Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdSimon van Veen Laatst gewijzigd meer dan 5 jaar geleden
1
TREFDAG COLLECTIEVE SCHULDENREGELING
RECHTENDETECTIE & MAXIMAAL SAMENWERKEN MET KWALITEIT & EFFICIËNTIE
2
BudgetInZicht Regionale samenwerkingsverbanden
Kernactoren: CAW, OCMW & verenigingen waar armen het woord nemen Ruim netwerk: scholen, thuiszorg, bijzondere jeugdzorg, ... Concrete werking 11 BIZ-regio’s in Vlaanderen & Brussel – 3 in West-Vlaanderen Kernopdrachten 1. Preventie van schuldoverlast 2. Kwalitatieve & toegankelijke budget- & schuldhulpverlening Zie draaiboek voorwoord
3
Doelstellingen & acties BIZ
Brede sensibilisering & financiële educatie minder (jong)volwassenen komen in financiële problemen terecht wie hier toch mee geconfronteerd wordt, vindt vroegtijdig de weg naar gepaste hulp Via folders & filmpjes, budgetspelen, samenwerking met jeugdzorg, vorming aan ouders, ... Versterken financieel kwetsbare personen vaardigheden bijbrengen om terug zelfstandig je budget te kunnen beheren Via groepssessies, ondersteuning VWAN en Welzijnsschakels, ... Kwalitatieve budget- & schuldhulpverlening samenwerking tussen actoren op het terrein: CAW, OCMW, advocaat- schuldbemiddelaars, ... Via vorming, intervisie, studie- & trefdagen, ondersteunende tools en producten, …
4
Waarom deze trefdag? CSR is een complex proces, waarin diverse actoren betrokken zijn Communicatie en afstemming vormen de sleutel voor een efficiënte en kwalitatieve samenwerking Doel is meerwaarde creëren voor advocaat-SBM, cliënt, schuldeisers en betrokken hulpverleners Historiek: Dialoogmoment CSR Noord-West-Vlaanderen november 2015 Provinciale trefdag rond collectieve schuldenregeling in 2017 Traject met regionale werkgroepen Nood aan verdiepende tools Nood aan verdere dialoog & uitwisseling op regionale schaal Werkgroepen hier bedanken Werkgroepen: advocaten, juristen, hulpverleners, ... verder aan de slag via regelmatige bijeenkomsten
5
Op het programma Welkom & introductie op de dag
Toelichting draaiboek ‘Collectieve schuldenregeling in zicht’ Vorming rond rechtendetectie o.l.v. Ria Vandaele Middagpauze Dialoog & uitwisseling o.b.v. casus & draaiboek o.l.v. moderatoren SAM vzw Netwerkreceptie >>> Voor we starten: nog enkele praktische zaken! Enkele praktische zaken Lokalen: waar gaat wat door – zie posters Parking, toiletten, ... Vraag tot evaluatie
6
DRAAIBOEK COLLECTIEVE SCHULDENREGELING
MAXIMAAL SAMENWERKEN MET KWALITEIT & EFFICIËNTIE Eveline
7
Situering draaiboek Realisatie BIZ Noord-, Centraal- & Zuid-West-Vlaanderen i.s.m. CEBUD Opzet draaiboek Opbouw volgens 4 fases binnen collectieve schuldenregeling Per fase een omschrijving van: de actoren de taken de hulpmiddelen → → Eveline Effectief naar de website van CEBUD surfen en fases tonen Binnen elke collectieve schuldenregeling zijn diverse partijen betrokken: de verzoeker – hierna cliënt genoemd – de schuldbemiddelaar, een (pro Deo)advocaat, OCMW, CAW, ... We willen dat er realistische verwachtingen heersen rond de mogelijkheden en grenzen binnen het takenpakket van elke actor/dienst. Via dit draaiboek reiken we vanuit BIZ West-Vlaanderen een kader aan voor vlotte samenwerking en complementaire dienst- & hulpverlening en dat duidelijkheid schept rond: (1) alle taken die, naast wat er bij de wet is vastgelegd, idealiter worden uitgevoerd om een zo vlot en positief mogelijk verloop van elke collectieve schuldenregeling te garanderen (2) welke actoren/diensten deze taken kunnen opnemen zodat duidelijk is naar wie hiervoor kan worden doorverwezen We beperken ons daarbij tot de minimale verwachtingen of ondergrenzen; de bovengrenzen van wat er maximaal mogelijk is binnen de samenwerking verschillen nl. van dossier tot dossier, van dienst tot dienst en van regio tot regio.
