Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJasper Brouwer Laatst gewijzigd meer dan 5 jaar geleden
1
Samenwerking binnen beroepsgerichte opleidingen
Dag van het Secundair Onderwijs 22 februari 2019
2
Samenwerking binnen beroepsgerichte opleidingen in het voltijds SO en SVWO
GO! onderwijs: een sterk pedagogisch project en heldere visie GO! omvat het hele aanbod, van kinderdagverblijf tot en met een leven lang leren: pedagogische lijnen m.h.o.o. optimale onderwijs- en ontwikkelingskansen Bruggen slaan tussen onderwijsniveaus en -vormen: een uitdaging; in relatie met ontwikkeling domein- en campusscholen! Loopbaanontwikkeling en leeradvies en -oriëntering: belangrijke opdrachten De scholengroep als hefboom Visie Raad van het GO! Conceptnota = goedgekeurd op de Vlareg op 17 juli 2015
3
Samenwerking binnen beroepsgerichte opleidingen in het voltijds SO en SVWO
Steven Hendrickx, directeur Technisch Atheneum Keerbergen en Marleen Mast, directeur CVO Crescendo Focus op beroepsgerichte opleidingen opstart samenwerking het procesverloop voordelen & meerwaarde alle betrokkenen valkuilen uitrol & toepasbaarheid … Conceptnota = goedgekeurd op de Vlareg op 17 juli 2015
4
CO-CREATIE TUSSEN
5
Korte Voorstelling Marleen Mast Directeur Crescendo CVO
5 vestigingsplaatsen Hoofdvestiging Mechelen, Zaventem, Heist-op-den-Berg, Lier en Tervuren Lesplaatsen: o.a. Keerbergen Ruim aanbod 8500 cursisten
6
Korte Voorstelling Steven Hendrickx
Directeur GO! Technisch Atheneum Keerbergen Unesco school Harde sector – Knelpuntberoepen 5 studierichtingen BSO 3 studierichtingen TSO Duaal leren
7
Korte voorstelling GO! Keerbergen – opleidingen van jong tot oud
Historische schets GO! Keerbergen – opleidingen van jong tot oud Basisschool Middenschool Atheneum Technisch Atheneum Brede, open school (Ecuador, gemeente, provincie, Fablab, …) Duurzame innovatie Win-win op vele gebieden Zelfde scholengroep
8
Huidige situatie en knelpunten
STEM monitor 2018 Uitvoerende STEM-opleidingen stagneren/dalen (harde BSO/TSO) -> problematisch!! Vooral in bouw, hout, basismechanica, elektrische installatietechnieken, autotechnieken, … Stijging vooral in ASO en sterkere TSO (EM, IW, Chemie, TW, …) Instroom STEM CVO daalt spectaculair
9
Huidige situatie en knelpunten
10
Evolutie 2030 Bron ‘shaping the future of work’ (Agoria, Roland Berger)
11
Evolutie 2030 Bron ‘shaping the future of work’ (Agoria, Roland Berger)
12
Evolutie 2030
13
Evolutie 2030
14
Evolutie 2030
15
Evolutie 2030
16
Evolutie 2030
18
Onze filosofie en strategie
Studiegebieden SO VO (matchen) Nodige infrastructuur aanwezig - aanpassingen nodig? Interessante financiering Regionale noden Personeel Draagkracht creëren Expertise delen
19
Filosofie en Strategie
Draagkracht directie (zelf de noden zien) Drive Andere doelgroep Gemotiveerde doelgroep Opbouwend werken TIP- Klein beginnen en groot worden Stappenplan - financieringsmodel
20
Stappenplan Identificeer blind spots in de regio
Identificeer mogelijk gezamenlijk aanbod (welke raakvlakken?) Beoordeel slagkracht van gezamenlijk aanbod (bv. fietshersteller in Tremelo/Baal)
21
Schaal haalbaarheid in de functie van:
Infrastructuur (toegankelijkheid lokalen ‘s avonds, grootte, voorzieningen,…) Logistiek (opslag werkstukken,…) Gezamenlijk/apart gebruik gereedschappen/leermiddelen Delen van personeel Praktische afspraken Stel aanvraagdossier op en stem af op elkaar Na goedkeuring: start op, communiceer veelvuldig en stuur bij.
