Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdSofie Visser Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Beter naar 2013 Landelijke Opleidersdag Interne Geneeskunde 2013 2013
Dames en heren, beste collegae AIOS, supervisoren en opleiders. Van harte welkom op de tweede landelijke opleidersdag interne geneeskunde. Ik beschouw het een grote eer dat de voorzitter van het concilium mij heeft gevraagd om de organisatie van deze opleidersdag op mij te nemen. Maar gelukkig hoefde ik het niet alleen te doen. Als 1e ben ik opzoek gegaan naar enthousiaste aios en opleider. Ik prijs mij gelukkig met de enthousiaste LOIG cie. 13 december 2012
2
Landelijke Opleidersdag Interne Geneeskunde
LOIG commissie Landelijke Opleidersdag Interne Geneeskunde U ziet dat nederland geografisch is gedekt. Het programma en de inhoud van deze dag is door u zelf bepaald.
3
Landelijke Opleidersdag Interne geneeskunde
Beter naar 2013 2009 2009 Als 1e heeft de cie gebrainstormt over het doel van deze dag. Het is alweer 3 jaar geleden dat het landelijke opleidingsplan interne geneeskunde werd gepubliceerd – het u bekende groene boekje. U heeft vervolgens de vertaling gemaakt van eht landelijke opleidngsplna naar uw lokale opleidingspln. Vanaf 2011 heeft het nieuwe opleidingsplan IG kracht van wet. DWZ vanaf 1 januari 2011 wordt bij de visitaties getoetst of de structuur van de lokale opleidngssituatie in de uw kliniek is beschreven en vastgelegd : ZEGGEN WAT JE DOET. U heeft dus allemma inmiddels 3 jaar ervaring met het uitwerken van het lokale opleidingsplan en de implementatie hiervan. De cie was dus zeer benieuwd wat uw ervaringen zijn met het nieuwe moderne opleiden – hoe het staat met de implementaite, waar u tegenaan loopt, wat gaat er geod, wat kan er beter. derhalve hebben wij u een enquete gestuurd. Graag presenteer ik u kort de resultaten. Vanaf 1 januari 2013 zal worden getoetst of het lokale opleidingsproces ook werke lijk wordt uigevoerd confrom het lokale opleidingsplan : DOEN WAT JE ZEGT Per 1 janauri 2015: volledige implementatie van herziene regelgeving. 2011 ‘ZEGGEN WAT JE DOET’
4
Enquete Response 58% (n=35)
Maatschappelijk handelen % Individueel opleidingsplan 40% Papierwinkel Lokaal plan % Regionaal plan 14% Enquete is rondgestuurd aan 60 opleiders - response rate 58% = n= acadeische opleiders. Enquete is rondgestuurd aan 60 AIOS besturen – response rate 25% n=16 De eerste vraag: Heeft u een lokaal/ regionaal opleidingsplan op schrift Welke nieuwe toetsinstrumenten heeft u geintroduceerd/gebruikt u in deklinsche praktijk? wleke zelfevaluatie tools gebruikt? Innovatieve onderwijsactiviteiten – houdt de aios een IOP bij ? Ja 40% (n=14) - 26% nee (n=9) – 29% sort off (10x) Format / Inhoud van IOP: zeer divers – format wordt individueel bepaald / er is geen format / doel is onduidelijk / het (gesrpek nav) portfolio is het IOP? Kost veel tijd. IOP: format ontbreekt – iedereen geeft eigen invulling – doel is niet helder – overlap met voorgangsgesprek en portfolio – overzicht van stages. Moeilijkste competentie om in uw dgl klinische praktijk handen en voeten te geven – Maatsch handelen 7. Hoe zet u het portfolio in om de voortgang van de aios te sturen: ter voorbereiding op voortgangsgesprekken – ondersteuning in ontwikkeling – wat is de rode draad – teruglezen van eerdere feedback – maar ook: nauwlijks – zinloos – papierwinkel. Portfolio KPB % Introductiegesprek 86% DOO % D’RECT % EFFECT/SET-Q 67%
5
Meer en directe feedkback Meer structuur in opleiden
