De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

TREFDAG COLLECTIEVE SCHULDENREGELING

Verwante presentaties


Presentatie over: "TREFDAG COLLECTIEVE SCHULDENREGELING"— Transcript van de presentatie:

1 TREFDAG COLLECTIEVE SCHULDENREGELING
RECHTENDETECTIE & MAXIMAAL SAMENWERKEN MET KWALITEIT & EFFICIËNTIE

2 BudgetInZicht Regionale samenwerkingsverbanden
Kernactoren: CAW, OCMW & verenigingen waar armen het woord nemen Ruim netwerk: scholen, thuiszorg, bijzondere jeugdzorg, ... Concrete werking 11 BIZ-regio’s in Vlaanderen & Brussel – 3 in West-Vlaanderen Kernopdrachten 1. Preventie van schuldoverlast 2. Kwalitatieve & toegankelijke budget- & schuldhulpverlening Zie draaiboek voorwoord

3 Doelstellingen & acties BIZ
Brede sensibilisering & financiële educatie minder (jong)volwassenen komen in financiële problemen terecht wie hier toch mee geconfronteerd wordt, vindt vroegtijdig de weg naar gepaste hulp Via folders & filmpjes, budgetspelen, samenwerking met jeugdzorg, vorming aan ouders, ... Versterken financieel kwetsbare personen vaardigheden bijbrengen om terug zelfstandig je budget te kunnen beheren Via groepssessies, ondersteuning VWAN en Welzijnsschakels, ... Kwalitatieve budget- & schuldhulpverlening samenwerking tussen actoren op het terrein: CAW, OCMW, advocaat- schuldbemiddelaars, ... Via vorming, intervisie, studie- & trefdagen, ondersteunende tools en producten, …

4 Waarom deze trefdag? CSR is een complex proces, waarin diverse actoren betrokken zijn Communicatie en afstemming vormen de sleutel voor een efficiënte en kwalitatieve samenwerking Doel is meerwaarde creëren voor advocaat-SBM, cliënt, schuldeisers en betrokken hulpverleners Historiek: Dialoogmoment CSR Noord-West-Vlaanderen november 2015 Provinciale trefdag rond collectieve schuldenregeling in 2017 Traject met regionale werkgroepen  Nood aan verdiepende tools  Nood aan verdere dialoog & uitwisseling op regionale schaal Werkgroepen hier bedanken Werkgroepen: advocaten, juristen, hulpverleners, ... verder aan de slag via regelmatige bijeenkomsten

5 Op het programma Welkom & introductie op de dag
Toelichting draaiboek ‘Collectieve schuldenregeling in zicht’ Vorming rond rechtendetectie o.l.v. Ria Vandaele Middagpauze Dialoog & uitwisseling o.b.v. casus & draaiboek o.l.v. moderatoren SAM vzw Netwerkreceptie >>> Voor we starten: nog enkele praktische zaken! Enkele praktische zaken Lokalen: waar gaat wat door – zie posters Parking, toiletten, ... Vraag tot evaluatie

6 DRAAIBOEK COLLECTIEVE SCHULDENREGELING
MAXIMAAL SAMENWERKEN MET KWALITEIT & EFFICIËNTIE Eveline

7 Situering draaiboek Realisatie BIZ Noord-, Centraal- & Zuid-West-Vlaanderen i.s.m. CEBUD Opzet draaiboek Opbouw volgens 4 fases binnen collectieve schuldenregeling Per fase een omschrijving van: de actoren de taken de hulpmiddelen Eveline Effectief naar de website van CEBUD surfen en fases tonen Binnen elke collectieve schuldenregeling zijn diverse partijen betrokken: de verzoeker – hierna cliënt genoemd – de schuldbemiddelaar, een (pro Deo)advocaat, OCMW, CAW, ... We willen dat er realistische verwachtingen heersen rond de mogelijkheden en grenzen binnen het takenpakket van elke actor/dienst. Via dit draaiboek reiken we vanuit BIZ West-Vlaanderen een kader aan voor vlotte samenwerking en complementaire dienst- & hulpverlening en dat duidelijkheid schept rond: (1) alle taken die, naast wat er bij de wet is vastgelegd, idealiter worden uitgevoerd om een zo vlot en positief mogelijk verloop van elke collectieve schuldenregeling te garanderen (2) welke actoren/diensten deze taken kunnen opnemen zodat duidelijk is naar wie hiervoor kan worden doorverwezen We beperken ons daarbij tot de minimale verwachtingen of ondergrenzen; de bovengrenzen van wat er maximaal mogelijk is binnen de samenwerking verschillen nl. van dossier tot dossier, van dienst tot dienst en van regio tot regio.