22
INFRASTRUCTUUR INVESTERINGEN
Studiegebied Koeling en Warmte Opleiding Monteur Centrale Verwarming en Loodgieter PERSONEELSBELEID INFRASTRUCTUUR INVESTERINGEN MATERIEEL BELEID VEILIGHEID PEDAGOGISCH- & DIDACTISCH BELEID PUBLIC RELATIONS
23
INFRASTRUCTUUR INVESTERINGEN
Studiegebied Koeling en Warmte Opleiding Monteur Centrale Verwarming en Loodgieter PERSONEELSBELEID INFRASTRUCTUUR INVESTERINGEN MATERIEEL BELEID VEILIGHEID PEDAGOGISCH- & DIDACTISCH BELEID PUBLIC RELATIONS Nood aan technische docenten Aantrekkelijke vacature Gezamenlijke opdrachten Gebruik infrastructuur Afstemmen materieel Opleidingen renderen dubbel Werkt versterkend Structureel overleg – TA Coördinator
24
Studiegebied Koeling en Warmte Opleiding Monteur Centrale Verwarming en Loodgieter
PERSONEELSBELEID INFRASTRUCTUUR INVESTERINGEN MATERIEEL BELEID VEILIGHEID PEDAGOGISCH- & DIDACTISCH BELEID PUBLIC RELATIONS Investeringsplan Gezamenlijk overleg op korte- & lange termijn 50/50 = gedeeld gebruik Goede afspraken Duurzaam en innovatief Optimaliseren van de vaklokalen Duaal leren
25
INFRASTRUCTUUR INVESTERINGEN
Studiegebied Koeling en Warmte Opleiding Monteur Centrale Verwarming en Loodgieter PERSONEELSBELEID INFRASTRUCTUUR INVESTERINGEN MATERIEEL BELEID VEILIGHEID PEDAGOGISCH- & DIDACTISCH BELEID PUBLIC RELATIONS Klein materiaal vs. Werkstukken Duidelijke afspraken Orde & netheid
26
INFRASTRUCTUUR INVESTERINGEN
Studiegebied Koeling en Warmte Opleiding Monteur Centrale Verwarming en Loodgieter PERSONEELSBELEID INFRASTRUCTUUR INVESTERINGEN MATERIEEL BELEID VEILIGHEID PEDAGOGISCH- & DIDACTISCH BELEID PUBLIC RELATIONS Eén beleid Eén gezamenlijk veiligheidsbeleid Eén en dezelfde preventieadviseur
27
INFRASTRUCTUUR INVESTERINGEN
Studiegebied Koeling en Warmte Opleiding Monteur Centrale Verwarming en Loodgieter PERSONEELSBELEID INFRASTRUCTUUR INVESTERINGEN MATERIEEL BELEID VEILIGHEID PEDAGOGISCH- & DIDACTISCH BELEID PUBLIC RELATIONS Uitbreiding didactisch netwerk (versterken) Projectmatig werk – zelfde SGR Opleiding gebruik machines (overdracht verzekerd) Gezamenlijke opleidingen Kostenbesparend Professionalisering Instructies op gezamenlijk niveau
28
INFRASTRUCTUUR INVESTERINGEN
Studiegebied Koeling en Warmte Opleiding Monteur Centrale Verwarming en Loodgieter PERSONEELSBELEID INFRASTRUCTUUR INVESTERINGEN MATERIEEL BELEID VEILIGHEID PEDAGOGISCH- & DIDACTISCH BELEID PUBLIC RELATIONS Onthaalfunctie Signalisatie op de campus Gezamenlijke persmomenten, publiciteit Linken website
29
Nieuwe opportuniteiten
Programmatie Studiegebied Auto Win-win situatie Geografische inplanning Lokaal succes Weinig cursusaanbod i/d nabije omgeving Modernisering SO Imago STEM-technieken Duaal leren Leefbaar houden v/d opleidingen Decreet nieuwe financiering VO
30
Nieuwe opportuniteiten
Gezamenlijke noden Versterkend effect op de noden – de uitstraling Doorstroom SO VO Heroriëntering of professionalisering ‘Levenslang leren’
31
‘BE THE CHANGE’
32
Wat doen wij? ‘BE THE CHANGE’
Duaal leren Inzet op innovatie (Fablab, uur innovatie, …) Aanpassing infrastructuur Smart schools (IMEC) + INNOVET: cocreatie TAKeerbergen- CVO Crescendo
33
Nog vragen? marleen.mast@cvo-crescendo.be
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.