Ruimte in examenprogramma’s en centrale examens in het vmbo Inleiding tijdens Landelijke Manifestatie VMBO van Adviesgroep VMBO van 30 november 2006.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Ruimte in examenprogramma’s en centrale examens in het vmbo Inleiding tijdens Landelijke Manifestatie VMBO van Adviesgroep VMBO van 30 november 2006."— Transcript van de presentatie:

1 Ruimte in examenprogramma’s en centrale examens in het vmbo Inleiding tijdens Landelijke Manifestatie VMBO van Adviesgroep VMBO van 30 november 2006

2 De uitvoering van het beleid van:  Koers VO  Meerjaren beleidsplan - juni 2004 ‘De leerling geboeid, de school ontketend’ Kern: OCW regelt op hoofdlijnen en biedt daardoor ruimte aan scholen  Uitwerkingsnotitie examens VO  Uitwerking van Koers VO v.w.b. examinering december 2004 Kern: meer ruimte voor maatwerk door flexibilisering in afnamemomenten en vernieuwing in vorm en inhoud  www.minocw.nl / dossiers / vmbo

3 1. Examenprogramma’s a.Bestaande examenprogramma’s globaler geformuleerd b.Extra-reguliere examenprogramma’s inpassen in het stelsel c.Niet levensvatbaar gebleken examenprogramma’s kunnen worden ingetrokken

4 a. Examenprogramma’s globaler geformuleerd  Overheid stuurt op hoofdlijnen  Aanpassingen eenvoudiger door te voeren  Project herziening examenprogramma’s

5 Kenmerken herziening examenprogramma’s  Globaal geformuleerde eindtermen  Verdeling in s.e.-deel en c.e.-deel s.e. = schoolexamen c.e. = centraal examen  c.e.-deel wordt nader toegelicht in een syllabus (CEVO)  Voor s.e.-deel wordt handreiking gedaan t.b.v. scholen en educatieve uitgeverijen (SLO)

6 Herziening examenprogramma’s vmbo  Vaste verdeling c.e. – s.e.  Huidige verhouding s.e.-deel (2/3) – c.e.-deel (1/3) intact laten  Beroepsgerichte examenprogramma’s in lijn brengen met competentiegerichte kwalificatiestructuur mbo 1 ) + 2 ) 1 ) t.z.t. 2 ) afzonderlijk traject voor beroepsgericht vmbo-groen

7 Herziening examenprogramma’s vmbo Stand van zaken :  Geglobaliseerde examenprogramma’s zijn opgeleverd aan OCW  Syllabi zijn klaar (www.cevo.nl)  Inwerkingtreding: 1 augustus 2007 m.i.v. leerjaar 4

8 b.Extra-reguliere examenprogramma’s inpassen in het stelsel  Technologie in de GL  Techniek-breed  ICT-route  Sport, dienstverlening en veiligheid  Intersectoraal  Bouwtechniek – fijnhoutbewerken  ….. Naast de bestaande 30 beroepsgerichte vakken (afdelings- en intrasectorale programma’s )

9 c. Niet levensvatbaar gebleken examenprogramma’s kunnen worden ingetrokken  Bv. afdelingsprogramma’s in de GL  Zover is het nog niet  Wel: bij herziening examenprogramma’s: verwante beroepsgerichte vakken voor GL hebben uniform c.e.-deel gekregen

10 Groep 1 GL: bouw  Bouwtechniek  Timmeren  Metselen  Schilderen  Fijnhoutbewerken  Bouw-breed

11 Groep 2 GL: MEI  Metaaltechniek  Elektrotechniek  Installatietechniek  Instalektro  Metalektro

12 Groep 3 GL: Zorg en welzijn  Verzorging  Uiterlijke verzorging  Zorg-en-welzijn-breed

13 Groep 4 GL: HAV  Administratie  Handel en verkoop  Mode en commercie  Handel en administratie

14 Groep 5 GL: Consumptief  Consumptief  Horeca  Bakken  Consumptief-breed

15 Herziening beroepsgerichte examenprogramma’s GL: resultaat  Per groep: uniform c.e.-deel Gevolgen:  ook één syllabus voor alle vakken uit één groep  één c.e. voor alle vakken uit één groep

