De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

PraktijkLeren Operatieve zorg en technieken & Anesthesiologische zorg en technieken VOPL C PL 1 Fontys Hogeschool Mens en Gezondheid J.A. Witkamp-

Verwante presentaties


Presentatie over: "PraktijkLeren Operatieve zorg en technieken & Anesthesiologische zorg en technieken VOPL C PL 1 Fontys Hogeschool Mens en Gezondheid J.A. Witkamp-"— Transcript van de presentatie:

1 PraktijkLeren Operatieve zorg en technieken & Anesthesiologische zorg en technieken VOPL C PL 1 Fontys Hogeschool Mens en Gezondheid J.A. Witkamp- van der Veen DOCENTCONTACTPERSOON/DOCENT PRAKTIJKLEREN Hans Peters, Conchita Prince, Dianne Kerstens, Marie-Anne Vermeulen & Josje Witkamp Docent Contactpersonen (DCP) Telefoon en Hans: Conchita: Dianne: Marie-Anne: Josje:

2 Programma Uitleg doel VOPL C Praktische zaken en verwachtingen
Portfolio Vragen & Afsluiting

3 Voorbereiding op VOPL C
Vragen formuleren over de informatie in de handleiding PL over het portfolio het beoordelen van PL 1 Voor minimaal 1 CanMEDS-rol je pleidooi schrijven, als oefening. Je geschreven pleidooi meenemen als voorbeeld. Meenemen competentiekaarten

4 Uitleg doel VOPL C VOPL c (week 5) Portfolio en bewijslast

5 Pleidooien Jij als student: In subgroepen bespreken
CanMEDS-rollen koppelen Bewijslast Logboek Feedback Verslagen Ingescand bewijs ……. Proactieve leerhouding (plannen, bewijslast verzamelen en sturen, werkveld informeren) en zelf de regie nemen voor je leerproces: zelfsturend zijn, leerdoelen aangeven, feedback vragen & reflecteren op je handelen Bij stagnatie: zelf initiatief nemen tot gesprekken met DCP’er en werkvelddeskundige/praktijkopleider Gedegen voorbereiding en vooraf en tijdens stage jezelf verdiepen (dit is dus al begonnen). Denk aan: veelvoorkomende operatieve ingrepen en ziektebeelden, profiel van het operatiekamercomplex, verpleegkundige diagnoses, etc. Je bent zelf op de hoogte van eisen die vanuit school gesteld worden (stagewerkplan, portfolio, te behalen competenties, hoe het beoordelen gaat, etc.) en informeert het werkveld hierover Je houdt je aan gedragsregels binnen de organisatie en komt afspraken na Acties: Voorbereiden door handleidingen & protocollen goed door te lezen Juiste informatie (direct) verstrekken aan je begeleiders

6

7 Beredeneer voor VPK vanuit de zorgvrager
PORTFOLIO Dit voorbeeld pleidooi geeft nog geen indicatie voor het behaalde niveau (PL 1). Dat moet blijken uit de onderliggende bewijzen. Ook moet daaruit blijken of de student het handelen onderbouwd vanuit de 3 pijlers van evidence based practice (EBP). Beredeneer voor VPK vanuit de zorgvrager

8 ‘Goed’ voorbeeld van pleidooi zorgverlener
Pleidooi Zorgverlener PL 1 Ik heb m.b.v. het PL 1 G onderwijs een verpleegplan opgesteld voor cliënt R. Om tot verpleegkundige diagnoses, doelen en interventies te komen heb ik informatie over de cliënt verzameld via het cliëntendossier en gesprekken met behandelaar en andere collega’s. In overleg met mijn werkbegeleider/docent is ervoor gekozen om de desbetreffende cliënt er niet bij te betrekken i.v.m. zijn cognitieve beperkingen/de zorgsituatie op de operatieafdeling. Uit de feedback van mijn docent op dit verpleegplan blijkt dat ik de behoeften van de cliënt kan vaststellen, methodisch kan werken en het zelfmanagement van de cliënt ondersteun.

