Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdElke Veenstra Laatst gewijzigd meer dan 5 jaar geleden
1
PraktijkLeren Operatieve zorg en technieken & Anesthesiologische zorg en technieken VOPL B PL 1 Fontys Hogeschool Mens en Gezondheid J.A. Witkamp- van der Veen DOCENTCONTACTPERSOON/DOCENT PRAKTIJKLEREN Hans Peters, Conchita Prince, Dianne Kerstens, Marie-Anne Vermeulen & Josje Witkamp Docent Contactpersonen (DCP) Telefoon en Hans: Conchita: Dianne: Marie-Anne: Josje:
2
Programma Uitleg doel VOPL B Praktische zaken en verwachtingen
SWP OK combi VPK Portfolio (bewijslast) tijdens het leren in de praktijk Vragen & Afsluiting
3
Uitleg doel VOPL B VOPL b (week 2) Ervaringen uitwisselen
SWP bespreken Uitleg bewijslast en beoordelen PL
4
? Betrokkenen: Weet je nog….
JIJ, werkbegeleider, praktijkopleider/ afdelingshoofd, docent praktijkleren, SLB’er & studentenconsulent Zij verwachten jouw vragen, dus laat ze horen
5
Onderwijsdag Doel: verbinding tussen theorie en praktijk Structuur:
28 uur praktijkleren per week werken op de werkvloer 1 dag per week onderwijsactiviteiten: lessen en docent-onafhankelijke studieopdrachten
6
Jij als student: verwachtingen!
Proactieve leerhouding Bij stagnatie: initiatief nemen en bespreken Gedegen voorbereiding Je bent zelf op de hoogte van eisen en informeert het werkveld Je houdt je aan gedragsregels binnen de organisatie en komt afspraken na Alle handelingen worden gedaan aan de hand van protocollen! Die kun je op iedere stageplek vinden. Proactieve leerhouding (plannen, bewijslast verzamelen en sturen, werkveld informeren) en zelf de regie nemen voor je leerproces: zelfsturend zijn, leerdoelen aangeven, feedback vragen & reflecteren op je handelen Bij stagnatie: zelf initiatief nemen tot gesprekken met DCP’er en werkvelddeskundige/praktijkopleider Gedegen voorbereiding en vooraf en tijdens stage jezelf verdiepen (dit is dus al begonnen). Denk aan: veelvoorkomende operatieve ingrepen en ziektebeelden, profiel van het operatiekamercomplex, verpleegkundige diagnoses, etc. Je bent zelf op de hoogte van eisen die vanuit school gesteld worden (stagewerkplan, portfolio, te behalen competenties, hoe het beoordelen gaat, etc.) en informeert het werkveld hierover Je houdt je aan gedragsregels binnen de organisatie en komt afspraken na Acties: Voorbereiden door handleidingen & protocollen goed door te lezen Juiste informatie (direct) verstrekken aan je begeleiders
7
Boventalligheid PL 1 Boventalligheid
Boventallig = niet in de formatie ingepland Bewaak goed je eigen leerproces, geef grenzen aan! Kijk de regels na van het CZO t.a.v. je rechten en plichten en bespreek deze bij vragen met je PB-er of DCP-er
8
Gesprekkencyclus Introductiegesprek Voortgangsgesprek(ken)
Stagewerkplan bespreken en vastleggen. evaluatie, reflectie, voortgang. Eindbeoordelingsgesprek per rol schrijf je een pleidooi Acties: Notuleren van elk gesprek: in portfolio hangen (gespreksverslagen)!
9
Overige zaken Zie handleiding praktijkleren bijvoorbeeld t.a.v.:
Afwezigheid t.g.v. ziekte: afmelden bij docent praktijkleren (DCP of LP) en volgens procedure op de stageplaats Belofte tot geheimhouding: geldt voor stagiaires, ook op de OK! Bijzonder verlof Reistijd Etc. etc. etc.
10
Stagewerkplan: gebruik je OK doelen van nu voor je PL1 van straks
Beredeneer voor VPK vanuit de zorgvrager
11
Het stagewerkplan (SWP)
SWP = document om stage richting te geven. Hierin ‘vertaal’ je de indicatoren tot doelen. In een doel komen vaak meerdere gedragsindicatoren terug. In de VOPL handleiding staat een checklist SWP. Algemene gedeelte Belangrijk dat aandachtspunten beschreven zijn, zodat begeleiders daar rekening mee kunnen houden.
