Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdThijs Driessen Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Overflow of partnership Marion V. van den Brink vdb interim management
2
31 maart 2005Overflow of Partnership Uitbesteden of zelf doen Ondersteundende rol – Geen bedreiging als de outsource partij wegvalt Bedrijfskritische rol – Bij wegvallen komt de organisatie in gevaar Doorslaggevende rol – Het goed functioneren wordt mede bepaald door de outsource partij Strategische rol – De organisatie is afhankelijk van het externe bureau om haar primaire taken uit te voeren
3
31 maart 2005Overflow of Partnership Wanneer uitbesteden Tijdelijke acties Explosief call verkeer (media) Sales/telemarketing Capaciteit inkoop na sluitingstijd Emergency opvang (helpdesk/noodgevallen) Achtervang, flexibiliteit opvang callverkeer
4
31 maart 2005Overflow of Partnership Soorten van Sourcing Incourcing (mensen in je eigen organisatie opnemen van externe partij) Outsourcing (deel of alles bij een externe partij leggen) Co-sourcing (klant levert management of specialisten aan externe partij die op zijn eigen pay-rol bijven staan)
5
31 maart 2005Overflow of Partnership Start van outsourcing, overflow De organisatie is niet voldoende bereikbaar Terugbel afspraken Kan iedereen op ingezet worden (weinig opleiding of bedrijfs specifiek) Lost deel van problematiek op Is een tactische oplossing Is eindig in mogelijkheden
6
31 maart 2005Overflow of Partnership Underflow In in opkomst Vast aantal calls afgesproken, bijv. 20 calls per uur (dus vaste bezetting mogelijk bij de outsource partij) Boven pieken worden zodoende afgevlakt In de aanbod dalen kunnen andere werkzaamheden verricht worden
7
31 maart 2005Overflow of Partnership Verdeling specifieke calls en de rest Bepaalde calls via VRS doorsturen naar externe partij (offertes, documentatie) Beperkte opleiding nodig (alleen voor die onderwerpen) Geen inzage in systemen van de opdrachtgever nodig Mensen snel op te leiden en overzichtelijk
8
31 maart 2005Overflow of Partnership Strategisch outsourcen Bench marken, ieder een eigen stuk De outsourcer werkt effectiever De opdrachtgever heeft een hogere kwaliteit Strategische partner (wat doe jij, wat ik) Kosten flexibilisering (aanbod calls fluctueert, kosten differentieren mee)
9
31 maart 2005Overflow of Partnership Alle types call verkeer Van complexe calls tot simpele calls Van waardevolle calls naar minder waardevolle calls Waar leg je de lat? Wat doe je zelf en wat geef je over aan je partner? Bij strategische outsourcing is de beschikbaarheid van alle systemen een must
10
31 maart 2005Overflow of Partnership Underflow en overflow Basis underflow houdt de kennis op peil Zorgt ervoor dat er altijd mensen met kennis aanwezig zijn voor de overflow Makkelijk bij te schakelen
11
31 maart 2005Overflow of Partnership Status samenwerking met outsource partner Moet je zien als een van je eigen managers Targets en controle Overleggen Meetpunten Beoordeling Maak gebruik van elkaars sterktes
12
31 maart 2005Overflow of Partnership Modellen voor verrekening Per call Per minuut Per ingezet uur Per score Per klant Min/max forecast Maximale gespreksduur Service levels
13
31 maart 2005Overflow of Partnership Nadelen methodieken Per call => tempo maken Per minuut => kan call verlengen Per uur => minimale focus op productiviteit Per score => risico te veel bij outsourcer Per klant => dichtgetimmerd contract
14
31 maart 2005Overflow of Partnership Voorbeeld Men start met prijs per uur adh van – Forecast – Service Level – Productiviteit – Aangevuld met bonus-malus regeling (doe je het beter, meer betaald, slechter minder betaald)
15
31 maart 2005Overflow of Partnership KPI’s Klanttevredenheid Scores van de opdracht (sales, retentie etc) Formule uren /aantal calls x service level Aantal calls afgehandeld door de agent
16
31 maart 2005Overflow of Partnership Samenwerkingsverbanden Incidenteel, voor acties Vaste overflow, dagelijks Vaste partnership, onderdeel van het proces Juridische constructie, 51% zelf, 49% outsource partij (Joint Venture) Overname (dochter)
17
31 maart 2005Overflow of Partnership Kosten Inbound calls zijn goedkoper dan outbound Bij oubound calls dedicated team, rapportages, management Afrekenen op KPI’s Agent uur moet 28-35 euro opbrengen (gelang de zwaarte van agent) Bonus/malus kan veel geld opbrengen
18
31 maart 2005Overflow of Partnership Valkuilen bij outsourcing Te weinig controle van opdrachtgever bij de outsourcer Te weinig begeleiding bij de start (dagelijkse monitoring) Opdrachtgever laat trainingen over aan outsourcer van zijn product Dagelijkse rapportages ontbreken of zijn onvolledig of niet goed ingevuld Regelmatig meeluisteren is een must Een enkele instructie is bij een lange doorlooptijd niet voldoende (bij trainen noodzakelijk)
19
31 maart 2005Overflow of Partnership Conclusie De mate van samenwerking wordt bepaald door het vertrouwen in elkaar en toegang tot alle systemen Partnership betekent meedenken, ook al levert een beslissing je tijdelijk iets minder op Uiteindelijk WIN WIN voor beide partijen
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.