8 Fases collectieve schuldenregeling
Eveline

9 Actoren binnen CSR SCHULDENAAR/VERZOEKER/CLIËNT CAW OCMW ADVOCATUUR
MUTUALITEIT/HULPKAS GERECHTSDEURWAARDER SCHULDBEMIDDELAAR PRO-DEO ADVOCAAT SCHULDEISER Eveline Focus op alle actoren – kant schuldeiser komt niet expliciet aan bod, misschien doen we hier iets mee naar de toekmost toe – alle feedback/verwachtingen op dit vlak kunnen jullie

10 Fase 1: voorbereiding CSR
Taak: Financiële situatie in kaart brengen Tools: Budgetplan in Excel Budgetkalender jaaroverzicht Eenvoudige budgetapp WAKOSTA?! Vragenlijst vaardigheden lezen, rekenen & administratie Jorien Prentje budgetkalender

11 Fase 1: voorbereiding CSR
Taak: Informeren & oriënteren naar gepaste schuldhulpverlening       Tools: Folder SOS Schulden Filmpje ‘Hoe behoud ik overzicht over mijn inkomsten & uitgaven? Filmpje ‘Waar kan ik terecht voor hulp bij het beheren van mijn budget?’ Jorien Filmpjes niet tonen

12 Fase 1: voorbereiding CSR
Taak: Grondig informeren over procedure collectieve schuldenregeling       Tools: Brochure over CSR   Filmpje ‘Collectieve schuldenregeling: wat is het en hoe gaat het in zijn werk?’ Checklist ‘Opstart CSR’ Jorien Filmpje tonen Checklist overlopen

13 Fase 1: voorbereiding CSR
Taak: Rechtendetectie       Tools: & sienonline.kortrijk.be      Overzicht & brochure ‘Wie zoekt die vindt’ voor de cliënt Boek “Wegwijzer naar een integrale hulpverlening”           Intakeformulier “Rechtenverkenning” Jorien Straks kennismaking met boek & intakeformulier

14 Fase 1: voorbereiding CSR
Taak: Hulp bij opmaak verzoekschrift       Tool: Checklist ‘Opmaak verzoekschrift’   Jorien Reeds gelanceerd in 2017

15 Fase 2: opstart CSR Taak: Duidelijke afspraken tussen cliënt & schuldbemiddelaar Tools: Checklist ‘Wat breng je mee naar de schuldbemiddelaar?’ Afsprakennota CSR Eveline

16 Fase 3: verloop CSR Taak: Flankerende ondersteuning bij budgetteren
Tool voor schuldbemiddelaars: Contactgegevens OCMW & CAW    Taak: Belangen van de cliënt behartigen Taak: Bemiddelen bij conflict              Eveline Contactenlijst in mapje advocaten voorzien: als hulpmiddel om elkaar sneller te vinden

17 Fase 3: verloop CSR Voor wie? Wat?
Taak: Toewerken naar financiële zelfredzaamheid Tools Groepsaanbod rond financiële geletterdheid Budgetagenda Set tussenbladen voor het ordenen van facturen Budgetkalender jaaroverzicht              Eveline Groepsaanbod in the picture stellen + verschillende partners aanhalen → voor meer info: contacteer jouw BIZ-regio! – affiche projecteren Voor wie? Personen die er baat bij hebben om vaardigheden op te doen rond budgetteren én ervoor openstaan om samen te komen in groep Al dan niet in traject van budget- & schuldhulpverlening Wat? Divers aanbod aan groepsmodules en workshops: besteding van leefgeld, administratie ordenen, energie, telecom, gezond & budgetvriendelijk koken, ... Extra meerwaarde: gevoel van erkenning, uit isolement, ... Neem contact op met de BIZ-medewerker uit je regio voor meer info! → zie

18 Fase 4: afbouw CSR Taak: Toewerken naar financiële zelfredzaamheid
Idem fase 3 Taak: Afrondingsgesprek Tool: Checklist ‘Afronding CSR’ Taak: Verdere ondersteuning na CSR Jorien Checklist benadrukken: richtvragen rond duidelijke afronding

19 Eveline – op vraag

20 Iedereen heeft het wel eens moeilijk
Het CAW (Centrum Algemeen Welzijnswerk) is er voor iedereen volwassenen én jongeren focus op de meest kwetsbaren helpt bij vragen en problemen m.b.t. welzijn versterkt hun mogelijkheden staat hen bij in het benutten van hun basisrechten komt op voor een menswaardig leven voor iedereen bestrijdt elke vorm van uitsluiting Het doel van het CAW is het welzijn van mensen te vergroten. Dit doen we door informatie te geven, ondersteuning te bieden en door samen met hen op zoek te gaan naar de best haalbare oplossing.