8
Fases collectieve schuldenregeling
Eveline
9
Actoren binnen CSR SCHULDENAAR/VERZOEKER/CLIËNT CAW OCMW ADVOCATUUR
MUTUALITEIT/HULPKAS GERECHTSDEURWAARDER SCHULDBEMIDDELAAR PRO-DEO ADVOCAAT SCHULDEISER Eveline Focus op alle actoren – kant schuldeiser komt niet expliciet aan bod, misschien doen we hier iets mee naar de toekmost toe – alle feedback/verwachtingen op dit vlak kunnen jullie
10
Fase 1: voorbereiding CSR
Taak: Financiële situatie in kaart brengen Tools: Budgetplan in Excel Budgetkalender jaaroverzicht Eenvoudige budgetapp WAKOSTA?! Vragenlijst vaardigheden lezen, rekenen & administratie Jorien Prentje budgetkalender
11
Fase 1: voorbereiding CSR
Taak: Informeren & oriënteren naar gepaste schuldhulpverlening Tools: Folder SOS Schulden Filmpje ‘Hoe behoud ik overzicht over mijn inkomsten & uitgaven? Filmpje ‘Waar kan ik terecht voor hulp bij het beheren van mijn budget?’ Jorien Filmpjes niet tonen
12
Fase 1: voorbereiding CSR
Taak: Grondig informeren over procedure collectieve schuldenregeling Tools: Brochure over CSR Filmpje ‘Collectieve schuldenregeling: wat is het en hoe gaat het in zijn werk?’ Checklist ‘Opstart CSR’ Jorien Filmpje tonen Checklist overlopen
13
Fase 1: voorbereiding CSR
Taak: Rechtendetectie Tools: & sienonline.kortrijk.be Overzicht & brochure ‘Wie zoekt die vindt’ voor de cliënt Boek “Wegwijzer naar een integrale hulpverlening” Intakeformulier “Rechtenverkenning” Jorien Straks kennismaking met boek & intakeformulier
14
Fase 1: voorbereiding CSR
Taak: Hulp bij opmaak verzoekschrift Tool: Checklist ‘Opmaak verzoekschrift’ Jorien Reeds gelanceerd in 2017
15
Fase 2: opstart CSR Taak: Duidelijke afspraken tussen cliënt & schuldbemiddelaar Tools: Checklist ‘Wat breng je mee naar de schuldbemiddelaar?’ Afsprakennota CSR Eveline
16
Fase 3: verloop CSR Taak: Flankerende ondersteuning bij budgetteren
Tool voor schuldbemiddelaars: Contactgegevens OCMW & CAW Taak: Belangen van de cliënt behartigen Taak: Bemiddelen bij conflict Eveline Contactenlijst in mapje advocaten voorzien: als hulpmiddel om elkaar sneller te vinden
17
Fase 3: verloop CSR Voor wie? Wat?
Taak: Toewerken naar financiële zelfredzaamheid Tools Groepsaanbod rond financiële geletterdheid Budgetagenda Set tussenbladen voor het ordenen van facturen Budgetkalender jaaroverzicht Eveline Groepsaanbod in the picture stellen + verschillende partners aanhalen → voor meer info: contacteer jouw BIZ-regio! – affiche projecteren Voor wie? Personen die er baat bij hebben om vaardigheden op te doen rond budgetteren én ervoor openstaan om samen te komen in groep Al dan niet in traject van budget- & schuldhulpverlening Wat? Divers aanbod aan groepsmodules en workshops: besteding van leefgeld, administratie ordenen, energie, telecom, gezond & budgetvriendelijk koken, ... Extra meerwaarde: gevoel van erkenning, uit isolement, ... Neem contact op met de BIZ-medewerker uit je regio voor meer info! → zie
18
Fase 4: afbouw CSR Taak: Toewerken naar financiële zelfredzaamheid
Idem fase 3 Taak: Afrondingsgesprek Tool: Checklist ‘Afronding CSR’ Taak: Verdere ondersteuning na CSR Jorien Checklist benadrukken: richtvragen rond duidelijke afronding
19
Eveline – op vraag
20
Iedereen heeft het wel eens moeilijk
Het CAW (Centrum Algemeen Welzijnswerk) is er voor iedereen volwassenen én jongeren focus op de meest kwetsbaren helpt bij vragen en problemen m.b.t. welzijn versterkt hun mogelijkheden staat hen bij in het benutten van hun basisrechten komt op voor een menswaardig leven voor iedereen bestrijdt elke vorm van uitsluiting Het doel van het CAW is het welzijn van mensen te vergroten. Dit doen we door informatie te geven, ondersteuning te bieden en door samen met hen op zoek te gaan naar de best haalbare oplossing.
