Download de presentatie
GepubliceerdDries Mulder Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
STAB: een veilig netwerk voor startende leerkrachten
2
De eerste sta(b)jes Film
3
Overzicht presentatie
Bekommernissen starters Principes keuze extern STAB-netwerk? Programma Eerste bevindingen Vragen
4
1. Bekommernissen starter
Praktijkschok: Zelfbekommernissen Taakbekommernissen Leerling-impactbekommernissen => In opleiding veel aandacht voor professionele kennis – en vaardigheidsdimensie, veel minder voor persoons – en omgevingsdimensie.
5
1. Bekommernissen starter
Starter vooral veel zelfbekommernissen en nood aan ondersteuning in persoons – en omgevingsdimensie
6
2. Principes startersbegeleiding
Hoofdprincipe = opbouw van netwerk van beginnende leerkrachten Sluit aan bij vaststelling dat lkr. meer leren van elkaar dan van wat ze horen van een expert. Belangrijke voorwaarden zijn: Gevoel van ownership Geef- en –neem-principe Win-winsituatie
7
2. Principes startersbegeleiding
Voordelen: Verscheidenheid van informatiebronnen aanspreken Bron van onderwijsvernieuwing Professionele ontwikkeling van deelnemers Collegiale cultuur Reflectie op onderwijspraktijk Toenemende motivatie
8
2. Principes startersbegeleiding
Aanvullende principes: Focus op leerbegeleiding Werkbegeleiding blijft belangrijk Constructivisme Electronisch platform naast face-to-face contacten Maatwerk (programma bepalen in samenspraak met deelnemers)
9
3. Keuze extern STAB-netwerk
Minister Vandenbroucke biedt scholen middelen om aan in-service aanvangsbegeleiding te doen. Nadelen zijn Heel beperkt qua middelen Vooral werkbegeleiding (bijv. waar staat de kopieermachine) Geen gedeelde ervaring voor beginners Scheiding tussen ‘begeleiding’ en ‘evaluatie’ is dun. …
10
3. Keuze extern STAB-netwerk
Voordelen out-service STAB-netwerk: Voortbouwen op opleiding van starters Veilige omgeving Steun van andere starters Aanvullend op in-service werkbegeleiding ligt focus op leerbegeleiding Meer reflectieafstand Continue begeleiding (ook tussen twee jobs in) Binnenbrengen van vernieuwingen en good practices
11
4. Programma Sessie 1: schoolportret en omgevingsanalyse
Sessie 2: klas- en tijdsmanagement, tucht Sessie 3: ontmoetingen met ouders Sessie 4: toetsen, examens, klassenraad, CLB Sessie 5: zelf te bepalen door cursisten Sessie 6: aflsuiting, groei nagaan Aanbod => invulling is flexibel We werken met ervaringsdeskundigen
12
5. Eerste bevindingen Algemeen positief Inhouden zitten goed
Starters vinden het vooral ‘fijn’ dat ze steun vinden bij elkaar Vooral ervaringsdeskundigen spreken aan Reden van afwezigheid = tijd (veel werk voor school) Noodzaak aan een ‘groter’ netwerk. Meerwaarde ligt in kritische massa Noodzaak aan tweede jaar begeleiding. Netwerk moet door ons aangestuurd worden.
13
6. Vragen?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.