De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Ontwikkeling van toeristengebieden

Verwante presentaties


Presentatie over: "Ontwikkeling van toeristengebieden"— Transcript van de presentatie:

1 Ontwikkeling van toeristengebieden
Hoe toerisme begint en hoe het vaak eindigt.

2 Inleiding Veel toeristengebieden zijn niet van de ene op de andere dag een toeristengebied geworden. De ontwikkeling van zo’n gebied verloopt doorgaans volgens 3 fasen.

3 Fase 1 Ontdekking

4 Fase 1 Ontdekking Het gebied wordt ontdekt. Meestal door het type rugzaktoerist. Er is nog geen sprake van toeristische infrastructuur, misschien wel helemaal nog geen infrastructuur. Vandaag de dag zijn er weinig van dit soort gebieden over. Één centrum Enkele voorzieningen voor centrum Overheid observeert / onderzoekt Plaatselijke bevolking wacht af

5 Fase 2 Groei

6 Fase 2 Wanneer positieve geluiden anderen bereiken, komen er steeds meer toeristen op het gebied af. Wanneer (internationale) ondernemingen (reisorganisaties), lucht krijgen van deze ‘kans’, worden heel voorzichtig accommodaties, voorzieningen en infrastructuur aangelegd. De bestemming zal nog niet echt goedkoop zijn voor toeristen aangezien het nog vrij kleinschalig is. De werkgelegenheid in het gebied groeit, aangezien de groeiende toeristenstroom opgevangen wil worden (hotels), vermaakt wil worden (recreatie), lekker wil eten (restaurants), etc… Groei Hoofd- en subcentra Goed ontwikkelde infrastructuur Overheid maakt reclame Plaatselijke bevolking speelt in op de geldstroom

7 Fase 3 Achteruitgang

8 Fase 3 Wanneer én de overheid én de plaatselijke bevolking massaal geld willen slaan uit het Toerisme, wordt vaak de kwaliteit en exclusiviteit uit het oog verloren. Met als gevolg: - veel hoogbouw om meer toeristen te kunnen ontvangen - veel te veel van hetzelfde (restaurants, winkels, recreatie, etc) - dalende prijzen, als gevolg van de concurrentie en dát heeft weer tot gevolg: - komst van massatoerist (vooral veel jongeren) die komen voor zon, zee, drank en waarschijnlijk nog veel meer… Wat weer tot gevolg heeft: - dat de toerist met veel geld (die vaak op zoek is naar exclusiviteit) zich hier niet meer laat zien. Achteruitgang Naamsverslechtering Veel verkeersdrukte Overheid verliest controle Cultuurverval / cultuurverpesting

9 Fase 4? Herstel Herwaardering v/d steden
Infrastructuur renoveren (aanpassen) De overheid zal een nieuwe weg moeten inslaan En de bevolking zal daar in mee moeten gaan


Download ppt "Ontwikkeling van toeristengebieden"

Verwante presentaties


Ads door Google