Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdAlbert Boender Laatst gewijzigd meer dan 5 jaar geleden
1
Tellen en vertellen Anders monitoren en verantwoorden
Maarten van Ooijen Wethouder Maatschappelijke Ondersteuning
2
Utrechts sturingsmodel
Leefwereld centraal Uitgaan van mogelijkheden Zo nabij mogelijk Doen wat nodig is Eenvoud Utrechts sturingsmodel Leidende principes Inrichtingskeuzes Monitoring en verantwoording Financiering en bekostiging Bedoeling en eenvoud Basis voor onze sturing: vanuit de bedoeling en eenvoud Utrechtse manier van sturen is gebouwd op vier pijlers, en deze vormen de basis voor alles wat wij doen/ontwikkelen. Zoals nu met nieuwe inkoop, het formuleren van beleidsregels. De pijlers zijn voor de invoering van de Wmo in 2015 in overleg met partners tot stand gebracht en hebben dan ook een breed draagvlak. Zowel intern, als in de gesprekken met de zorgaanbieders als gesprekken met de raad. De vier pijlers: Leidende principes: Inrichtingskeuzes Financiering en bekostiging Monitoring en verantwoording
3
Inrichtingsmodel: Utrechts model
Het Utrechts model is opgebouwd uit 3 sporen: Spoor 1 – de sociale basis zijn de mensen in de stad, buurtbewoners & vrijwilligers die wat willen doen voor medebewoners, en ook groepsactiviteiten (sociale prestatie en dagondersteuning) en ondersteuning (sociaal makelaars, vrijwilligersorganisaties, mantelzorgondersteuning) die direct toegankelijk zijn Spoor 2 – de buurtteams 400 professionals in 18 buurtteams verdeeld over de stad team Sociaal team Jeugd en Gezin MBO teams op scholen Algemene voorziening Laagdrempelig, geen eigen bijdrage Generalisten Buurtteam voert zelf uit én zet waar nodig aanvullende zorg in (=mandatering toegang) Samenwerking buurtteam – aanvullende zorg – gemeente geborgd Spoor 3 = aanvullende zorg, = specialistisch of intensief op verwijzing van buurtteam voorbeelden: individuele begeleiding, dagondersteuning, arbeidsmatige activering, thuisbegeleiding, tijdelijk verblijf Van belang is dat deze 3 sporen met elkaar samenwerken, de leidende principes als uitgangspunt hebben, en inzet op het maken van de ‘beweging naar voren’, dus afbouwen van zwaardere zorg en ondersteuning als het nodig is, ook al is het tijdelijk, aansluiten bij het sociale netwerk en indien nodig/mogelijk deze versterken Inzet op voorkomen of beperken van zwaardere zorg
4
monitoring en verantwoording
Beliefs Toegang Vast budget / Boundary Systems Samenwerking systems Co - creatie budget plafond Gedeelde missie, Acceptatieplicht visie en strategie Samenwerkings - Leidende afspraken principes Convenant Ambitie Kwartaalge - Cliëntervarings - sprekken gegevens Themabijeen - Cliëntstroom - komsten informatie Interactive Diagnostic Proeftuinen / Cliëntaantallen Control Control Pilots Systems Systems Ons model is gebaseerd op het model Simons, Sturen op de bedoeling (doen wat nodig is) vraagt dat je bewust bent welke waarde je wilt toevoegen (sturen op waarden/leidende principes). Met stakeholders is overeenstemming over de set waarden die richting geven aan het handelen. Stevige aanname (breed politiek, in de stad, bij clienten, academische wereld) dat die waarden bijdragen aan betere maatschappelijke effecten. Die praktijk staat centraal en is erop gericht om maatwerk te leveren en te organiseren/kunnen doen wat nodig is (situationeel) Om dat maatwerk op een verantwoorde manier te kunnen faciliteren, hebben we gezocht naar een alternatief voor input-throughput-output-outcome denken (New Public Management). nadelen van de oude/traditionele manier: Het gaat uit van gestandaardiseerde interventies/producten (en zit dus vaak maatwerk in de weg) Causaliteit tussen de elementen is nauwelijks aantoonbaar zonder de uitvoeringspraktijk enorm te belasten Het is een weinig dynamisch en daarmee weinig lerend model Onze inzet is leren en ontwikkelen. Dit model geeft ons een basis hiervoor. Aan de bovenkant de afspraken die je met elkaar maakt. Zowel in visie, manier van werken en de leidende principes (links), als de concrete afspraken die je met partijen maakt (rechts) Aan de onderkant de manieren waarop je toetst dat deze afspraken werken en waar worden gemaakt. Zowel in cijfers, waarvan wij uitgaan van een beperkte set (eenvoud!) als de gesprekken die wij met aanbieders en partners intensief voeren. Ook de raad omarmt dit model, en noemen dit ook in de praktijk. Bijvoorbeeld de neiging om meer cijfers/indicatoren te willen hebben, worden getoetst aan de leidende principes. Minder rapportages maar meer het gesprek, door het organiseren van interactieve sessies, waarin beschikbare kwantitatieve informatie worden geduid met de ervaringen uit de (duidings)gesprekken, resultaten uit pilots e.d. Opdrachtgeverschap en Partnerschap
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.