voordeel: Zeer korte belichtingstijden Nadeel: Foto’s meteen ontwikkelen 1882: George Meisenbach – halftoonprocédé - autotype 1888: George Eastman maakt rolfilm Voordeel: Foto’s later ontwikkelen

47 Uitvinding van een medium
Halftoonprocédé: Foto’s afdrukken op krantenpapier 1885: Eerste nieuwsfoto in gedrukte pers Katholieke Illustratie

48 Boerenoorlog (1899 – 1902)

49 Boeren guerillas – fotograaf onbekend
Boerenoorlog (1899 – 1902) Boeren guerillas – fotograaf onbekend

50 Hoopstad Commando – fotograaf onbekend
Boerenoorlog (1880 – 1881) Hoopstad Commando – fotograaf onbekend

51 Boerenoorlog (1880 – 1881) Concentratiekampen Emily Hobhouse

52 Boerenoorlog (1880 – 1881) Concentratiekampen

53 Boerenoorlog (1880 – 1881) Concentratiekampen

54 Boerenoorlog (1880 – 1881) Abraham Carel Wessels

55 Boerenoorlog (1880 – 1881) Lizzy van Zyl “She was a frail, weak little child in desperate need of good care”

56 Boerenoorlog (1880 – 1881) Settela

57 Boerenoorlog (1880 – 1881) Fikret Alic

58 Boerenoorlog (1880 – 1881)

59 Eerste Wereldoorlog (1914 - 1918)

60 Eerste Wereldoorlog (1914 - 1918)
Philip Knightley: ‘Great conspiracy’ (pag. 84) Strategisch gebruik fotografie Propaganda Beelden vluchtelingen + krijgsgevangenen Censuur : geen foto’s

61 Eerste Wereldoorlog (1914 - 1918)
Strategisch gebruik fotografie

62 Eerste Wereldoorlog (1914 - 1918)
Strategisch gebruik fotografie

63 Eerste Wereldoorlog (1914 - 1918)
Propaganda

64 Eerste Wereldoorlog (1914 - 1918)
Propaganda

65 Eerste Wereldoorlog (1914 - 1918)
Beelden vluchtelingen in Nederland

66 Eerste Wereldoorlog (1914 - 1918)
Beelden vluchtelingen in Nederland

67 Eerste Wereldoorlog (1914 - 1918)
Grote collectie kampfoto’s - krijgsgevangen

68 Eerste Wereldoorlog (1914 - 1918)
Grote collectie kampfoto’s - krijgsgevangen

69 Eerste Wereldoorlog (1914 - 1918)
Grote collectie kampfoto’s - krijgsgevangen

70 Eerste Wereldoorlog (1914 - 1918)
Grote collectie kampfoto’s - vluchtelingen

71 Eerste Wereldoorlog (1914 - 1918)
Beelden loopgraven

72 Eerste Wereldoorlog (1914 - 1918)
Beelden loopgraven

73 Eerste Wereldoorlog (1914 - 1918)
Beelden loopgraven

74 Eerste Wereldoorlog (1914 - 1918)
Beelden mosterdgas

75 Spaanse Burgeroorlog (1936 - 1939)
Guernica, Picasso

76 Spaanse Burgeroorlog (1936 - 1939)
Georgi Zelma Robert Capa

77 Spaanse Burgeroorlog (1936 - 1939)
‘If your pictures aren't good enough, you're not close enough’

78 Spaanse Burgeroorlog (1936 - 1939)

79 SAMENVATTEND  overheidsfotograaf: geen lijken maar leven  houtsnedes
Krimoorlog i.e.i. saai&geposeerd; later lijken  tentoonstelling, boek & krant Amerikaanse burgeroorlog Boerenoorlog  Beelden concentratiekampen  ‘Great conspiracy’  Strategisch, Propaganda, Censuur Eerste Wereldoorlog  (te) grote betrokkenheid journalisten  ontwikkeling stijlen in fotografie Spaanse Burgeroorlog

80 LEERDOELEN Aan het einde van dit college … :
… weten jullie per oorlog een aantal relevante media-ontwikkelingen … weten jullie vier relevante ontwikkelingen toe te passen bij het bestuderen van oorlogen & media … hebben jullie wat eerste inspiratie opgedaan voor mogelijke onderzoeksvragen voor eindwerkstuk … kunnen jullie foto’s kritisch bekijken (opdracht Blackboard)


Download ppt "Oorlogsjournalistiek – Persfotografie"

Verwante presentaties


Ads door Google