De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Arjen Scholten, BSA Kees Broekhof, Sardes

Verwante presentaties


Presentatie over: "Arjen Scholten, BSA Kees Broekhof, Sardes"— Transcript van de presentatie:

1 Arjen Scholten, BSA Kees Broekhof, Sardes
Zomerschool BSA Arjen Scholten, BSA Kees Broekhof, Sardes

2 De BSA Doelgroep: beloftevolle achterstandsleerlingen
Doelstelling: toeleiden naar hogere schoolsoorten

3 Succesfactoren otv Expliciete doelstelling
Duidelijk omschreven doelgroep, zorgvuldige selectie Verbinding regulier onderwijs Betrokkenheid ouders Draagvlak bij betrokkenen Intensief contact met scholen Randvoorwaarden in orde Stevig (inhoudelijk) leiderschap Effectief onderwijs

4 Succesfactoren, specifiek
Excellente docenten Voortdurende coaching (VVE) Kennisgemeenschap Tweesporenbeleid Doelgericht, vernieuwend, inspirerend curriculum

5 Zomerschool algemeen Expliciete doelstelling: welk probleem lossen we op? Voor wie?

6 Zomerschool BSA Doelstelling: toeleiden naar havo/vwo
Doelgroep: talentvolle achterstandskinderen

7 BSA zomerschool Expliciete doelstelling
Duidelijk omschreven doelgroep, zorgvuldige selectie Verbinding regulier onderwijs Betrokkenheid ouders Draagvlak bij betrokkenen Intensief contact met scholen Randvoorwaarden in orde Stevig (inhoudelijk) leiderschap Effectief onderwijs

8 Plus Excellente docenten Voortdurende coaching (VVE) Kennisgemeenschap
Doelgericht, vernieuwend, inspirerend curriculum

9 Academische cultuur Hoge verwachtingen “Leren is leuk” Lat ligt hoog
Stimulerende leeromgeving (docenten, lokalen, materialen)

10 Deelnemers zomerschool
BSA-leerlingen Leerlingen van BSA-wachtlijst En … BSA-docenten BSA-locatie

11 Samenhang in de BSA

12 Zomerschool 2011 Experiment Twee groepen van 15 kinderen
Elke groep een programma van 1 week full-time (9.00 tot uur)

13 Uitgangspunten programma
Werkwijze als BSA (didactiek WS + BL, ped. aanpak) Doelstellingen als BSA: WS + BL centraal Meer ruimte voor andere werkvormen Rode draad: hele week centraal thema (robots), ook binnen andere werkvormen

14 Structuur van de dag (ma,di,do)
09.00 Leestafel 09.20 Agenda 09.25 De Woordfabriek 10.35 Leesclub 11.00 Film maken 12.30 Lunch 13.25 Film kijken 13.55 Wikikids 14.55 Afsluiting

15 Leestafel Kinderen komen binnen en gaan een krant of tijdschrift lezen aan de leestafel. Leerkracht vraagt enkele kinderen iets te vertellen over wat ze gelezen hebben. Andere kinderen mogen vragen stellen.

16

17 De Woordfabriek Tekst met standpunten
Woordenschat: 10 schooltaalwoorden Debatteren Essay schrijven

18

19 Film maken Instructie filmtechniek Storyboard en script schrijven
Lijst met de taal van de filmmaker Vakdocent heeft vooraf richtlijnen gekregen m.b.t. effectief taalgebruik

20

21 Film kijken Aansluitend bij robot-thema: De IJzeren Man
Verdeeld over de week Succesnummer!

22 Wikikids ‘Opzetje’ van docenten
Informatie zoeken (internet, naslagwerken) Informatie verwerken Resultaat op Wikikids pagina

23

24 Presentatie voor ouders
Wat hebben we gedaan deze week? Prijs voor het beste essay Vertoning zelfgemaakte films

25

26 Evaluatie door leerlingen
Mening over alle activiteiten (schaal 1-4) Gemiddeld 3,5 Alle activiteiten 3 of hoger Bijna alle kinderen zouden weer meedoen als ze de kans kregen

27 Vervolg Experiment geslaagd Programma verfijnen (niveau teksten)
Meer ruimte voor verdieping: twee weken met zelfde basismateriaal


Download ppt "Arjen Scholten, BSA Kees Broekhof, Sardes"

Verwante presentaties


Ads door Google