De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

LEERLINGBESPREKINGEN

Verwante presentaties


Presentatie over: "LEERLINGBESPREKINGEN"— Transcript van de presentatie:

1 LEERLINGBESPREKINGEN
Effectief en handelingsgericht 21 mei 2019 Arjan Clijsen en Anita Bootsman

2 Leerlingbesprekingen
in het HART van passend onderwijs ondersteuningsstructuur van school 21 mei 2019 Kenniskring Leerlingbesprekingen

3 Programma Huidige overlegstructuur in school
Handelingsgerichte besprekingen Professionele Momenten (Anita Bootsman) Afsluiting, met gelegenheid vragen te stellen 21 mei 2019 Kenniskring leerlingbesprekingen

4 Met elkaar delen 21 mei 2019 Kenniskring leerlingbesprekingen

5 Begripsverwarring . . . . . . . Intern zorgoverleg Klassenbespreking
Kleine ZAT-overleg Intern zorgoverleg Klassenbespreking Leerlingbespreking Rapportbespreking Grote ZAT-overleg Overleg zorgteam Mentorenoverleg Bouwoverleg leerlingen 21 mei 2019 Kenniskring leerlingbesprekingen

6 Hoe ziet huidige overlegstructuur eruit?
Wissel uit in viertallen: Hoe vinden op jouw school besprekingen over leerlingen plaats? Welke besprekingen? Wie aanwezig? Wie regie? Waar loop je op school tegen aan? Noteer samen op een flap 21 mei 2019 Kenniskring leerlingbesprekingen

7 Onvrede . . . . . . . . . Weinig handelings- en oplossingsgericht
Resulteert te weinig in concrete acties Teveel gericht op wat er mis is met een leerling Weinig reflectie op het eigen handelen Docenten voelen zich geen eigenaar Afspraken onvoldoende bewaakt Geen evaluatie van wat helpt en succes heeft Onduidelijke afbakening taken/verantwoordelijkheden 21 mei 2019 Kenniskring leerlingbesprekingen

8 Zorgcoördinator 21 mei 2019 Kenniskring leerlingbesprekingen

9 Besprekingen handelingsgericht maken
21 mei 2019 Kenniskring leerlingbesprekingen

10 Uitgangspunten besprekingen
Onderwijs- en ondersteuningsbehoeften leerling centraal Ruimte voor ondersteuningsvragen docenten Aandacht voor positieve aspecten Doelgericht: wat willen we bereiken? wat gaan we doen? Cyclisch evalueren wat het resultaat is, zicht krijgen op wat effectieve interventies zijn Docenten eigenaar maken Samen met de leerling en met de ouders 21 mei 2019 Kenniskring leerlingbesprekingen

11 Korte en duidelijke lijnen
21 mei 2019 Kenniskring Leerlingbesprekingen

12 Soorten besprekingen Klassenbespreking Leerlingenbespreking/IZO
ZAT-bespreking 21 mei 2019 Kenniskring leerlingbesprekingen

13 Leerlingbespreking/IZO
3. Externe ondersteuning: ZAT 2. Interne ondersteuning: Lln met specifieke hulpvraag Leerlingbespreking/IZO Passend basisaanbod in het primaire proces Klassenbespreking 21 mei 2019 Kenniskring Leerlingbesprekingen

14 Klassenbespreking Voorzitter bespreking: mentor
Aanwezig: docenten uit het kernteam Frequentie: meestal drie maal per jaar Duur: maximaal 45 minuten Voorbereiding: actueel klassenoverzicht (mentor) Uw infomap bestaat uit: 21 mei 2019 Kenniskring Leerlingbesprekingen 14

15 Agenda klassenbespreking
Evaluatie of doelen gemaakt zijn Analyse van het actuele klassenoverzicht: Aandachtspunten voor de hele groep Aandachtspunten voor subgroepjes leerlingen Aandachtspunten voor individuele leerlingen Afspraken: wie doet wat wanneer?  klassenplan? Aanmelden leerling(en) voor IZO of ZAT met een hulpvraag leerling, docenten en/of ouders 21 mei 2019 Kenniskring leerlingbesprekingen

16 Klassenoverzicht: voorbeeld
Vakoverstijgend klassenoverzicht Klas: Mentor: Periode: Datum: Namen van leerlingen Stimulerende aspecten: Leerprestaties, werkhouding, gedrag sociaal-emotioneel functioneren en overige bijzonderheden Belemmerende aspecten: leerprestaties, werkhouding, gedrag, sociaal-emotioneel functioneren, overige bijzonderheden Onderwijsbehoeften leerling 1. 2. 3. 4. 5. Cyclisch actualiseren