21 Iedereen heeft het wel eens moeilijk

22 11 CAW in Vlaanderen

23 CAW Noord-West-Vlaanderen
18 gemeenten inwoners 4 onthaalpunten (Blankenberge, Brugge, Oostende en Torhout) 4 jongerenonthaalpunten 21 locaties 15 teams 252 medewerkers 274 vrijwilligers Elke regio heeft een onthaalpunt Blankenberge Brugge Oostende Torhout Elke regio heeft een jongerenonthaalpunt Elke regio heeft ook (minstens) een aanbod begeleiding, een aanbod wonen en aanbod jongeren.

24 CAW Centraal-West-Vlaanderen

25 CAW Zuid-West-Vlaanderen
14 gemeenten 3 onthaalpunten (Kortrijk, Menen, Waregem) 3 jongerenonthaalpunten

26 Hoe bereik je ons? Kom langs op één van onze onthaalpunten, met of zonder afspraak Bel gratis Chat of mail zie Zie voor de contactgegevens uit uw regio Zie folder in de mapjes

27 Welzijn: een veelheid aan thema’s Welzijn = een veelheid aan thema’s
Je goed voelen Relatie, gezin & omgeving Administratie & geld Slachtoffer- of daderschap Wonen Werk & vrije tijd Migratie Gezondheid Jongeren ... Vaak verbinding tussen verschillende thema’s! Jorien: aanvullen met concrete voorbeelden bij thema je goed voelen, wonen, administratie, ...

28 Hoe wij helpen Jorien

29 Enkele basisprincipes
Voor iedereen toegankelijk Vrijwillig of aanvaard Versterkend Onbevooroordeeld Minst ingrijpende vorm van hulpverlening Alle hulp is gratis (m.u.v. opvang) Vertrekpunt = vragen en noden van cliënt Vertrouwelijk Emancipatorisch De cliënt staat centraal Jorien

30 Welzijn versterken: hoe doen we dat?
Onthaal Informatie, advies en korte hulp Ontmoeting: inloopcentra Als er meer nodig is ... Begeleiding Crisishulp Opvang Preventie One size does not fit all! Jorien

31 Informatie, advies en korte hulp
Onthaal is ... Vraagverheldering Samen op zoek gaan naar haalbare oplossingen Informatie en advies Praktische hulp en ondersteuning (bv. papieren invullen) Hulp binnen het CAW of doorverwijzen naar een andere dienst We helpen de cliënt op weg Jorien

32 Als er meer nodig is ... Begeleiding: individueel, met partner en/of hele gezin Budgetbegeleiding: bij financiële problemen en schulden Woonbegeleiding: bij dreigende uithuiszetting of andere woonproblemen Begeleiding van gedetineerden en hun familie Begeleiding van slachtoffers en daders van misdrijven, ongevallen en geweld Begeleiding bij persoonlijke vragen en problemen Begeleiding bij relatie- en gezinsproblemen ,,, Crisishulp Opvang van dak- & thuisloze personen Jorien Sommige situaties en problemen vragen een meer grondige en intensieve aanpak

33 Beter voorkomen én genezen
Preventie Preventie in de teams op individueel niveau van de cliënt vorming op maat (voor specifieke doelgroep of op populatieniveau) signaleren van tendensen Preventie van overmatige schuldoverlast: “BudgetInZicht” (BIZ) Elk CAW is partner en budgethouder van een BIZ-samenwerkingsverband rond schuldpreventie Beter voorkomen én genezen Jorien

34 VORMING RECHTENDETECTIE
Ria Vandaele Jorien kondigt Ria aan + Eveline kondigt Ria af, bedanking + uitnodigen lunch + meegeven waar ze verwacht worden

35 DIALOOG & UITWISSELING


Download ppt "TREFDAG COLLECTIEVE SCHULDENREGELING"

Verwante presentaties


Ads door Google