De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Uitdagingen aan de eerstelijn

Verwante presentaties


Presentatie over: "Uitdagingen aan de eerstelijn"— Transcript van de presentatie:

1 Uitdagingen aan de eerstelijn
Ella Kalsbeek, voorzitter Landelijke Huisartsen Vereniging

2 Hoe en onder welke randvoorwaarden kan de eerstelijn een bijdrage leveren aan het betaalbaar houden en de kwaliteit hoog houden van de eerstelijnszorg? OMSCHRIJVING DOCUMENT | DD MMM YYYY

3 Hoofdlijnenakkoord huisartsenzorg 2019-2022
Juiste zorg op de juiste plek Kwaliteit en transparantie Kennisvergroting en onderzoek Meer tijd voor de patiënt ANW-zorg Kwetsbare groepen Versterken organisatie & infrastructuur Digitalisering en ICT-zorginfrastructuur - financiële randvoorwaarden (extra geld voor huisartsenzorg en multidisciplinaire zorg: 500 miljoen; totale macrokader nu 3.6 miljard) - arbeidsmarkt & opleidingen - verlagen regeldruk Monitoring door de NZa Chris/Ad/Lennart/Robbert Boodschap: Het afgesloten akkoord voor de huisartsenzorg geldt voor 4 jaar. Aangeven uit welke hoofdonderwerpen het hoofdlijnenakkoord bestaat (pijlers) en dat we hierop verdiepend ingaan tijdens de bijeenkomst. Overkoepeld thema ZODJP. LHV vertaald naar 5 pijlers. Onderwerpen komen later terug Versterken van de organisatie & infrastructuur: - regionale verschillen => per regio zien wat nodig is. - Rapporten Velzel herbevestigd a) Doelgerichte versterking van O&I in de eerste lijn (2016) b) Rapport Impactanalyse O&I (2017) m.u.v. financiële vergezichten*! Als de huisarts de juiste zorg op de juiste plek kan leveren, dan heeft de huisarts MTVDP nodig (ingaan op randvoorwaarden). Waarom we hebben getekend, onze agenda staat in het HLA. We hadden graag een taakstellende agenda afgesproken en daaraan middelen toegekend of geoormerkt. Digitalisering en ICT-zorginfrastructuur - Doelen informatieberaad: medicatieveiligheid, patiënt centraal, informatieuitwisseling, eenmalig vastleggen van gegevens - Project Ontsluiten Patiëntinformatie EerstelijN (OPEN) - project toetsbare eisen informatiesystemen (HIS, KIS, HAPIS) - Nictiz-paper => actieplan om digitaliseringsparadox eerste lijn te doorbreken € 125 mln totaal beschikbaar (periode )

4 OMSCHRIJVING DOCUMENT | DD MMM YYYY

5 Kernwaarden huisartsenzorg
OMSCHRIJVING DOCUMENT | DD MMM YYYY

6 Kerntaken huisartsenzorg
OMSCHRIJVING DOCUMENT | DD MMM YYYY

7 De huisarts kan meer voor minder patiënten betekenen
Aantal patiëntencontacten OMSCHRIJVING DOCUMENT | DD MMM YYYY

8 Eind 2018 gestart met 8 praktijken
West-Friesland Eind 2018 gestart met 8 praktijken Haaksbergen In gesprek met verzekeraar HOED Gorinchem Oktober 2016 gestart met 7 praktijken Verlengd tot 2019 en uitgebreid naar 12 praktijken Afferden Eind 2015 gestart met 1 praktijk Verlengd en uitgebreid naar 3 praktijken Terneuzen In opstartfase Streven is starten eerste helft van 2019 4 praktijken OMSCHRIJVING DOCUMENT | DD MMM YYYY

9 “Minder sociale taken, terug naar het medisch domein”
Huisarts Ingmar Waardenburg, Enter 2.000 patiënten, 0,8 fte huisarts Kundige, goed bereikbare eerstelijnsarts Voor sociale vraagstukken zijn patiënten beter af bij een andere hulpverlener Altijd dezelfde dag terecht OMSCHRIJVING DOCUMENT | DD MMM YYYY

10 “De verpleegkundig specialist maakt een groot verschil”
Huisarts Karin Groeneveld, Lemmer 2.950 patiënten, 1,2 fte huisartsen Verpleegkundig specialist combineert cure en care Ouderenzorg door verpleegkundig specialist; klinische blik gecombineerd met goede aansluiting met wijkverpleegkundigen en thuiszorg Meer tijd voor huisarts over voor patiënten met complexere klachten (standaard 15 minuten consult) OMSCHRIJVING DOCUMENT | DD MMM YYYY

11 Van paniek-ziek naar gerustel-zorg
Ake Akesson 1.000 patiënten per dokter SEH-bezoek ↓ OMSCHRIJVING DOCUMENT | DD MMM YYYY

12 Vragen? OMSCHRIJVING DOCUMENT | DD MMM YYYY


Download ppt "Uitdagingen aan de eerstelijn"

Verwante presentaties


Ads door Google