16 c.e.-deel AD, HV, MC en HA s.e.-deel AD s.e.-deel HV s.e.-deel MC s.e.-deel HA Voorbeeld: opzet GL-programma’s groep 4 ‘HAV’

17 Adviesgroep vmbo: 5 à 10 beroepsgerichte examenprogramma’s Opzet GL ook bruikbaar bij BB en KB? Zelfde 5 brede vakken + landbouw-breed? Dus: bouw, MEI, ZW-breed, HAV, Consumptief, en landbouw-breed

18 2. Examinering: schoolexamens én centrale examens a.Schoolexamens b.Centrale examens i.Beroepsgerichte vakken ii.Algemene vakken

19 a. Schoolexamens Het geglobaliseerde s.e.-deel biedt ruimte. Dit is 2/3 deel van ieder examenprogramma.  Geen vormvoorschriften meer voor s.e.  Iets extra’s in s.e.* mag * relevant geacht door de school bv. uitbreiding / regionaal / intersectoraal / vakkenintegratie / …

20 b. Centrale examens i.Beroepsgerichte vakken •Examenvorm is cspe •Afname niet op één moment maar binnen periode (nu: begin april – medio juni) •Invoeringstraject: BB 2005, KB 2007, GL 2009 •Uniform cspe GL per groep van verwante vakken

21 Invoeringstraject cspe GL 2007 cspe GL o.b.v. geglobaliseerde ex. prog. + syllabus pilot: ± 20 scholen 2008 cse GL o.b.v. huidige ‘oude’ ex. prog. 2009 keuzejaar

22 b. Centrale examens ii. Algemene vakken  Meer pedagogische en onderwijskundige vrijheid voor de school  Maar wel: het blijft een c.e.: opgaven, correctievoorschriften, normen, uitslagregels worden centraal vastgesteld

23 Kenmerken c.e.-systeem  Digitale centrale examens  Per vak: 4, 6 of 9 varianten  Afname niet op één vast moment maar binnen periode  School regelt zelf inhalen en herkansen  Geen 2 e correctie

24 Keuzemogelijkheden voor de school in pilot BB Afnamemoment  volgens huidige rooster OF  maximale onderwijstijd OF  rooster kandidaat optimaliseren OF  niveau-differentiatie OF  …….. Inhalen  ‘reparatie’ zonder aantasting van herkansingsrecht

25 Flexibele en digitale c.e.’s algemene vakken Algemene vakken •Pilot project in BB •2005: 10 scholen •2006: 100 scholen •2007: 200 scholen •Invoeringstraject: BB 2008, KB 2010 (?), GL/TL 2011 (?) * * GL/TL ook betrokken bij pilot ‘Spreiding examenmomenten’ met h/v

26 Adviesgroep vmbo: functie vmbo is voorbereiden en oriënteren  leidt tot (5 à 10) brede beroepsgerichte programma’s  dan wel: s.e.-deel biedt veel ruimte voor scholen  mogelijk door uniform c.e.-deel  integratie avo – beroepsgericht in c.e. kan bij 5 à 10 beroepsgerichte vakken  opleiden moet ook mogelijk zijn  aanbod aan avo-vakken heroverwegen ?

27 c.e.-deel HAV AD ? opzet programma’s ‘HAV’ BB/KB/GL s.e.-deel: AD HV MC ….

28 Congres ‘Regels en ruimte bij centrale examens’ maandag 12 maart 2007, WTC Rotterdam veel info over c.e.’s vmbo: nu & toekomst:  examens m.b.v. de computer  vak op een hogere leerweg (nieuw!)  cspe’s  …..  mogelijkheden (‘ruimte’)  examencondities die in acht genomen behoren te worden (‘regels’)

29 Congres ‘Regels en ruimte bij centrale examens’ maandag 12 maart 2007, WTC Rotterdam CEVO, Cito, VO-raad i.s.m. o.m. OCW, inspectie, IB-Groep, SLO Doelgroep:  schoolleiders die betrokken zijn bij examinering  examensecretarissen  school ontvangt e-mail  www.eindexamen.nl


Download ppt "Ruimte in examenprogramma’s en centrale examens in het vmbo Inleiding tijdens Landelijke Manifestatie VMBO van Adviesgroep VMBO van 30 november 2006."
Ads door Google