De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Project 1733 Leuven-Tienen Telefonische triage Dr. Hilde Philips

Verwante presentaties


Presentatie over: "Project 1733 Leuven-Tienen Telefonische triage Dr. Hilde Philips"— Transcript van de presentatie:

1 Project 1733 Leuven-Tienen Telefonische triage Dr. Hilde Philips
Dr. Chris Van der Mullen

2 Onderzoeksvoorstel Werkgroep Leuven-Tienen Onderzoeksequipe UAntwerpen
dr. Chris Van der Mullen (voorzitter), dr. Carla Delmulle, dr. Hilde Quintens, dr. Sabine Van Baelen, dr. Tine Crits, dr. Johan Wuyts, Prof. Marc Sabbe, Diego Gouwy (FOD-VGZ), Marc Gellens (Adj.med.dir HC112 Vlbr), Erik Engels (FC HC112 Vlbr). dr. Hilde Philips (projectleider) Prof. Veronique Verhoeven Prof. Roy Remmen Hanne Claessens dr. Stefan Morreel dr. Annelies Colliers

3 Onderzoeksvraag Hoe vindt de patiënt met een niet planbaar medisch probleem zijn weg naar de meest aangewezen hulpverlener op dat moment?

4 Uit eerder onderzoek blijkt…
Wat werkt niet: Wat kan wél werken: toevoegen van een extra dienstverlening aan het zorglandschap aanrekenen van forfait op spoeddiensten hokjesdenken: ‘terecht’ of ‘onterecht’ gebruik patiënten duidelijk en uniform informeren afspraken rond taken die hulpverleners opnemen toegang beperken door verduidelijking

5 Waar willen we naartoe? patiënten duidelijk informeren over waar ze met welk probleem wanneer terecht kunnen: ‘triage’? zorgen dat patiënten vertrouwen hebben in de hulpverlener waar ze bij terecht komen en ook in de persoon die hen leidt in hun keuze: ‘aangestelden’ binnen een aanvaardbare (voorspelbare) tijd de patiënt naar de meest aangewezen hulpverlener/dienst leiden veilige doorverwijzing van patiënten met een niet-planbaar medisch probleem

6 1733 Dry-run Onderzoek in 4 workpackages:
veiligheid en efficiëntie van de multidisciplinaire protocollen epidemiologisch luik performantie van de 1733 triage en de regulatie kostprijs van de triage

7 1. Veiligheid en efficiëntie van de protocollen
nieuwe, multidisciplinaire ‘1733’ protocollen gebaseerd op gevalideerde Domus Medica protocollen doel: veiligheid en gebruiksvriendelijkheid testen ‘falende’ protocollen signaleren tekort aan protocollen opsporen en definiëren hoe? kiest aangestelde juiste protocol, urgentiegraad, uitgestuurd middel? met welke zekerheid? herbeluisteren: systeemfout/interpretatiefout? Simulatiepatiënten spelen 3x30 verschillende casussen, gestandaardiseerd

8 2. Epidemiologisch luik doel: Hoe?
invloed van 1733 triage op patiëntenstromen? tijdens én buiten de kantooruren welke ‘onplanbare medische problemen’ worden gepresenteerd Hoe? metingen in beide regio’s, spoed én HA, binnen en buiten kantooruren min. 1 dag per week onderzoeksmedewerkers doen bevraging van patiënten Hoeveel? Waar? Wie? Waarom? Extrapolaties dmv iCAREdata technologie

9 Extra Kunnen we ‘onplanbare zorg’ definiëren? historisch! test: acuut
incidenteel onverwacht nood aan medische beoordeling op dit ogenblik

10 ‘onplanbaar probleem’

11 doel: hoe? 3. Performantie van de 1733 triage en regulatie
welk % meldt zich aan op ‘juiste’ menu? welke is de geschatte verschuiving? welke aanmeldingsklachten op ‘verkeerde’ menu? welke aanmeldingsklachten in ‘onduidelijk probleem’? hoe? registraties uit deel 2

12 4. Kostprijs van de triage
doel: Schatting kostprijs werkbelasting aangestelden Niet: kostprijs op verschillende menu’s Reden: reële kostprijs aanmeldingsklacht = ? hoe? ∆ duur oproep ∆ aantal oproepen ∆ totale gesprekstijd piekuurmeting

13 Meten = weten? toegankelijkheid? veiligheid en efficiëntie?
betaalbaarheid en haalbaarheid één nummer => betere toegankelijkheid? waar zit patiënt? juist? eigen ervaring? wat moet anders? zijn verschuivingen haalbaar en blijft/wordt de zorg betaalbaar(der)?

14 in kader van afsprakenplan
Nieuwe 1733 projecten Fysieke pre-triage in kader van afsprakenplan

15 Uniforme & sluitende triage
NEEN M E D I S C H O P R W A L K I N S T R O M XML bericht naar alle niveaus Telefonische Triage Hulpcentrale 112 Geïntegreerde Protocollen Fysieke Pre-triage Geïntegreerde W8P-Spoed Regulatie Patiënt volgt proces NEEN Patiënt op juiste zorgpad

16 Fysieke Triage Geïntegreerde Protocollen

17 Nieuwe 1733 projecten Brugge Antwerpen Oost
Fysieke pre-triage o.b.v protocollen LT Registratieperiode oktober 2016–maart 2017 Verfijning protocollen LT i.k.v. fysieke pre-triage Antwerpen Oost Fysieke pre-triage o.b.v. aangepast Manchester Triage System Registratieperiode: wanneer ethische en wettelijke vereisten in orde zijn Verfijning protocollen MTS i.k.v. fysieke pre-triage

18 één maand registratie 5,6% 45,6 % W8P 54,4%Spoed
Top 3 verwijzing W8P > Spoed vergelijkbaar met Spaarne Gasthuis Haarlem 2014 (Eusam 2016): Trauma\amputatie (41% versus 34%) Niet traumatische buikpijn (20,8% versus 14%) Onduidelijk probleem (16,8%) versus syncope (6%) 45,6 % W8P 54,4%Spoed één maand registratie

19 Vragen?


Download ppt "Project 1733 Leuven-Tienen Telefonische triage Dr. Hilde Philips"

Verwante presentaties


Ads door Google