Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdAlbert Aalderink Laatst gewijzigd meer dan 5 jaar geleden
1
Total Quality Management (IKZ) is een bedrijfsfilosofie
gericht op het voortdurend verbeteren van de bedrijfsvoering op alle vlakken, in alle geledingen, met de medewerking van iedereen. Het doel is produceren van producten en diensten van verhoogde kwaliteit, gekoppeld aan hogere productiviteit en verhoogde efficiëntie Mobiliseren van alle medewerkers om kwaliteitsgericht te handelen en het voortdurend verbeteren en beheersen van alle bedrijfsprocessen, staan centraal KAHO
2
EFQM- Excellence model
EFQM - ZELFEVALUATIE EFQM- Excellence model European Foundation for Quality Management Het EFQM-Exellence model is een gestructureerde methode om een inzicht te verkrijgen in het niveau van uitmuntendheid van een organisatie. Met als doel excellente resultaten te realiseren voor zowel de klanten, de medewerkers, de budgetverschaffers en de samenleving. KAHO
3
Resultaten Samenleving
EFQM Excellence model BASISVEREISTEN RESULTATEN Leiderschap Medewerkers Processen Medewerkers Resultaten Sleutel prestatie - Resultaten Beleid & Strategie Klanten Resultaten Partner- schappen& Middelen Resultaten Samenleving INNOVATIE & LEREN Waar kan ik mijn activiteiten situeren in dit model ? KAHO
4
EFQM Excellence model geeft aan dat: de goede resultaten van onze Sleutel-prestaties, de goede resultaten bij onze Klanten, bij onze Medewerkers en bij de Samenleving, worden bereikt door een goed Leiderschap, een degelijk Beleid en Strategie, een goed Personeelsbeleid, een goed beheer van onze Middelen en Partnerschappen en een uitstekend management van Processen. KAHO
5
1 LEIDERSCHAP Hoe de leiders;
- de missie en visie ontwikkelen en helpen om de beoogde resultaten te bereiken, waarden uitwerken die borg staan voor succes op lange termijn, deze waarden via geschikte acties en aangepaste werkwijzen doorvoeren. persoonlijk betrokken zijn bij de ontwikkeling en de toepassing van het managementsysteem. a b c d e 1 KAHO
6
BELEID & STRATEGIE Hoe de organisatie haar missie en visie verwezenlijkt, door een strategie gericht op alle belanghebbenden en ondersteund door aangepaste beleidslijnen, plannen, doelstellingen, objectieven en processen a b c d 2 KAHO
7
MEDEWERKERS Hoe de organisatie de kennis en het potentieel van haar medewerkers beheert, ontwikkelt en vrijmaakt op individueel, collectief als organisatie overkoepelend niveau. Hoe activiteiten worden gepland om het beleid en de strategie te ondersteunen en te leiden tot een doeltreffende uitvoering van de processen a b c d e 3 KAHO
8
PARTNERS & MIDDELEN Hoe een organisatie haar externe partnerships en interne middelen plant, om haar beleid en strategie en de doeltreffende uitvoering van de processen, te ondersteunen a b c d e 4 KAHO
9
PROCESSEN Hoe de organisatie haar processen ontwerpt, beheert en verbetert, om haar beleid en strategie te ondersteunen, en om volledige tevredenheid, en meer toegevoegde waarde te genereren voor haar klanten en andere belanghebbenden a b c d e 5 KAHO
10
KLANTENRESULTATEN Meting van de perceptie van de externe klant over de organisatie in haar geheel (6a) Aanvullende interne metingen gebruikt voor de beheersing van de bedrijfsprocessen en activiteiten die in belangrijke mate de klantenresultaten kunnen bepalen? Resultaten bekeken door de bril van de organisatie (6b). 6 a b KAHO
11
7 RESULTATEN VOOR DE MEDEWERKERS
Het in beeld brengen van de perceptie van de medewerker over de organisatie en zijn positie daarin (7a) Interne metingen, van prestatie-indicatoren, die een maat zijn voor de tevredenheid en de motivatie van de medewerkers (7b) 7 a b KAHO
12
8 MAATSCHAPPELIJKE RESULTATEN
Wat de organisatie bereikt met betrekking tot de maatschappelijke omgeving (lokaal, nationaal en internationaal indien aangewezen) 8 a b KAHO
13
9 BELANGRIJKSTE SLEUTELRESULTATEN
9a. In beeld brengen en beschrijving van de sleutel - prestatie resultaten (tevredenheid van de aandeelhouders) 9b. Prestatie-indicatoren die je gebruikt om de sleutel-prestatie resultaten op te volgen, te begrijpen, te voorspellen en te verbeteren. 9 a b KAHO
14
R = Results (Resultaten Excellente organisatie)
Scoren volgens Radar Logica R = Results (Resultaten Excellente organisatie) A = Approach (Aanpak => Effectief) D = Deployment (Ontplooiing => Efficiënt) A = Assessment (Evaluatie en beoordeling) R = Review (Wat geleerd?=> acties) KAHO
15
Europese EFQM erkenningen
Bbest vzw Belgian Business Excellence and Success Transfer Europese EFQM erkenningen KAHO
16
Bbest is de NPO van EFQM Europe .
Wie is Bbest ? Belgische kwaliteitsvereniging, een v.z.w. Membership organisatie, die de kwaliteitsgedachte wil promoten en activeren in alle Belgische organisaties. Bbest is de NPO van EFQM Europe . Bbest beheert als NPO de Europese Levels of Excellence, C2E en R4E voor Belgische kandidaten en levert de Europese EFQM certificaten af na een positieve evaluatie door EFQM getrainde validatoren en assessoren. KAHO
17
Twee niveau’s Committed to Excellence C2E het EFQM instap niveau, op basis van de 9 criteria van het EFQM model, eventueel na een zelfevaluatie op basis van een afgeleid model zoals het CAF model (Common Assessment Framework) Recognised for Excellence het EFQM niveau dat organisaties erkend, na minimaal 3 jaar evaluaties, met een score op het EFQM Model voor het Drie sterren R4E certificaat, met een score voor een Viersterren R4E en een score voor een Vijfsterren R4E Europese certificatie, uitreiking. KAHO
18
Wat is de toegevoegde waarde?
Intern: verbeteringsgericht naar de eigen organisatie goed startpunt voor organisaties die naar uitmuntendheid willen streven helpt om een kijk te krijgen op de sterkten en de zwakten van uw organisatie gebaseerd op het gestandaardiseerd Europees EFQM zelfevaluatie model helpt om noodzakelijke verbeteringsprojecten prioritair aan te pakken een feedback rapport wordt verstrekt door externe assessoren met ervaring motiveert en geeft uw medewerkers waardering voor hun kwaliteitswerk KAHO
19
KAHO
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.