Download de presentatie
GepubliceerdSandra Verbeke Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Blok 1 les 6, college en werkgroep Maandag 10 december 2007
V1, e-Business Blok 1 les 6, college en werkgroep Maandag 10 december 2007
2
Wat gaan we doen? Evaluatie gastspreker
Datum bekend maken voor afspraak Procedure afspreken voor voorbereiding E-business strategie IAM - HvA
3
Gastspreker Ronald Egas
Schrijf 2 dingen op die je leuk / goed vond Schrijf 2 dingen op die je niet leuk / niet goed vond IAM - HvA
4
Datum afspraken (staat vast)
Transavia: 8 januari uur Albumprinter: 10 januari, uur Overtoom: 8 januari, uur Ice Mobile: 10 januari, uur Deadline paper wordt verschoven naar 21 januari om uur, locatie: kantoor Marijke op 4e etage. IAM - HvA
5
Procedure vwb deze afspraak
Contactpersoon team stuurt mij vandaag en een en ontvangt vervolgens adres van contactpersoon bij opdrachtgever Contactpersoon van het team stuurt vóór a.s. woensdag een bevestiging mail met de contactpersonen van de groep Er gaat een cc naar Marijke IAM - HvA
6
Highlights Chaffey, hoofdstuk 5
E-business strategie
7
De ontwikkeling van een e-business strategie
Vertrekpunt: bedrijfsstrategie, doorgaans opgenomen in het businessplan E-business strategie: “Het opstellen van de methoden waarmee de toepassing van in- en externe elektronische communicatie de bedrijfsstrategie kan ondersteunen en beïnvloeden” Aanpak: via een procesmodel, gestructureerd, logisch en volgordelijk! IAM - HvA
8
Ingrediënten procesmodel
Voortdurende in- en externe omgevingsanalyse Vaststellen en toetsen van de visie, missie en doelstellingen Strategieformulering o.b.v. alternatieven en keuze daaruit. Overbrugging naar tactiek en operatie (implementatie) Beheersmatige aspecten / evaluatie IAM - HvA
9
Een generiek procesmodel voor een e-business strategie IAM - HvA
10
De strategische analyse
Laag 1 De strategische analyse
11
IAM - HvA
12
Intern: bronnen Zijn we er klaar voor en waarvoor dan precies?
Infrastructuur Human resources Financiële middelen In samenhang met de fasemodellen zoals we die eerder zagen IAM - HvA
13
Intern: Portfolio-analyse/SWOT-analyse
Voorbeelden portfolio-analyse Startpagina IAM - HvA
14
Intern: vraaganalyse IAM - HvA
15
Intern: Competitieve bedreigingen Dit is heel essentieel, zorg
dat je 213 t/m 217 goed bestudeert voordat je het interview afneemt IAM - HvA
16
Strategische doelstellingen
Laag 2 Strategische doelstellingen
17
2. Strategische doelstellingen
Het formuleren en overbrengen van de missie, visie en doelen van een bedrijf. Visie: mentaal beeld van de mogelijke en gewenste toekomstige staat van het bedrijf (R. Lynch, ´corporate strategy´ 2000) Doelen op het gebied van inkomsten, markten, klantbehoud, efficiency, effectiviteit, productlevenscyclus etc.Tabel 5.4 toont prachtige voorbeelden van doelstellingen en strategieën voor het B2B-bedrijf dat als rode draad door het boek loopt. IAM - HvA
18
IAM - HvA
19
IAM - HvA
20
IAM - HvA
21
Opdracht 1 Ga naar het volgende artikel:
Of zoek op ‘e-business klm’ bij google, dan kom je er ook Opdracht Benoem de e-business doelstellingen van drie bedrijven die je aanspreken IAM - HvA
22
Opdracht 2 Bekijk de website van www.studentsin.com
Wat zijn (denk je) de doelstellingen van deze website Benoem 2 dingen die je goed vindt Benoem 2 dingen die je minder goed vindt / voor verbetering vatbaar zijn IAM - HvA