9 ‘Goed’ voorbeeld van pleidooi zorgverlener
Uit reflectieverslag 1 blijkt hoe ik de beschreven interventies in de praktijk uitgevoerd heb. Van der Staa, Mies & Ter Maten- Speksnijder (2017) beschrijven als belemmerende factor bij zelfmanagement van zorgvragers dat de verpleegkundige de zorg overneemt omdat dit sneller gaat. Ik heb het zelfmanagement van cliënt R bevorderd door hem zo veel mogelijk zelf keuzes te laten maken, ondanks dat dit wat meer tijd kostte. Dit en andere dilemma’s, waar ik tegen aanliep, heb ik besproken met mijn begeleider en verwerkt in reflectieverslag Dit sloot ook aan bij leerdoel nr.. dat ik in mijn stagewerkplan opgenomen had over het signaleren van risicovolgedrag van cliënten. Ik ben daarvoor gedurende mijn diensten bewust bezig geweest met het observeren en benoemen van (risicovol) gedrag van cliënten.

10 ‘Goed’ voorbeeld van pleidooi zorgverlener
In het verslag over de overdracht staat hoe ik met collega’s besproken heb welke zaken ik gesignaleerd en gerapporteerd heb en welke afspraken er gemaakt zijn met de cliënt en behandelaar. Uit de feedback op dat verslag wordt duidelijk dat ik oog heb voor de persoonlijke behoeften, wensen en gewoonten van de cliënten, maar ook voor de veiligheid en continuïteit in begeleiding. Het ondersteunen van de basiszorg heb ik in deze stagesetting vooral vorm gegeven door cliënten te begeleiden in het uitvoeren van ADL- activiteiten volgens hun programma. In mijn logboek van … (datum) heb beschreven hoe ik dat op persoonsgerichte en methodische wijze aangepakt heb.

11 ‘Goed’ voorbeeld van pleidooi zorgverlener
Op de afdeling was het mogelijk verpleegtechnische handelingen uit te voeren. Deze heb ik toegevoegd bij óverige bewijslast’ Wat ik ook gedaan heb is me verdiepen in de protocollen van complexe handelingen, zoals …… Uit reflectieverslag 3 blijkt dat ik de gevonden informatie uit het protocol ‘…’ op respectvolle wijze toegepast heb bij cliënt J en welke gedachten en gevoelens dit bij mij opriep.   Ik vind dat ik hiermee aantoon de rol van zorgverlener in een OK-setting eigen te heb gemaakt op het niveau van PL1.

12 ‘Goed’ voorbeeld van pleidooi zorgverlener
van Staa, A., Mies, L., & Ter Maten-Speksnijder, A. (2017). Verpleegkundige ondersteuning bij zelfmanagement en eigen regie. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Dit voorbeeld pleidooi geeft nog geen indicatie voor het behaalde niveau (PL 1). Dat moet blijken uit de onderliggende bewijzen. Ook moet daaruit blijken of de student het handelen onderbouwd vanuit de 3 pijlers van evidence based practice (EBP).

13 Weet je nog….. over het Portfolio
Acties! JIJ GEEFT DCP, PB-er én (werk)begeleider(s) toegang (zie bij studiemateriaal overstijgend: instructie portfolio) Help je werkbegeleiders met het portfolio! 1 week voor het beoordelingsgesprek moet portfolio klaar zijn

14 CanMEDS-rollen: Vakinhoudelijk handelen (is extra, voor honoursdeel) Zorgverlener Samenwerkingspartner Communicator De reflectieve EBP professional Gezondheidsbevorderaar Organisator De professional en kwaliteitsbevorderaar De rood geschreven rollen zijn verplicht, daarnaast moet nog minimaal 1 van de andere rollen bewezen zijn

15 Portfolio Wat komt er in het portfolio? Stagewerkplan
Bewijsmateriaal via formulier ‘overige bewijslast’ incl. handtekening en volledige naam feedbackgever Gespreksverslagen Pleidooi voor de eindbeoordeling: waarom jij vindt dat de CanMEDS-rollen behaald zijn en waarmee je dat aan kunt tonen.

16 Vragen? Vragenrondje: welke vragen leven er nog?

17 Bedankt voor jullie aandacht
Succes gewenst!


Download ppt "PraktijkLeren Operatieve zorg en technieken & Anesthesiologische zorg en technieken VOPL C PL 1 Fontys Hogeschool Mens en Gezondheid J.A. Witkamp-"

Verwante presentaties


Ads door Google