Download de presentatie
GepubliceerdErika Adam Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Innovatiematrix en functionaliteiten
Denkkader voor het combineren van leerdoelen en media Fons Vernooij: 18 november 2001
2
Doel van deze presentatie
Ingangen vinden voor virtueel leren: Relatie leerdoelen en media Kader voor ontwerpprocessen Uitsplitsing leeractiviteiten Uitsplitsing functionaliteiten van media Fons Vernooij - 18 november 2001
3
Uitgangspunt: de innovatie-matrix
Traditionele leerdoelen Nieuwe leerdoelen INNOVATIE MATRIX Traditionele media Traditioneel onderwijs Spin off Nieuwe media Efficiënt onderwijs Innovatief onderwijs Fons Vernooij - 18 november 2001
4
De opbouw van een applicatie
Belangrijkste keuzes bij innovatie: Welke competenties staan centraal? Welke leerdoelen komen binnen bereik? Welke nieuwe media kun je gebruiken? Belangrijkste afweging bij invoering: Welke mix van leerdoelen resulteert? Welke mix van media resulteert? Fons Vernooij - 18 november 2001
5
Het functionaliteitenmodel
Het model legt verband tussen: de competenties en de leeractiviteiten de beschikbare media en hun (dis)functionaliteiten En het creëert een raakvlak voor: pedagogische kenmerken en mediakenmerken Fons Vernooij - 18 november 2001
6
Fons Vernooij - 18 november 2001
Competenties Fons Vernooij - 18 november 2001
7
Fons Vernooij - 18 november 2001
Competenties Media Fons Vernooij - 18 november 2001
8
Fons Vernooij - 18 november 2001
Competenties Ontwerp-proces Media Fons Vernooij - 18 november 2001
9
Fons Vernooij - 18 november 2001
Competenties Ontwerp-proces Kritisch snijvlak voor optimalisering Media Fons Vernooij - 18 november 2001
10
Fons Vernooij - 18 november 2001
Competenties Pedagogische kenmerken Ontwerp-proces Kritisch snijvlak voor optimalisering Media Fons Vernooij - 18 november 2001
11
Fons Vernooij - 18 november 2001
Competenties Pedagogische kenmerken Ontwerp-proces Kritisch snijvlak voor optimalisering Media-kenmerken Media Fons Vernooij - 18 november 2001
12
Fons Vernooij - 18 november 2001
Competenties Pedagogische kenmerken Ontwerp-proces Kritisch snijvlak voor optimalisering Media-kenmerken Media Fons Vernooij - 18 november 2001
13
Fons Vernooij - 18 november 2001
Competenties Leerdoelen Pedagogische kenmerken Ontwerp-proces Kritisch snijvlak voor optimalisering Media-kenmerken Media Fons Vernooij - 18 november 2001
14
Fons Vernooij - 18 november 2001
Competenties Leerdoelen Leeractiviteiten Pedagogische kenmerken Ontwerp-proces Kritisch snijvlak voor optimalisering Media-kenmerken Media Fons Vernooij - 18 november 2001
15
Fons Vernooij - 18 november 2001
Competenties Leerdoelen Leeractiviteiten Pedagogische kenmerken Cognitieve leeractiviteiten Ontwerp-proces Kritisch snijvlak voor optimalisering Media-kenmerken Media Fons Vernooij - 18 november 2001
16
Fons Vernooij - 18 november 2001
Competenties Leerdoelen Leeractiviteiten Communicatieve leeractiviteiten Pedagogische kenmerken Cognitieve leeractiviteiten Ontwerp-proces Kritisch snijvlak voor optimalisering Media-kenmerken Media Fons Vernooij - 18 november 2001
17
Fons Vernooij - 18 november 2001
Competenties Leerdoelen Leeractiviteiten Communicatieve leeractiviteiten Regulatieve leeractiviteiten Pedagogische kenmerken Cognitieve leeractiviteiten Ontwerp-proces Kritisch snijvlak voor optimalisering Media-kenmerken Media Fons Vernooij - 18 november 2001
18
Fons Vernooij - 18 november 2001
