Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdEvelien Smets Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
AIOS en Maatschappij, een lastige competentie?
Opleidersdag Interne Geneeskunde 13 december 2012 Coby Baane, m.m.v.: Peter de Vries, Wim Meijer en Joost Vermeulen
2
Competentiegericht opleiden
Aanpak: Ontwikkelen individuele competenties Toetsing en voortgang bewaken Kwantificeren, transparantie Breed focus: Opleiden tot “reflective practitioner” Opleidingsgroep: vele meesters 7 CanMEDS-competenties: Medisch handelen Communicatie Samenwerking Kennis en wetenschap Maatschappelijk handelen Organisatie en Professionaliteit De kenmerken van de modernisering zijn: Een verbreed beroepsprofiel met 7 competentiegebieden, n.a.v. onderzoek onder Canadese patienten Toetsbaarheid, aantoonbaarheid van leerresultaten Ontwikkelen van de aios tot reflective practitioner: een professional die weet wat hij/zij doet en zichzelf kan controleren, met het perspectief van anderen: patienten en collega’s, een leerbare professional: ontwikkelt zich blijvend op basis van ervaring die wordt opgedaan.
3
Lastig? Om te leren? Om in op te leiden? Om te herkennen?
Om te beoordelen?
4
Doel en werkwijze Kennen definitie Herkennen bij situaties Werkvormen
Criteria formuleren Definitie Vignet-opdracht Plenaire bundeling
5
Maatschappelijk handelen uit NIV Opleidingplan
1 Kent en herkent de determinanten van ziekte bij het individu; 2 Draagt bij aan een betere gezondheid van patiënten en de gemeenschap als geheel; 3 Handelt volgens de relevante wettelijke bepalingen; 4 Treedt adequaat op bij incidenten in de zorg.
6
Vignetten 5 groepen per workshop 5 vignetten
4 workshops 20 voorbeelden Per vignet / situatie Welke raakvlakken met MH? Waarom lastig te leren? Hoe te leren, werkvorm, instrument? Waar besteedt de aios aandacht aan? Wanneer geven we een voldoende beoordeling?
7
Voorbeeld Mevrouw Donmez (79) zal forse medicatie krijgen,
eerst moet ze nog een scopie ondergaan. Raakvlakken: zinvol medisch handelen. Informed consent. Communicatie 1e lijn. Cultuur, religie, levensovertuiging. Waarom lastig te leren: … Hoe te leren: gesprek met de patiënte, nalezen WGBO, DOO MH, bestuderen recent onderzoek over medicijngebruik bij Turkse vrouwen. Zelf onderzoek doen, project. Waar besteedt de aios aandacht aan: betrekken van de familie, culturele aspecten, medicatieveiligheid, medicatie bij ontslag/overdracht, transmurale samenwerking. Wanneer geven we een voldoende beoordeling: als de aios …
8
Aan de slag
9
Resultaat
10
Reacties
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.