Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdLaura Bakker Laatst gewijzigd meer dan 5 jaar geleden
1
Pedagogische Studiedag BuBaO Ter Elst
Woensdag 20 november 2013
2
Bezinning
3
Programma Welkom en bezinning Inleiding
Bouwstenen voor een sterk onderwijsproject in BuBaO Ter Elst Afronding
4
Inleiding Waarom? Wat? Hoe?
5
Waarom?
6
Kwaliteitsvol Buitengewoon Onderwijs
Goed Onderwijs? Tegemoet komen aan behoeften van leerlingen HandelingsGericht Werken Zorgcontinuüm Goed Buitengewoon Onderwijs? …
7
NORMgericht onderwijs
8
Gewoon Onderwijs Vaste leerlijnen (leerplan ifv eindtermen)
Leeftijdsgebonden doelen Flexibiliteit mogelijk Leerstofjaarklassensysteem Handelingsgerichte aanpak Inspelen op individuele behoeften Gemeenschappelijk doel is de norm (eindtermen)
9
ONTWIKKELINGsgericht onderwijs
10
Buitengewoon onderwijs
ONTWIKKELINGS-gericht onderwijs Ontwikkeling van individuele leerling Zorgvraag van individuele leerling Toekomstperspectief & verwachtingen Proces van handelingsplanning
11
Buitengewoon Onderwijs
Ontwikkelingsdoelen Vlaamse overheid Na te streven Inspanningsverplichting Binnen proces van Handelingsplanning Uitzonderingen: Opleidingsprofielen OV3 Eindtermen OV4
12
Buitengewoon Onderwijs
Verantwoordelijkheid van de school Zorgen voor een coherent onderwijsaanbod Keuze van ontwikkelingsdoelen Per leerling Per leerlingengroep Verantwoorde keuze maken… Per Doelgroep (keuze set OD) Vanuit Zorgvraag In functie van Toekomstperspectief
13
Buitengewoon Onderwijs
Uitgangspunt: Schoolvisie Pedagogisch project van de school Veilig orthopedagogisch basisklimaat Denkkader: Fasen van handelingsplanning
14
Buitengewoon Onderwijs
Ontwikkeling van de leerling Toekomstperspectief voor de leerling Schoolvisie Handelingsplanning Onderwijsaanbod
15
orthopedagogisch handelen
Handelingsplanning Basis voor het orthopedagogisch handelen op school Op schoolniveau: SWP Op groepsniveau: GWP Op leerlingniveau: IHP
16
Doel=onderwijs op maat Met handelingsgerichte aanpak
Handelingsplanning Cyclisch proces: 5 fasen Fase 1: Beginsituatie bepalen Fase 2: Doelenfase Fase 3: Voorbereidingsfase, Strategie bepalen Fase 4: Uitvoeringsfase Fase 5: Evaluatiefase Doel=onderwijs op maat Met handelingsgerichte aanpak
17
Cyclisch proces van HANDELINGSPLANNING
Beginsituatie Doelenselectie Voorbereiding Uitvoering Evaluatie en bijsturing
18
Cyclisch proces van HANDELINGSPLANNING
Beginsituatie Doelenselectie Voorbereiding Uitvoering Evaluatie en bijsturing
19
Cyclisch proces van HANDELINGSPLANNING
BEELDVORMING: Schoolcomité (Oude) Adviesraad PV van juni Beginsituatie Doelenselectie Voorbereiding Uitvoering Evaluatie en bijsturing ZELFEVALUATIE Analyse Actiepunten: ADVIESRAAD (1) VISIE (2) CYCLISCH PROCES (3) … Af te spreken ! Adviesraad: Werking Beleidsvoorbereiding Mbt visie … Adviesraad: Bevoegdheid Samenstelling Procedure PV Augustus
20
Cyclisch proces van HANDELINGSPLANNING
Consultatiegesprekken: “VISIE” Beginsituatie Doelenselectie Voorbereiding Uitvoering Evaluatie en bijsturing Duidelijke PIJLERS Gedragen Visie PV: Voortaak Studiedag: Bouwstenen PV: Vervolg Adviesraad: Sneuveltekst PV: Tekst
21
Bouwen…
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.