De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Projectoproep ‘dementievriendelijke gemeente’ Koning Boudewijnstichting. BETER LEREN OMGAAN MET DEMENTIE IS EEN UITDAGING VOOR DE HELE SAMENLEVING Selectiecriteria.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Projectoproep ‘dementievriendelijke gemeente’ Koning Boudewijnstichting. BETER LEREN OMGAAN MET DEMENTIE IS EEN UITDAGING VOOR DE HELE SAMENLEVING Selectiecriteria."— Transcript van de presentatie:

1

2 Projectoproep ‘dementievriendelijke gemeente’ Koning Boudewijnstichting. BETER LEREN OMGAAN MET DEMENTIE IS EEN UITDAGING VOOR DE HELE SAMENLEVING Selectiecriteria -De projecten verbeteren de levenskwaliteit en de sociale integratie van de persoon met dementie en zijn omgeving. -De projecten hebben een duurzaam effect. -De projecten doorbreken het – dreigend – isolement van personen met dementie. -De projecten stimuleren het engagement binnen de lokale samenleving. -Actieve betrokkenheid/inspraak van personen met dementie en hun omgeving. -De projecten tonen aan dat ze gebruik maken van bestaande expertise van organisaties en netwerken. -De projecten hebben een multiplicatoreffect. -Sensibiliserende projecten die de stem van personen met dementie laten horen en ‘hun wereld’ toegankelijk maken.

3 Korte beschrijving Herenthout, een dementievriendelijke gemeente. Via een infocampagne bij de middenstand burgers confronteren met het feit dat ze in de toekomst meer en meer te maken gaan krijgen met dementie. Mensen met dementie worden opgenomen in de Herenthoutse Gemeenschap en de middenstand laat zien dat ze hieraan meewerken.

4 DOELSTELLINGEN -Personen met dementie en mantelzorgers moeten durven buiten komen: ze moeten ondersteund worden in hun waardigheid -Sensibiliseren middenstand (waar mensen vaak tot geregeld komen: bakker, frituur, bank, eetgelegenheden, café, kapper, ….) -Bevolking informeren over dementie via info- promomateriaal (broodzakken, bierkaartjes, placemats) van de middenstand. -Kinderen betrekken bij het project door ze tekeningen te laten maken over het thema, die dan gebruikt zullen worden voor het promomateriaal. -Herenthout moet uitgroeien tot een dementievriendelijke gemeente.

5

6 Stappenplan: timing -Projectaanvraag: najaar 2010 bij Koning Boudewijnstichting -Goedkeuring project: januari 2011 -Maart: Atelier Matsijs start met het uitwerken van tekeningen. -Mei: Keuze uit tekeningen voor promomateriaal -Juni: promomateriaal wordt gedrukt / gemaakt -19 september: Kick-off voor middenstand en burgers: Film verdwaald in het geheugenpaleis + nabespreking door Tandem. Hier werd officieel het promomateriaal voorgesteld. -Eind december: einde campagne: middenstanders die meewerken aan project ‘dementievriendelijk Herenthout’, krijgen sticker die zichtbaar wordt opgehangen voor de burger.

7

8 Het project: realisatie en impact (1) Dementerenden en mantelzorgers durven buiten komen -film: 50 toeschouwers in het Lokaal Dienstencentrum Huis Driane, 104 in Woon- en Zorgcentrum Boeyendaalhof -er kwamen veel vragen tijdens de nabespreking uit het publiek -in Boeyendaalhof werd de praatgroep rond dementie opnieuw samengeroepen op vraag van de familie -een koppel waarvan één van de partners dementerend is heeft ook de stap durven zetten naar het dorpsrestaurant

9 Het project: realisatie en impact (2) Sensibiliseren Middenstand -30 middenstanders (bakker, bloemenzaak, broodjeszaak, café, dagbladhandel, drankencentrale, frituur, kapper, schoonheidsinstituut, optiek & hoorboetiek, spaarbank, supermarkt, kledingwinkel, …)scharen zich achter de campagne dementievriendelijk Herenthout, zij verspreiden mee het promomateriaal. -promomateriaal dat verspreid werd: 1030 balpennen, 150 kg broodzakken, 5000 placemats, 5000 bierviltjes. -stickers worden aan de inkom gehangen. Ook aan de loketten van het gemeentebestuur en OCMW.

10 Het project: realisatie en impact (3) Bevolking informeren: -Film ‘Verdwaald in het geheugenpaleis’, nabespreking door Tandem (Expertisecentrum dementie) -samen met het promomateriaal werden ook 10 tips verspreid voor het omgaan met personen met dementie -communicatie naar bevolking via gemeentenieuws, Drianekes (nieuwsbrief voor 55-plussers), website, dagbladen, … -placemats werden gebruikt in dorpsrestaurant, WZC Boeyendaalhof, eetfestijnen van verschillende verenigingen, … Kinderen betrekken: -10-tal kinderen van Atelier Matsijs namen deel aan tekensessies, deze werden georganiseerd in het LDC Huis Driane en WZC Boeyendaalhof. -tekeningen op jaarlijkse tentoonstelling Atelier Matsijs

11 Het project: realisatie en impact (4) Uitgroeien tot een dementievriendelijke gemeente: -na de campagne vroegen nog andere handelaars of ze ook zo’n sticker mochten kleven, o.a. ook apothekers en huisartsen, … -verenigingen die zelf de stap zetten om het promomateriaal mee te verspreiden. -door regelmatig te communiceren over dementie via eigen kanalen vormt het Lokaal Bestuur een soort van ‘aanspreekpunt’ in dit geval is dit Loket Zorg & Gezondheid. Andere positieve wendingen uit het project: -verbeterde samenwerking met Boeyendaalhof, dit opent deuren voor de toekomst -Atelier Matsijs: kinderen hebben op een luchtige manier kennis gemaakt met een moeilijk thema als dementie. Goede aanpak om het thema dementie uit de taboesfeer te halen.

12

13 Het project, en wat er na? -Opnieuw een project ingediend bij de KBS eind 2012 (niet goedgekeurd): Interactieve en mobiele zoektocht/tentoonstelling rond dementie. Als de dag van toen … Momenteel werkt een laatstejaarsstudente ergotherapie hier een draaiboek rond uit in het kader van haar eindwerk. -Vorming rond dementie, infosessies, liedjes uit de oude doos, … in het Lokaal Dienstencentrum Huis Driane -Na een volledig nummer van Drianekes rond dementie, verschijnt nu in elke editie een rubriek met tips rond dementie. Op deze manier is Loket Zorg & Gezondheid ook een soort van aanspreekpunt voor dementie. Een map met allerlei info (tips, data van vorming – infosessies – praatcafés, contactgegevens) werd aangemaakt. -Tips voor chauffeurs van de Minder Mobielen Centrale -… kortom het thema dementie laten we niet meer los

14 VRAGEN? HEEL GRAAG JULLIE REACTIES! HEBBEN JULLIE NOG TIPS VOOR MIJ? Contactgegevens: Els Thijs Maatschappelijk assistent Huis Driane Loket Zorg & Gezondheid Molenstraat 56 • 2270 Herenthout tel. 014 50 77 11 • fax. 014 50 77 16 els.thijs@herenthout.be • www.herenthout.be els.thijs@herenthout.bewww.herenthout.be


Download ppt "Projectoproep ‘dementievriendelijke gemeente’ Koning Boudewijnstichting. BETER LEREN OMGAAN MET DEMENTIE IS EEN UITDAGING VOOR DE HELE SAMENLEVING Selectiecriteria."

Verwante presentaties


Ads door Google