Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdNora Coppens Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
GOK-netwerkdag martine.vanovermeiren@katholiekonderwijs.vlaanderen
Op weg naar GOK 6 Voorbeelden van goede praktijk
2
Even stilstaan Op dinsdag 6 maart 2018 is Leentje Gevaert, lerares Engels in Don Bosco Sint-Denijs-Westrem overleden. Ze gaf meer dan 20 jaar les op deze school. Collega’s en leerlingen zullen haar blijvend herinneren als een heel gedreven leerkracht. Daarnaast was ze ook de voortrekker bij heel veel activiteiten en in tal van belangrijke werkgroepen. Onze gedachten gaan uit naar haar echtgenoot, familie, vrienden en collega’s, voor wie dit overlijden een heel zware beproeving is.
3
Dear teacher
4
Doelen van deze voormiddag
2 voorbeelden van goede praktijk beluisteren In groep reflecteren over de aangeboden voorbeelden Inzichten krijgen in de uitrol van een 6de GOK-cyclus met daaraan gekoppelde aandacht voor ROK, TOK (proefdoorlichting) en nieuw decreet leerlingenbegeleiding
5
Mail van 5 maart 2018 Beste collega's
Er komt een nieuwe GOK-cyclus vanaf 1 september Deze cyclus zal geheel volgens de geldende regelgeving verlopen. Op dit ogenblik heb ik nog geen extra informatie. Ik stelde aan Chris Smits reeds volgende bijkomende vragen: - Wat met de drempels in het buitengewoon onderwijs die er zullen voor zorgen dat heel wat scholen niet langer GOK-uren zullen hebben? Hoe kan hieraan tegemoetgekomen worden? - Wat met de scholen die een negatief rapport kregen bij de laatste controle? Behouden zij hun uren? Moeten zij een plan opstellen samen met de PB? Beginnen zij van een wit blad? Ik hoop jullie in de loop van de week meer informatie te kunnen bezorgen. Als jullie zelf nog vragen hebben, gelieve mij die per kerende toe te sturen. Dank alvast. Met vriendelijke groet Chris
6
Start van een nieuwe cyclus
GOK 6 3 schooljaren Vanaf 1 september 2018 Meer info na de voorstellingen goede praktijk
7
2 voorbeelden van goede praktijk
Visitatie, Mariakerke VTS 3, Sint-Niklaas
8
GOK 6 Volgens de geldende regelgeving!
Uren toebedeeld op basis van indicatorleerlingen februari 2018 (bekijk het verschil met februari 2014 – laatste telling voor cyclus 5)
9
GOK 6 Volgens de geldende regelgeving!
De 5 gelijke kansenindicatoren zijn onveranderd: Het gezin ontvangt schooltoelage (0.18) De ll verblijft buiten het eigen gezinsverband (0.8) De ouders behoren tot de trekkende bevolking (0.8) Het opleidingsniveau van de moeder is lager dan HSO (0.6) De thuistaal is niet het Nederlands (moet steeds in combinatie met 1/2/3 of 4: 0.2)
10
GOK 6 Volgens de geldende regelgeving!
Vereist aantal indicatorleerlingen op 01/02/2018: Minstens 10% voor de 1ste graad en OKAN Minstens 25% voor 2de en 3de graad BuO (Type 1 en 3): Minstens 40% De punten worden omgezet naar uren: minimum = 6 uren
11
GOK 6 Volgens de geldende regelgeving! Doelgroep:
Autochtone en allochtone kansarme jongeren in het gewoon secundair onderwijs die omwille van hun sociale, culturele en economische omstandigheden leer- en ontwikkelingsmoeilijkheden ervaren of risico lopen in een achterstandspositie te raken. Alle leerlingen.
12
GOK 6 Volgens de geldende regelgeving! Doelstellingen
Uitbouw van een onderwijspraktijk die rekening houdt met de taalachterstand en de diversiteit van elke leerling Uitbouw van een krachtige leeromgeving waarin geen uitvallers zijn Bevorderen van de leer- en ontwikkelingskansen van kansarme leerlingen. Onderwijsachterstand van kansarme autochtone en allochtone leerlingen proberen wegwerken Vermijden van uitsluiting, segregatie en discriminatie Bijdragen tot de sociale cohesie. Bevorderen van een betere integratie van kansarme autochtone en allochtone leerlingen.
13
GOK 6 Volgens de geldende regelgeving! 3 schooljaren
Schooljaar 1: BSA die leidt tot 2 thema’s met bijhorende doelen en een actieplan Schooljaar 2: uitvoering actieplan en zelfevaluatie Schooljaar 3: mogelijke GOK-controle
14
GOK 6 1ste graad 2de en 3de graad Preventie en remediëring van
ontwikkelings- en leerachterstanden van studie- en gedragsproblemen 2. Taalvaardigheidsonderwijs 3. Intercultureel onderwijs Oriëntering en doorstroming bij in- en uitstroom 5. Leerling- en ouderparticipatie 6. Socio- en emotionele ontwikkeling
15
Waar kunnen we nuttige linken leggen?
Nieuw Referentiekader voor OnderwijsKwaliteit (ROK) en daaraan gekoppeld Toezichtskader op OnderwijsKwaliteit (TOK) met aandacht voor: Het groeiproces van alle leerlingen Het zorgcontinuum en HGSW Cyclisch werken (pdca)
17
Waar kunnen we nuttige linken leggen?
Nieuw decreet leerlingenbegeleiding
18
Volgens nieuw decreet leerlingenbegeleiding
Leerlingenbegeleiding op school is verplicht Focust op 4 domeinen: Leren en studeren, onderwijsloopbaan, psycho-sociaal functioneren, preventieve gezondheidszorg Leerlingenbegeleiding = Leerkrachtenbegeleiding Veranderende rol CLB (=/= schoolondersteunend werken) ERKENNINGSVOORWAARDE
19
Waar kunnen we nuttige linken leggen?
Stijgende opkomst van co-teaching, team-teaching, de peter/meter-leerkracht, inzet van vlinderleerkrachten Stijgend aantal scholen dat leerlingengesprekken voert (praten met i.p.v. praten over)
20
Waar kunnen we nuttige linken leggen?
Rol en inschakeling van ondersteuningsnetwerken (uitbreiding van zorg en IAC) Nadenken over het grote plaatje van zorg: Wat heeft deze leerling nodig (tot op de klasvloer, bij elke leerkracht mogelijk)? Welke maatregelen kunnen voor meer leerlingen verrijkend zijn in onze schoolwerking?
22
Volgend moment van afspraak
Woensdagvoormiddag 6 juni
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.