De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Stand van zaken A15 MaVa-project Jan van de Meene 21 september 2011

Verwante presentaties


Presentatie over: "Stand van zaken A15 MaVa-project Jan van de Meene 21 september 2011"— Transcript van de presentatie:

1 Stand van zaken A15 MaVa-project Jan van de Meene 21 september 2011

2 Inhoud presentatie Introductie Wat gaan we doen? Ontwerp
Planning werkzaamheden Mobiliteit Omgevingsmanagement en communicatie Veiligheid

3 Introductie A-Lanes A15 (een samenwerking tussen Ballast Nedam, John Laing, Strabag en Strukton) heeft van Rijkswaterstaat de opdracht gekregen tot het verbreden van de A15, de aanleg van een nieuwe Botlekbrug en het onderhoud aan de A15 voor de komende 25 jaar. Realisatie verbreden A15 en aanleg Botlekbrug tot 2015 Onderhoud A15 tot 2035 A-lanes A15 is gevestigd op de Seattleweg 15 in Pernis Huidige organisatie bestaat uit 250 medewerkers Alle project disciplines zijn vertegenwoordigd

4 Wat gaan we doen? Aanpassen snelweg A15 van km 25 tot km 62
Twee parallelwegen worden toegevoegd aan de bestaande 2*3 en 2*2 rijstroken over een lengte van 16 km Uitbreiding bestaande rijstroken van 2*2 tot 2*3 over ca. 11km 1. gereed 2x2 2. 2x2 rijstroken + 2x1 plusstrook 3. 2x3 rijstroken + 2x2 parallelstroken Nieuwe Botlekbrug

5 Wat gaan we doen? Bouw en aanpassen kunstwerken
Ontwerp en bouw nieuwe Botlekbrug Renovatie van de Botlektunnel en Thomassentunnel Renovatie van ca. 36 kunstwerken Bouw van ca. 12 nieuwe kunstwerken Installatie dynamisch verkeersmanagementsysteem (over ca. 37 km) Onderhoud Onderhoud van het bestaande en nieuwe wegsysteem tot en met 2035

6 Ontwerp Botlekbrug Capaciteit Botlekbrug (met behoud van de spoorlijn) gaat van 2 naar 5 rijstroken: - 2 x 2 rijstroken voor snelverkeer - 1 rijstrook voor langzaam lokaal bestemmingsverkeer (beide richtingen) Brug wordt 7 meter hoger, waardoor hij minder vaak open hoeft voor het scheepvaartverkeer Doorvaartbreedte voor scheepvaart wordt groter In de nieuwe situatie wordt verkeer vanaf Hartelbrug automatisch over de nieuwe Botlekbrug geleid, maar men kan ook kiezen voor de Botlektunnel.

7 Ontwerp nieuwe Botlekbrug

8 Planning van de werkzaamheden
Activiteiten nu al langs een groot deel van het traject, maar hoofdlijnen zijn: - Zuidbaan: start Q – gereed Q2 2014 - Botlek area: start Q4 2011– gereed Q (exclusief werkzaamheden Prorail en sloop oude brug) - Westelijk deel van het tracé: start Q – Q2 2015 Onze werkmethode is gericht op het minimaliseren van hinder

9 X Prognose Werkmethode A-Lanes A15 DAG Werkmethode A-Lanes A15 NACHT

10 Uitzonderingen snelheidsregime
Groenekruisweg t/m Vaanplein Kunstwerk Groenedijkviaduct Kunstwerk Oudelandseweg

11 Omgevingsmanagement & Communicatie
Doel alle betrokkenen tijdig, zorgvuldig en zo volledig mogelijk informeren over de verbreding van de A15. Overleg met stakeholders: Veiligheidsregio, Havenbedrijf, gemeenten, waterschap, ondernemersverenigingen, brancheorganisaties, etc. Afspraken en wensen van stakeholders behartigen, issues oplossen, uitvoeringsplannen bespreken. Communicatie door middel van informatieavonden, informatieborden, nieuwsbrieven, website, ontbijtsessies, klantenpanel, informatie over wegafzettingen aan verkeerscentrale, gemeenten en ondernemers.

12 Informatieavonden komende weken
Donderdag 22 september: - gemeente Barendrecht (gemeentehuis, Binnenhof 1) Maandag 26 september: - deelgemeente Rozenburg (deelgemeentekantoor, Jan van Goyenstraat 1) Woensdag 28 september: - deelgemeente Hoogvliet (De Heerlijkheid, Herikweg 5) Donderdag 29 september: - gemeente Spijkenisse (stadhuis Spijkenisse, Raadhuislaan 106) Dinsdag 4 oktober: - deelgemeente Charlois (De Larenkamp, Slinge 303)

13 Veiligheid Integrale aanpak ten aanzien van veiligheid bij uitvoering van de werkzaamheden. Afstemming loopt via Veiligheidsregio Rotterdam. Centrale thema is: goede bereikbaarheid voor de hulpdiensten in geval van calamiteiten.

14 Tot slot Uiteindelijk doel van de verbreding van de A15 is een betere bereikbaarheid van de Maasvlakte met het Europese achterland. De werkzaamheden om dat doel te bereiken verricht A-Lanes A15 zonder extra overlast. Verbreding is niet het enige middel om de bereikbaarheid te optimaliseren. Mobiliteitsmanagement is minstens zo belangrijk. De Verkeersonderneming vertelt u daar mee over.


Download ppt "Stand van zaken A15 MaVa-project Jan van de Meene 21 september 2011"

Verwante presentaties


Ads door Google