De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management."— Transcript van de presentatie:

1 Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management

2 Belang van goede reclame? Grotere kans dat mensen jouw merk in overweging nemen Grotere kans dat mensen jouw merk kopen Hogere kans dat mensen jouw merk verkiezen boven andere merken Meer winst!

3 Maar… Marketing is meer dan alleen maar reclamespotjes maken!

4 Analyse van de organisatie en haar omgeving Formuleren van een marketingstrategie De strategie omzetten in de praktijk = Waar zijn we vandaag? = Waar willen we naartoe? = Hoe gaan we daar geraken? Via bv. reclame…

5 Analyse van de organisatie en haar omgeving Formuleren van een marketingstrategie De strategie omzetten in de praktijk = Begrijpen van sterkten en zwakten van de organisatie = Bekijken van trends en ontwikkelingen in de wereld rondom de organisatie: consumenten, leveranciers, partners,… = Begrijpen van de randvoorwaarden (bv. wetgeving) waarin de organisatie moet werken

6 Analyse van de organisatie en haar omgeving Formuleren van een marketingstrategie De strategie omzetten in de praktijk = Het omzetten van informatie uit de analysefase in een langetermijnstrategie = Hoe gaan we beter doen dan onze concurrenten? = Hoe willen we dat consumenten/klanten onze producten en/of diensten zien?

7 Analyse van de organisatie en haar omgeving Formuleren van een marketingstrategie De strategie omzetten in de praktijk = Het uitdenken en uitwerken van de 4 P’s = Welke producten en diensten bieden we aan? = Welke prijs vragen we? = Op welke plaats zijn we aanwezig? = Welke promotie voeren we? = Hoe evalueren we de 4 P’s?

8 Daarnaast belang van Evoluties en trends in marketing Juridische en ethische aspecten van marketing Eigenheden van specifieke sectoren + +

9 Wat te verwachten in - 3 de bachelor - de Master in Marketing Management?

10 Master in Marketing Management • Omgevingsanalyse, strategie & doelstellingen → marketing planning (3 de bach) → strategische marketing (master 1 ste sem) → consumenten gedrag (master 1 ste sem) → advanced consumer behavior (master 2 de sem) → marktonderzoek (master 1 ste sem) • Tactieken → marketing communicatie (master 2 de sem) → sales management (3 de bach) → Marktonderzoek (master 2 de sem)

11 Master in Marketing Management • Specifieke sectoren → business to business marketing (master 1 ste sem) → Services marketing (master 1 ste sem) → sociale marketing (komt in ≠ vakken terug) • Algemeen → actuele topics in marketing (master 1 ste sem) → Marketing in de organisatie (3 de bach) → masterproef: uiteenlopende thema’s gerelateerd aan één of meerdere vakken.

12 Kiezen voor marketing management … is kiezen voor theorie én praktijk

13 Speelt in op wetenschappelijke competenties Speelt in op praktische competenties Marketing Management

14 Speelt in op wetenschappelijke competenties Marketing Management Speelt in op praktische competenties

15 Aandacht voor wetenschappelijke competenties • Via gedoceerde vakken: – Marktonderzoek – Advanced consumer behavior – Wetenschappelijk lesmateriaal in andere vakken • Via masterproef – Uiteenlopende thema’s gerelateerd aan één of meerdere vakken

16 Speelt in op wetenschappelijke competenties Marketing Management Speelt in op praktische competenties

17 Praktische uitwerking van theorie in de vakken • Docenten mét bedrijfservaring • Cases en opdrachten binnen de gedoceerde vakken • Via uit te werken real-life bedrijfscases in de vakken marketingplanning en bedrijfsproject

18 Praktische uitwerking van theorie in de vakken • Aanscherpen van verschillende competenties: – Samenwerken in groep – Omgaan met feedback – Time management – Creativiteit – Vergaderen – …

19 Gastcolleges

20 “Is dat dan niet veel werk?”

21 Voordelen van praktijkervaring • Verkleint kloof tussen denken en doen • Praktijk staat op groot deel van de punten – Minder examens te studeren! • Leren uit fouten – Je ziet de gevolgen van goede en minder goede beslissingen (Bv. Strategische marketing) • Afstemming tussen docenten

22 Meerwaarde Master in marketing tov professionele bachelor in Marketing • Professionele bachelor focust hoofdzakelijk op tactische beslissingen: – Wat moet ik doen in situatie X? • Master in marketing focust op strategische én tactische beslissingen – Wat moet ik doen op lange termijn? – Wat moet ik doen in situatie X? – Waarom moet ik dat doen?

23 Kiezen voor marketing management … is kiezen voor een interessante job

24 Marketingjobs… • Vinden plaats in een dynamische omgeving  pro-activiteit eerder reactiviteit • Kennen veel carrièremogelijkheden • Hebben vaak mogelijkheden tot opdoen van internationale ervaringen

25 Carrièremogelijkheden • Marketingafdeling – coördinatie, planning, product & brand management,… – reclame • Marktonderzoeksbureau • Reclame-/communicatiebureau • Consulting • Inkoop, distributie, logistiek • Verkoop • Product ontwikkeling • Non-profit en sociale sector

26 Bron: vacature.com, 22/11/2012

27 Marketing is eigenlijk een filosofie die je overal kan toepassen • Enkele voorbeelden – Ondernemerschap: Analyseren van marktpotentieel, formuleren en implementeren van strategie – Human resources: Begrijpen van de noden en wensen van personeelsleden – …

28 Waarom was marketing management ook alweer interessant?

29 Omdat je er de theorie aan de praktijk kan koppelen Omdat je verschillende interessante vakken krijgt Omdat je terechtkomt in een dynamische, leuke omgeving Omdat je meer inzicht krijgt in hoe marketing nu eigenlijk werkt


Download ppt "Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management."

Verwante presentaties


Ads door Google