Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdAlbert Martens Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
vrijwillige fusie “Kracht door verbinding”
Presentatie OFS, 16 april 2013
2
Waarom: -Problemen Bernisse (financieel, bestuurskracht, dienstverlening, personeeelsverloop) - Decentralisaties - Imago-voordelen - Lobby-kans: Tweede gemeente SRR Presentatie OFS, 16 april 2013
3
Afspraken: -Beide gemeenten schoon over - Geen verhoging lokale lasten door fusie - Geen stadsuitbreiding in richting Bernisse - Gezamenlijke beleidsontwikkeling op strategische thema’s voor (economische ontwikkeling waaronder recreatie, voorzieningen/kleine kernen) - Peiling draagvlak in Oudenhoorn over grenscorrectie Hellevoetsluis voor Presentatie OFS, 16 april 2013
4
Het proces: Formeel: raadsbesluiten opgestuurd naar Provincie die doorzend aan Minister tbv wetswijziging (debat Tweede Kamer najaar 2013) Praktijk: intensivering samenwerking beleid en uitvoering (nu al wmo, sociale zaken, automatisering) Harmonisatie wet- en regelgeving, tarieven e.d. Harmonisatie PR-Stadsmarketing Uitstel gemeenteraadsverkiezingen in 2014 Presentatie OFS, 16 april 2013
5
Tot verkiezingen najaar 2014 blijft oude structuur in stand.
De omgeving, ambtelijke organisatie en bestuurders denken vanaf april 2013 steeds meer vanuit de nieuwe identiteit. Maar: Tot verkiezingen najaar 2014 blijft oude structuur in stand. First briefly explain where Spijkenisse is and its unique location in South Holland. Then the main themes of the ‘European New Towns Platform’ will be illustrated using examples from Spijkenisse.
6
. Verschillende boodschappen = Communicatieve uitdaging
aanvaarding afwijzing First briefly explain where Spijkenisse is and its unique location in South Holland. Then the main themes of the ‘European New Towns Platform’ will be illustrated using examples from Spijkenisse. Verschillende boodschappen = Communicatieve uitdaging Gemeenten sinds april Deel bevolking Bernisse
7
Verschillende boodschappen= Communicatieve uitdaging
inwoners Oppervlakte in km² Inwoners per km² Bernisse 12.400 57 216 Spijkenisse 72.245 26 2765 Nieuwe gemeente 84.645 83 1014 First briefly explain where Spijkenisse is and its unique location in South Holland. Then the main themes of the ‘European New Towns Platform’ will be illustrated using examples from Spijkenisse. Verschillende boodschappen= Communicatieve uitdaging Gemeenten sinds april Deel bevolking Bernisse
8
Verschillende boodschappen= Communicatieve uitdaging
winkels in 2011 Vloerproductiviteit dagelijkse artikelen in 2011 Koopkracht-binding in 2011 Bernisse 75 9.037 m² € 6.057 37 % Spijkenisse 401 m² € 7.388 77 % First briefly explain where Spijkenisse is and its unique location in South Holland. Then the main themes of the ‘European New Towns Platform’ will be illustrated using examples from Spijkenisse. Verschillende boodschappen= Communicatieve uitdaging Gemeenten sinds april Deel bevolking Bernisse
9
Verschende boodschappen= Communicatieve uitdaging
6 procent van de omzet in Spijkenisse komt uit Bernisse Bron: koopstromenonderzoek2011 I&O research First briefly explain where Spijkenisse is and its unique location in South Holland. Then the main themes of the ‘European New Towns Platform’ will be illustrated using examples from Spijkenisse. Verschende boodschappen= Communicatieve uitdaging Gemeenten sinds april Deel bevolking Bernisse
10
Verschillende boodschappen= Communicatieve uitdaging
26 % van de bestedingen uit Bernisse worden in Spijkenisse gedaan. Koopstroom naar Hellevoetsluis precies even groot! Bron: koopstromenonderzoek 2011 I&O research. First briefly explain where Spijkenisse is and its unique location in South Holland. Then the main themes of the ‘European New Towns Platform’ will be illustrated using examples from Spijkenisse. Verschillende boodschappen= Communicatieve uitdaging Gemeenten sinds april Deel bevolking Bernisse
11
: Gevolgen fusie voor ondernemers Mogelijk nieuwe gemeentenaam
: Gevolgen fusie voor ondernemers Mogelijk nieuwe gemeentenaam. Plaatsnaam blijft gelijk. Is grotere oriëntatie vanuit Bernisse mogelijk door reclame o.i.d.? Beter imago door nieuw profiel gemeente mogelijk? Inzetbaar voor stadsmarketing wonen, werken, winkelen? Gemeente mogelijk nog effectiever in lobby voor A4 zuid. Vragen, tips en meningen? Presentatie OFS, 16 april 2013
12
. “Kracht door verbinding”
Presentatie OFS, 16 april 2013
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.