12
Het stagewerkplan (SWP)
Loop de checklist gewoon na. Zorg dat verwachtingen duidelijk zijn. Hoe concreter, hoe makkelijker voor beide partijen.
13
Het stagewerkplan (SWP)
Dit is het essentiële gedeelte van het SWP: uitwerken van leerdoelen. De gedragsindicatoren die je moet aantonen, neem je mee. Bijv. als je bezig bent met ondersteunen bij de basiszorg (rol: zorgverlener) ben je waarschijnlijk ook met de zorgverlener aan het communiceren (rol: communicator) en houd je rekening met je kwaliteit van zorg . (rol…)
14
Welke zie je hierin terug?
Voorbeeld(en) Leerdoel: Na de oogheelkunde stage ben ik in staat om verpleegkundige zorg te verlenen rondom laagcomplexe patiënten die een staaroperatie ondergaan rekening houdend met hun ziektebeeld en de operatieve ingreep, volgens het protocol en de visie van het operatieteam.” Leeractiviteiten: 1) Literatuur zoeken over ziektebeelden in betrouwbare bronnen en laten horen en zien dat ik dit kan toepassen 2. Communiceren met de operatiepatiënten en naasten/begeleiders en dit evalueren en verbeteren 3. Protocollen opzoeken van veelvoorkomende verpleegtechnische handelingen en deze gebruiken Rollen, competenties & gedragscriteria Met dit leerdoel toon je meerdere rollen, competenties en criteria aan. Kijk eens naar de CanMEDS-rollen bij PL3. Welke zie je hierin terug?
15
CanMeds-rollen: VAKINHOUDELIJK handelen
Gedragscriteria PL1: Onder begeleiding: kan een patiënt ontvangen op het OK complex kan de verschillende stappen van de Time Out procedure benoemen weet de patiëntgegevens te vinden/op te roepen in het EPD benoemt de fases van de operatieve zorg aannemen van een empathische houding t.a.v. de patiënt Etcetera, etcetera,.. (zie Vakinhoudelijk handelen, HONOURSDEEL op )
16
CanMeds-rollen: zorgverlener
Competentie: De verpleegkundige stelt op basis van klinisch redeneren de behoefte aan verpleegkundige zorg vast op lichamelijk, psychisch, functioneel en sociaal gebied, indiceert en verleent deze zorg in complexe situaties, volgens het verpleegkundig proces, op basis van evidence based practice. Gedragscriteria PL1: - Je kunt op basis van klinisch redeneren de belangen, behoeften en noden benoemen voor de zorgvrager en diens naasten. - Je herkent de fasen van het methodisch werken binnen het verpleegkundig proces. - Je kunt methodisch werken in het uitvoeren van zorgtaken. - Je bent in staat om (met ondersteuning van het onderwijs tijdens PL1) voor een zorgvrager een verpleegkundig methodisch plan op te stellen. ETCETERA, ETCETERA, …..
17
Weet je nog….. het Portfolio
het begeleidings- en beoordelingsinstrument waarmee de student inzichtelijk maakt in welke mate hij competent is Acties! JIJ GEEFT DCP, PB-er én (werk)begeleider(s) toegang (zie bij studiemateriaal overstijgend: instructie portfolio) Help je werkbegeleiders met het portfolio! 1 week voor het beoordelingsgesprek moet folio klaar zijn
18
Portfolio Wat komt er in het portfolio? Stagewerkplan
Bewijsmateriaal via formulier ‘overige bewijslast’ (producten onderwijs en bewijslast uit de praktijk zoals bijv. reflectieverslagen, feedback, etc.) incl. handtekening en volledige naam feedbackgever Gespreksverslagen (van elk ‘officieel’ gesprek) Pleidooi voor de eindbeoordeling: waarom de CanMEDS- rollen wel behaald zijn en waarmee je dat aan kunt tonen.
19
Portfolio Acties! Zo vaak mogelijk een leerdoel aangeven + dit leerdoel ook evalueren (op basis van je SWP). Kijk hiervoor bij je leerdoelen en leeractiviteiten in het SWP. Bewijs verzamelen vanaf start stage: Logboek Producten Verslagen
20
Vragen? Vragenrondje: welke vragen leven er nog?
21
Bedankt voor jullie aandacht
Geef het vooral aan als er iets is, stel vragen! Geniet van de stage & veel succes gewenst!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.