17 Klassenoverzicht: voorbeeld
Cyclisch actualiseren

18 Voorbeeld analyse klassenoverzicht: mindmap
21 mei 2019 Kenniskring leerlingbesprekingen 18

19 Afspraken vastleggen in klassenplan Werkdocument voor komende periode
21 mei 2019 Kenniskring leerlingbesprekingen

20 Voorbeeld klassenoverzicht vakspecifieke analyse
21 mei 2019 Kenniskring leerlingbesprekingen

21 Klassenbespreking Een goede voorbereiding is het halve werk
Vaak omslag nodig over hoe docenten over leerlingen praten. Niet alleen de cijfers centraal. Aanknopingspunten voor beleid en professionalisering Mentoren ondersteunen/coachen bij de uitvoering 21 mei 2019 Kenniskring leerlingbesprekingen

22 Aanmelden leerlingbespreking/IZO
Leerling heeft (herhaald) onvoldoende geprofiteerd van extra steun in de klas Specifieke ondersteuningsbehoeften van leerling onduidelijk zijn Er zijn aanwijzingen voor een ernstige problematiek of stoornis Er is ondersteuning nodig bij op- of bijstellen van het ontwikkelingsperspectief voor een leerling Uw infomap bestaat uit: 21 mei 2019 Kenniskring leerlingbesprekingen 22

23 Leerlingbespreking/IZO
Voorzitter: zorgcoördinator Aanwezig: interne specialisten uit OT, mentor (op afroep) Open met handelingsgerichte startvraag 21 mei 2019 Kenniskring leerlingbesprekingen 23

24 Leerlingbespreking/IZO
KEUZE vooraf en na afloop gesprek met leerling + met ouders leerling en ouders aanwezig bij leerlingbespreking/IZO Uw infomap bestaat uit: 21 mei 2019 Kenniskring leerlingbesprekingen 24

25 Agenda leerlingbespreking/IZO overzicht  inzicht  uitzicht
Hulpvraag van de leerling/docenten/ouders Wat is er in essentie aan de hand? wat zijn stimulerende en belemmerende factoren? wat zijn ondersteuningsbehoeften leerling , docent, ouders? Wat willen we bereiken? Welke (extra) ondersteuning bieden we daartoe aan? wie doet, wat, wanneer? (wie heeft regie?) Opstellen/evalueren ontwikkelingsperspectief handelingsdeel: wat willen bereiken? wat bieden we aan? Wanneer evalueren we de gemaakte afspraken? Aanmelden multidisciplinaire ZAT-bespreking? hulpvraag leerling, ouders  Terugkoppeling naar leerling, ouders, mentor 21 mei 2019 Kenniskring leerlingbesprekingen

26 Gesprek met leerling essentieel
Wat gaat goed? Wat minder goed? Hoe komt dat? Wat wil je bereiken? Wat wil je leren? Wat ga je daarvoor doen? Welke hulp heb je daarbij nodig? Wanneer evalueren we hoe het gaat? 21 mei 2019 Kenniskring leerlingbesprekingen

27 ZAT-bespreking Voorzitter: zorgcoördinator
Aanwezig: interne specialisten uit OT, externe partners (OKA, leerplicht, JGZ, jeugdzorg), op afroep mentor Ook andere leefgebieden aan orde. Maak ook de ZAT-bespreking handelingsgericht Spreek af wie de casusregie neemt Vergeet niet te evalueren Samen met de leerling en met de ouders Uw infomap bestaat uit: 21 mei 2019 Kenniskring leerlingbesprekingen 27

28 De kracht van informeel overleg
Vermijd een bureaucratie en zorg dat er in school ruimte is voor snel, informeel, bilateraal overleg, bijvoorbeeld tussen de mentor en iemand uit het ondersteuningsteam. Uw infomap bestaat uit: 21 mei 2019 Kenniskring Leerlingbesprekingen 28

29 Hoe nu verder? Wat kansen en mogelijkheden zie je?
Wat is jouw rol? Wat kansen en mogelijkheden zie je? Wat wil je bereiken en aanpakken? Wat is daarvoor nodig? Welke stappen zetten? Met wie? 21 mei 2019 Kenniskring leerlingbesprekingen

30 Succesfactoren Leidinggevenden zijn actief betrokken en dragen de manier van werken in het team uit Denken vanuit onderwijsbehoeften is een basisattitude. Het doel, de agenda en de taakverdeling van de besprekingen zijn duidelijk. De mentor is aan zet. De docent blijft eigenaar. Er wordt niet over maar met leerlingen gesproken. In de besprekingen is er een open en positieve opstelling en veilig klimaat, waarin men reflecteert op het eigen handelen Besluiten en afspraken worden bondig vastgelegd, bewaakt en geëvalueerd In de besprekingen is er ruimte om van en met elkaar te leren, elkaar feedback te geven en met elkaar uit te wisselen wat werkt 21 mei 2019 Kenniskring leerlingbesprekingen

31 ZIJN ER NOG VRAGEN 21 mei 2019 Kenniskring leerlingbesprekingen

32 Meer informatie anitajbootsman@gmail.com arjan.clijsen@swvadam.nl
21 mei 2019 Kenniskring leerlingbesprekingen


Download ppt "LEERLINGBESPREKINGEN"

Verwante presentaties


Ads door Google