Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdMargaretha van der Wolf Laatst gewijzigd meer dan 5 jaar geleden
1
Experiment Zelf aan het stuur en op maat
Een experiment naar de beste aanpak voor participatie en uitstroom naar werk 24 mei 2018
2
Drie wegen die samen komen
Maatschappelijke expeditie Beleids-Veldexperiment Wetenschappelijk onderzoek
3
Wetenschappelijke vragen
Twee visies op de mens: Economisch mensbeeld: Mensen zijn van nature lui en moeten onder dwang van regels en verplichtingen in beweging worden gebracht Sociaal mensbeeld: Mensen willen van nature een bijdrage leveren als dat waarde toevoegt voor henzelf en de samenleving Vanuit gedrags-economie, filosofie en psychologie meer onderbouwing voor sociaal mensbeeld …. En dat belonen beter werkt dan straffen Sluit ook beter aan bij moderne ideeën als zelfredzaamheid, veerkracht, zelfregie, welbevinden en positieve gezondheid Veronderstelling uit theorie en empirie dat positieve-sociale benadering beter werkt: vraaggericht, maatwerk, intensieve begeleiding en “samen aan de slag” (maatschappelijke expeditie)
4
Experiment in beeld
5
Wat houdt het experiment in?
Bestaat uit drie groepen Binnen de regels van de Participatiewet Wetenschappelijk onderbouwd door Universiteit Tilburg
6
Proces Training klantmanagers Loting 0-meting (digitale vragenlijst)
Procesevaluatie Focusgroepen 1-jaar en 2-jaar meting Duur experiment 2 jaar
7
Waarom meedoen? Ervaren of de dienstverlening verbeterd
Meerwaarde op welbevinden Kansen kunnen vergroten om deel te nemen op de arbeidsmarkt ofwel te participeren Persoonlijke coaching Minder regels en sancties Deelname is vrijwillig
8
Het onderzoek laat resultaten zien op:
Uitstroom naar (on)betaald werk Motivatie, inzet en gedrag Scholing en talentonwikkeling Integreren Invloed op relatie burger-overheid
9
Heeft u vragen?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.