21
Iedereen heeft het wel eens moeilijk
22
11 CAW in Vlaanderen
23
CAW Noord-West-Vlaanderen
18 gemeenten inwoners 4 onthaalpunten (Blankenberge, Brugge, Oostende en Torhout) 4 jongerenonthaalpunten 21 locaties 15 teams 252 medewerkers 274 vrijwilligers Elke regio heeft een onthaalpunt Blankenberge Brugge Oostende Torhout Elke regio heeft een jongerenonthaalpunt Elke regio heeft ook (minstens) een aanbod begeleiding, een aanbod wonen en aanbod jongeren.
24
CAW Centraal-West-Vlaanderen
25
CAW Zuid-West-Vlaanderen
14 gemeenten 3 onthaalpunten (Kortrijk, Menen, Waregem) 3 jongerenonthaalpunten
26
Hoe bereik je ons? Kom langs op één van onze onthaalpunten, met of zonder afspraak Bel gratis Chat of mail zie Zie voor de contactgegevens uit uw regio Zie folder in de mapjes
27
Welzijn: een veelheid aan thema’s Welzijn = een veelheid aan thema’s
Je goed voelen Relatie, gezin & omgeving Administratie & geld Slachtoffer- of daderschap Wonen Werk & vrije tijd Migratie Gezondheid Jongeren ... Vaak verbinding tussen verschillende thema’s! Jorien: aanvullen met concrete voorbeelden bij thema je goed voelen, wonen, administratie, ...
28
Hoe wij helpen Jorien
29
Enkele basisprincipes
Voor iedereen toegankelijk Vrijwillig of aanvaard Versterkend Onbevooroordeeld Minst ingrijpende vorm van hulpverlening Alle hulp is gratis (m.u.v. opvang) Vertrekpunt = vragen en noden van cliënt Vertrouwelijk Emancipatorisch De cliënt staat centraal Jorien
30
Welzijn versterken: hoe doen we dat?
Onthaal Informatie, advies en korte hulp Ontmoeting: inloopcentra Als er meer nodig is ... Begeleiding Crisishulp Opvang Preventie One size does not fit all! Jorien
31
Informatie, advies en korte hulp
Onthaal is ... Vraagverheldering Samen op zoek gaan naar haalbare oplossingen Informatie en advies Praktische hulp en ondersteuning (bv. papieren invullen) Hulp binnen het CAW of doorverwijzen naar een andere dienst We helpen de cliënt op weg Jorien
32
Als er meer nodig is ... Begeleiding: individueel, met partner en/of hele gezin Budgetbegeleiding: bij financiële problemen en schulden Woonbegeleiding: bij dreigende uithuiszetting of andere woonproblemen Begeleiding van gedetineerden en hun familie Begeleiding van slachtoffers en daders van misdrijven, ongevallen en geweld Begeleiding bij persoonlijke vragen en problemen Begeleiding bij relatie- en gezinsproblemen ,,, Crisishulp Opvang van dak- & thuisloze personen Jorien Sommige situaties en problemen vragen een meer grondige en intensieve aanpak
33
Beter voorkomen én genezen
Preventie Preventie in de teams op individueel niveau van de cliënt vorming op maat (voor specifieke doelgroep of op populatieniveau) signaleren van tendensen Preventie van overmatige schuldoverlast: “BudgetInZicht” (BIZ) Elk CAW is partner en budgethouder van een BIZ-samenwerkingsverband rond schuldpreventie Beter voorkomen én genezen Jorien
34
VORMING RECHTENDETECTIE
Ria Vandaele Jorien kondigt Ria aan + Eveline kondigt Ria af, bedanking + uitnodigen lunch + meegeven waar ze verwacht worden
35
DIALOOG & UITWISSELING
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.