Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
FISCAAL OVERGANGSRECHT
Mr. C.A.H. Luijken Deloitte Pension Advisory Amsterdam, 21 maart 2012
2
Bij versobering fiscale regels veelal overgangsrecht:
bestaande aanspraken eerbiedigen lopende regelingen eerbiedigen ontzien bepaalde groepen voldoende tijd voor aanpassing geleidelijk omzetting naar nieuw systeem
3
Hoofdregel loonbelasting:
Aanspraak belast, uitkering vrijgesteld Omkeerregel pensioen (en RVU-regelingen): Aanspraak vrijgesteld, uitkering belast
4
Aanpassing pensioenrichtleeftijd 2005
Op werknemers geboren voor blijft oud pensioenregime van toepassing. Bestaande VUT-regelingen voor werknemers geboren voor mogen blijven bestaan. Per bestaande regelingen mogen tot ongewijzigd blijven.
5
Aanpassing omkeerregeling 1995:
Aanspraak ten onrechte niet belast -> uitkering belastingvrij Aanspraak ten onrechte niet belast -> uitkering belast Overgangsregeling vanaf 1995: Tot 1 januari 1995 opgebouwde aanspraken vallen onder oud regime:
6
Overgangsregime 2014? Bestaande regelingen voor bepaalde groep geëerbiedigd? Groep geboren voor ontzien? Levensloopsparen mag in sommige gevallen doorlopen na 2011. 100%-toets: actuariële herrekening naar hogere leeftijd leidt tot hogere uitkering Verhoging telt mee bij 100% toets: individuele regelingen Verhoging telt niet mee bij 100% toets: collectieve regelingen
7
Recente fiscale jurisprudentie
Is er sprake van een onzuivere pensioenregeling per ? Is er sprake van een VUT-regeling per ? Zo ja, dan is het overgangsrecht van toepassing Zo nee, geen overgangsrecht dus huidige wetgeving van toepassing
8
1. Pensioenregeling Europees Octrooibureau
Gepensioneerde ontvangt in 2007 pensioenuitkeringen Standpunt: uitkering is belastingvrij want uitkering vloeit voort uit een per belaste aanspraak
9
Standpunt eiser: pensioenregeling voldeed per 31-12-1994 niet aan fiscale eisen:
Opbouw van 2% Geen AOW-inbouw Partnerpensioen soms afkoopbaar Aanvullende vergoeding is onderdeel pensioengrondslag Wezenpensioen tot 26 jaar Vervroeging tot leeftijd 50 mogelijk Separate belastingvergoeding Wachttijd 10 jaar Bij vertrek binnen 10 jaar vergoeding voor betaalde premies
10
Oordeel rechtbank: regeling is in 1994 aan te merken als een fiscaal acceptabele regeling
Vraagtekens bij dit oordeel: Geen AOW-inbouw Actuariële herrekening tot leeftijd 50 Is vergoeding binnen 10 jaar geen afkoop?
11
2. Voldeed 55+-regeling van ABP per 31-12-2004 aan wettelijke VUT-normen?
Standpunt werkgever: ja, dus regeling mag na 2004 doorlopen voor werknemers geboren voor Standpunt fiscus: nee, dus overgangsrecht niet van toepassing, dus een RVU?
12
Kenmerken 55+-regeling van ABP
bij reorganisatie kunnen ambtenaren van 55 jaar en ouder vrijwillig uittreden uitkering bedraagt 80% van laatstgenoten loon deze loopt door tot leeftijd 65
13
Oordeel rechtbank: Regeling is op fiscaal bovenmatig (80% vanaf leeftijd 55) Daardoor is overgangsrecht VUT-regelingen niet van toepassing Dus zijn RVU-bepalingen van toepassing Dus extra heffing bij werkgever 26%
14
Cassatie in belang der wet:
Geen beleid om alle 55+-ers uit te laten treden -> geen RVU Overgangsrecht VUT is krachtens beleid fiscus in ruimere zin van toepassing, dus ook voor bestaande stamrechtregelingen. VUT-regeling in 2004 wel maatschappelijk gebruikelijk: toetsen aan beste bestaande regeling (en niet aan gemiddelde) daarbij rekening houden met omvang gebruikelijke stamrechten niet vergelijken met prepensioenregelingen
15
Conclusies Overgangsregelingen van groot belang voor de dagelijkse praktijk Geen garanties dat overgangsrecht later niet wordt aangepast Voor rechters vaak lastige dossiers Pensioenakkoord: - overgangsregeling lijkt zeer beperkt - wat gebeurt er met groep van voor ? - overgangsregeling waarschijnlijk van korte duur
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.