Competenties Leerdoelen Leeractiviteiten Communicatieve leeractiviteiten Regulatieve leeractiviteiten Pedagogische kenmerken Cognitieve leeractiviteiten Affectieve leeractiviteiten Ontwerp-proces Kritisch snijvlak voor optimalisering Media-kenmerken Media Fons Vernooij - 18 november 2001
19
Fons Vernooij - 18 november 2001
Competenties Leerdoelen Leeractiviteiten Communicatieve leeractiviteiten Regulatieve leeractiviteiten Pedagogische kenmerken Cognitieve leeractiviteiten Affectieve leeractiviteiten Ontwerp-proces Kritisch snijvlak voor optimalisering Media-kenmerken Potentiële Functionaliteiten Media Fons Vernooij - 18 november 2001
20
Fons Vernooij - 18 november 2001
Competenties Leerdoelen Leeractiviteiten Communicatieve leeractiviteiten Regulatieve leeractiviteiten Pedagogische kenmerken Cognitieve leeractiviteiten Affectieve leeractiviteiten Ontwerp-proces Kritisch snijvlak voor optimalisering Media-kenmerken Potentiële Functionaliteiten Potentiële Disfunctionaliteiten Media Fons Vernooij - 18 november 2001
21
Fons Vernooij - 18 november 2001
Competenties Leerdoelen Leeractiviteiten Communicatieve leeractiviteiten Regulatieve leeractiviteiten Pedagogische kenmerken Cognitieve leeractiviteiten Affectieve leeractiviteiten Ontwerp-proces Kritisch snijvlak voor optimalisering Actieve Functionaliteiten Media-kenmerken Potentiële Functionaliteiten Potentiële Disfunctionaliteiten Media Fons Vernooij - 18 november 2001
22
Fons Vernooij - 18 november 2001
Competenties Leerdoelen Leeractiviteiten Communicatieve leeractiviteiten Regulatieve leeractiviteiten Pedagogische kenmerken Cognitieve leeractiviteiten Affectieve leeractiviteiten Ontwerp-proces Kritisch snijvlak voor optimalisering Actieve Functionaliteiten Actieve Disfunctionaliteiten Media-kenmerken Potentiële Functionaliteiten Potentiële Disfunctionaliteiten Media Fons Vernooij - 18 november 2001
23
Pedagogische aandachtspunten
Welke virtuele hulp is mogelijk? Bij cognitieve activiteiten? Bij communicatieve activiteiten? Bij regulatieve activiteiten? Bij affectieve activiteiten? Fons Vernooij - 18 november 2001
24
Criteria voor de media (cognitief)
Welke functionaliteiten staan centraal bij de cognitieve activiteiten? Welke media zijn ingeschakeld? Welke functionaliteiten zijn geactiveerd? Welke disfunctionaliteiten zijn er? Welke functionaliteiten blijven onbenut? Fons Vernooij - 18 november 2001
25
Criteria voor de media (communicatief)
Welke functionaliteiten staan centraal bij de communicatieve activiteiten? Welke media zijn ingeschakeld? Welke functionaliteiten zijn geactiveerd? Welke disfunctionaliteiten zijn er? Welke functionaliteiten blijven onbenut? Fons Vernooij - 18 november 2001
26
Criteria voor de media (regulatief)
Welke functionaliteiten staan centraal bij de regulatieve activiteiten? Welke media zijn ingeschakeld? Welke functionaliteiten zijn geactiveerd? Welke disfunctionaliteiten zijn er? Welke functionaliteiten blijven onbenut? Fons Vernooij - 18 november 2001
27
Criteria voor de media (affectief)
Welke functionaliteiten staan centraal bij de affectieve activiteiten? Welke media zijn ingeschakeld? Welke functionaliteiten zijn geactiveerd? Welke disfunctionaliteiten zijn er? Welke functionaliteiten blijven onbenut? Fons Vernooij - 18 november 2001
28
Fons Vernooij - 18 november 2001
Afweging van media Welke functionaliteiten voeg je toe? Welke disfunctionaliteiten krijg je er ongevraagd bij? Hoe kun je die met andere media opvangen? Welke potentiële functionaliteiten krijg je er dan bij? Fons Vernooij - 18 november 2001
29
Fons Vernooij - 18 november 2001
Literatuur Fons Vernooij - 18 november 2001
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.