23
Strategie formulering
Laag 3 Strategie formulering
24
3. Strategieformulering
Na de eerste 2 stappen is het nu tijd voor de 3e: decision time! Nu mogelijkheden creëren, evalueren en kiezen! IAM - HvA
25
IAM - HvA
26
IAM - HvA
27
Prioriteiten van e-business IAM - HvA
28
Nog meer beslissingen! Herstructureren? Hoe organiseren? In huis, apart bedrijf? Samenwerken met partners? Onder welke paraplu en welk merk? Wat wordt het business- en inkomstenmodel? Bestaat er nog een first mover advantage? Welke modellen bestaan en zijn beproefd? Distributieketen handhaven? Schakels verwijderen nu ze geen toegevoegde waarde meer hebben? Marktpositionering (leiderschap in product? in prijsstelling? qua transactie? qua klantrelatie? Groeirichtingen? Ansoff! IAM - HvA
29
IAM - HvA
30
Strategie implementatie
Laag 4 Strategie implementatie
31
IAM - HvA
32
Manual: toetsing en criteria (2)
Het ‘Paper’ bevat een voorblad, inhoudsopgave, 6 a 7 paragrafen, paginanummering en zonodig bijlagen. Het ‘Paper’ bevat ten minste 9 pagina’s A4 en maximaal 30 pagina’s A4. Het ‘Paper’ is in correct Nederlands geschreven (maximaal twee taal- en vijf typefouten). Het ‘Paper’ bevat een beschrijving van de organisatie en website, een analyse van de digitale omgeving, een analyse van het bedrijfsmodel en/of inkomstenmodel, een analyse van de (e-business) strategie, een analyse van ‘de achterkant’ en een advies voor de toekomst. Dit laatste bevat ten minste drie uitgewerkte aanbevelingen. De uiteenzetting getuigt van het vermogen te kunnen terugzien op het behandelde en het vooruit kunnen kijken naar nog onontgonnen terreinen binnen het E-business domein. De open vragen zijn correct behandeld en getuigen van inzicht. De student heeft alle tussentijdse opdrachten gemaakt. Voldaan aan alle criteria levert een voldoende op. Wanneer minimaal is voldaan aan bovenstaande criteria wordt eveneens op de volgende punten beoordeeld: Signatuur: de mate waarin het paper getuigt van een eigen, oorspronkelijke aanpak Diepgang: de mate waarin het paper inhoudelijk verder gaat dan minimaal vereist is bijvoorbeeld met behulp van onderzoek, bronstudie etc. Stijl en vorm: de mate waarin de student zich heeft weten te verplaatsen in de lezer ten einde hem op verhalende en daarmee extra aantrekkelijke wijze te informeren. Aanwezigheid van deze punten kan de beoordeling van een voldoende verhogen naar een RV-ruim voldoende G-goed of U-uitmuntend. IAM - HvA
33
Herkansingsopdracht Mocht je een onvoldoende halen….dan:
Dezelfde opdracht: schrijven van een Paper. Voor een b-t-b organisatie Ook weer open vragen IAM - HvA
34
Koffie…….
35
Jullie paper Organiseer je met je groep
Bereid 10 goede en relevante vragen/ gespreksonderwerpen voor (check criteria) IAM - HvA
36
De opdracht Geef in vijf minuten een ‘update’ naar de andere groepen van het volgende: Welke 3 punten komen als meest opvallendst naar voren Bedenkt ten minste één goed omschreven doelstelling van de organisatie – kijkend naar de e-business strategie…(als je dit niet hebt besproken probeer je toch tot een doelstelling te komen) IAM - HvA
37
Volgende week ‘De achterkant’ Voorbereiden van interview IAM - HvA
38
Titel Body copy IAM - HvA
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.