De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Summercamp Kaizen Seattle 28, 29 en 30 augustus 2019

Verwante presentaties


Presentatie over: "Summercamp Kaizen Seattle 28, 29 en 30 augustus 2019"— Transcript van de presentatie:

1 Summercamp Kaizen Seattle 28, 29 en 30 augustus 2019
februari 2019 .

2 Aanleiding Diverse gevorderde Lidz-deelnemers worstelen met de vraag hoe je in een zorginstelling de toepassing van Lean naar het systeemniveau kan brengen. Er is behoefte aan inspiratie en uitwisseling. Jeff Kaas van meubelfabriek Kaas Tailored in Seattle heeft vele Lidz-deelnemers geïnspireerd. Het is echter nog best lastig te doorgronden hoe het precies werkt in zijn fabriek. Om zijn aanpak te doorgronden en te vertalen naar de eigen zorgorganisatie zijn 4 Lidz- deelnemers in 2018 op Summercamp naar Jeff Kaas gegaan. Een zeer geslaagde formule. Binnen het Lidz is er ervaring met het organiseren van Summercamps die leiden tot verdieping op een thema en die bovendien de verbinding tussen de deelnemers versterken. Het biedt de potentie om een beweging naar systeemniveau op gang te brengen of de bestaande beweging te versterken.

3 Vooraankondiging Summercamp Kaizen Seattle i. s. m
Vooraankondiging Summercamp Kaizen Seattle i.s.m. Jeff Kaas en Kaas Tailored. Herken je de zoektocht dat je na jaren van werken met de Lean-instrumenten op zoek bent naar hoe je kan komen naar de volgende fase, de zogeheten ‘systeemfase’ van lean denken en doen? Hoe combineer je de ‘harde’ kant van Lean (organisatiebreed werken met KPI’s, goede logistiek, gestandaardiseerd werken) met de ‘zachte’ kant en kom je tot een vanuit principes gestuurde organisatie met een sterke verbetercultuur waarin dagelijks problemen gezamenlijk aangepakt worden? Diverse Lidz-deelnemers zijn de laatste jaren in de zoektocht naar deze ‘systeemfase’ gekomen, maar niemand heeft nog scherp hoe we die stap kunnen maken. We hebben de afgelopen jaren vele zorginstellingen en bedrijven bezocht. De organisatie waar we het meest geleerd hebben hierover is meubelbedrijf Kaas Tailored in Seattle. De directeur-eigenaar Jeff Kaas is sindsdien al zeven jaar op eigen kosten naar Nederland gekomen om ons te helpen. Dat heeft veel geholpen, maar het blijft moeilijk grijpbaar wat nou precies zijn bedrijf zo succesvol maakt met Kaizen (hij spreekt niet van Lean, maar het gaat om hetzelfde). In 2018 zijn 4 Lidz organisaties (Antonius Ziekenhuis. LUMC, Bernhoven, Elkerliek) naar Kaas Tailored voor een driedaagse Summercamp gegaan. We (Stan Janssen en Marc Rouppe van der Voort met Jeff Kaas) zijn van plan om in 2019 (eind augustus) wederom voor Lidz deelnemers naar zijn fabriek af te reizen om enerzijds aanpak van Jeff Kaas en zijn mensen goed te doorgronden en tegelijk dat te vertalen naar een plan van aanpak per deelnemende organisatie. We willen – waar mogelijk – ook generieke inzichten opdoen, die voor andere Lidz deelnemers toepasbaar zijn.

4 Programma Het programma van 2018 heeft zeer goed gewerkt en zal dit jaar wederom als leidraad dienen voor Summercamp 2019: Dag 1 Hoofd: het begrijpen van de principes die Kaas Tailored hanteert, door observaties in de fabriek, gesprekken met medewerkers en leidinggevenden, in gesprek over de vragen die bij ons gaan leven. Jeff gaat zelf ook met ons in gesprek. Dag 2 Hart: op de 2e dag nemen we de ruimte om wat je daar ziet en hebt ervaren te toetsen aan je overtuigingen en te bepalen waar we gezamenlijk de inzichten interpreteren en vertalen naar onszelf en onze zorgomgeving. Dag 3 Handen: de laatste dag zijn er sessies waarin elke zorginstelling de inzichten kan vertalen in een plan van aanpak voor jezelf. Die plannen gaan we onderling delen om van elkaar te leren. In april 2019 komt Jeff naar de deelnemers toe (weer op eigen kosten) om kennis te maken en om te helpen met het bepalen van goede leerdoelen en welke voorbereidende stappen uitgevoerd kunnen worden.

5 Korte praktische info Team per zorgorganisatie bestaand uit: Raad van Bestuurder(s), specialisten/zorgverleners (verpleging), managers en programmamanager(s) Lean. De summercamp duurt drie dagen en het programma start op woensdagochtend (8.00 uur) en eindigt vrijdagavond na het diner (22.00 uur). We kunnen naast dit drie-daagse programma uitbreiden met bezoeken aan goede samenwerkingspartners van Jeff Kaas: Childrens Hospital en het bedriif Nordstrom, beiden in Seattle. Ook de Boeing fabrieken liggen letterlijk om de hoek en hebben interessante Lean rondleidingen. Periode: 28, 29 en 30 augustus 2019 De kosten zijn de reis- en verblijfkosten van je eigen team en directe onkosten (eten vervoer etc). Vanuit Lidz gaan twee begeleiders mee. Hun reis- en verblijfskosten worden doorberekend aan de deelnemers. Er worden geen kosten berekend door Jeff Kaas! Geïnteresseerd en/of meer informatie? Sylvia Witter – coördinator Lidz ( ) of Stan Janssen ( )

6 Summercamp Groep 2018 Antonius Ziekenhuis LUMC Bernhoven Elkerliek

7 Impressie bezoek

8 Enkele impressies tijdens en na het bezoek
Manager Zorg:     Voorzitter Medische Staf: Verpleegkundige:

9 Voorbereiding Jeff Kaas komt in april 2019 naar Nederland en zal elke deelnemend organisatie 1 dag bezoeken. Hij is in elke organisatie een dag te gast, doel om te zien en te leren: Hoe ver is men met Lean is en hoe wordt er mee omgegaan zowel op de werkvloer als in het leiding van de organisatie. Is er zicht op dat er binnen een jaar een standaard lean werkwijze is, bv : visueel management Kaizen /continu verbeteren door alle lagen van de organisatie Of er bij de deelnemers (RvB/specialisten/programmamanagers) een wil en geloof (Head + Hart) is om lean als systeem verder te brengen. Dit uit zich in actieve betrokkenheid, voorbeeldgedrag, meehelpen, go to the gemba, uitdragen. Dat deelnemers weten wat lean-denken en werken is (er komt nog een mogelijkheid om hier nog op bij te scholen voor vertrek). Wat deelnemers aangeven waar men aan wil voldoen / leren De leden gaan met een goed voorbereide vraag/opdracht en doel naar de Summercamp. In de periode dat Jeff Kaas in Nederland is, komt er een gezamenlijk bijeenkomst (enkele uren) voor de deelnemende organisaties.

10 “Nazorg” Deelnemers hebben per organisatie een beeld en visie hoe ze met geleerde lessen verder gaan binnen hun eigen organisatie. Eventueel bij elkaar op bezoek om geleerde lessen en uitgevoerde plannen met elkaar te delen en te leren. Deelnemers delen de geleerde “lessen” en dragen het actief uit. Opzet relatie met Jeff Kaas en zijn bedrijf.


Download ppt "Summercamp Kaizen Seattle 28, 29 en 30 augustus 2019"

Verwante presentaties


Ads door Google