TROTS - wat loopt goed Meer en directe feedkback Meer structuur in opleiden Opleiding op maat – individuele leerdoelen Voortgangsgesprekken/stageblok gesprekken Meer betrokkenheid opleidingsteam Verbeterpunten Papierwinkel/administratie Te veel tijd Te veel documenten Aios is geen active learner IOP Anderen overtuigen van nut Goed: 1. Meer aandacht voor persoonlijk opleidingsplan op maat, meer gestructureerde feedback 2. meer betrokkenheid en samenwerken met leden van opleidingsgroep 3. Alles is nu op papier gezet wat voorheen inherent was aan het opleiden. Knelpunten Abstractheid van vele begrippen Tijdsinspanning Motivatie – te weinig inzet van de kant van de aios Te veel aandacht voor papier (pm portfolio is middel – geen doel)
6
Opleiden expliciteren
Hoe vindt u dat de Interne Geneeskunde invulling en uitwerking heeft gegeven aan het moderne opleiden? GOED: Doelen helder Opleiden expliciteren BETER: Te veel en te lange lijsten met leerdoelen Te gedetailleerd Aantal deelcompetenties verminderen Meer aansluiten aan praktijk Digitaal portfolio
7
Verminderen administratie E-portfolio TIPS – concrete voorbeelden
Waar heeft u behoefte aan om de implementatie succesvol te laten plaatsvinden? Tijd………. Verminderen administratie E-portfolio TIPS – concrete voorbeelden Best practices Format IOP Maatschappelijk handelen
8
Vereenvoudiging van opleidingseisen
Wat maakt “Beter naar 2013” een succes Vereenvoudiging van opleidingseisen Verminderen van overdaad aan te scoren (deel) competenties Ruimte voor kritische geluiden……… Verminderde administratie E-portfolio Duidelijkheid over IOP Vooral veel praktische info/tips/ best practices
9
Landelijke Opleidersdag Interne geneeskunde
Beter naar 2013 9.45 – 10.15: Opleidingsplan Interne Geneeskunde 2013: compacter en completer prof. Dr. Jan van Saase 10.30 – Workshops – ronde 1 11.15 – Pauze 11.45 – Workshops – ronde 2 12.30 – LUNCH 13.30 – Zijn de Jonge Klaren er klaar voor? Drs Monique Slee-Valentijn 14.00 – Workshops - ronde 3 14.45 – Workshops - ronde 4 10.30 – Het e-portfolio van de opleiding interne geneeskunde ir. Jelle van der Helm, beleidsadviseur, NIV bureau 15.40 – Pauze 16.00 – Het Opleidingscafe – dhr. Ingmar Nieuwold
10
Landelijke Opleidersdag Interne geneeskunde
Beter naar 2013 DE WORKSHOPS I. Zelfevaluaties… en dan? Mw.dr. Kiki Lombarts dr. Paetrick Netten II. Samen naar een individueel opleidingsplan Mw. Corry den Rooyen prof. dr. Jacqueline de Graaf
11
Landelijke Opleidersdag Interne geneeskunde
Beter naar 2013 DE WORKSHOPS III. AIOS en maatschappij…. een lastige competentie Mw.dr. Conny Baane Dr. Peter de Vries Dr. Wim Meyer IV. Feedback – hoe kan het beter Mw. Katinka Prince JNIV – leden
12
Beter naar 2013 Inloopspreekuur: Het digitale portfolio
Landelijke Opleidersdag Interne geneeskunde Beter naar 2013 Inloopspreekuur: Het digitale portfolio Het Opleidingscafé: ‘Hoe ziet het ideale opleidingsplan 2013 eruit?’
13
Landelijke Opleidersdag Interne geneeskunde
Beter naar 2013 9.45 – 10.15: Opleidingsplan Interne Geneeskunde 2013: compacter en completer prof. Dr. Jan van Saase 10.30 – Workshops – ronde 1 11.15 – Pauze 11.45 – Workshops – ronde 2 12.30 – LUNCH 13.30 – Zijn de Jonge Klaren er klaar voor? Drs Monique Slee-Valentijn 14.00 – Workshops - ronde 3 14.45 – Workshops - ronde 4 10.30 – Het e-portfolio van de opleiding interne geneeskunde ir. Jelle van der Helm, beleidsadviseur, NIV bureau 15.40 – Pauze 16.00 – Het Opleidingscafe – dhr. Ingmar Nieuwold
15
Inloopspreekuur: E-portfolio Feedback – hoe kan het beter
Workshop: zelfevaluatie en dan Schoutenzaal 3 Workshop: Inloopspreekuur: E-portfolio Landdrostzaal 2 Workshop: Feedback – hoe kan het beter Koopmanszaal 2 Workshop: Samen naar een IOP Koopmanszaal 1 Workshop: AIOS en maatschappij Collegezaal
17
Beter naar 2013 Hoe ziet het ideale opleidingsplan 2013 eruit?
Landelijke Opleidersdag Interne geneeskunde Beter naar 2013 ‘Het opleidingscafe’ Host Ingmar Nieuwold 2013 2013 Hoe ziet het ideale opleidingsplan 2013 eruit?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.