De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

VVSG achtergronddocument Codex-trein

Verwante presentaties


Presentatie over: "VVSG achtergronddocument Codex-trein"— Transcript van de presentatie:

1 VVSG achtergronddocument Codex-trein
Xavier Buijs Stafmedewerker VVSG

2 Voorontwerp goedgekeurd 15 juli 2016
Achtergrond Voorontwerp goedgekeurd 15 juli 2016 Adviesvraag aan adviesorganen, VVSG en VVP Eind september moet advies klaar zijn Reacties ter voorbereiding VVSG advies welkom via Xavier Buijs 02/ , 0477/ , @Xa4Buijs Pas aan bij: Invoegen / Koptekst en Voettekst

3 Aandacht Dit document somt belangrijkste wijzigingen op
specifiek voor lokale besturen dus selectief, er zijn (nog) meer wijzigingen (oa reservatiestroken, oplossing historisch gegroeide tuincentra, ruimtelijke impulsprojecten, PAS, integratie vegetatiewijziging in omgevingsvergunning, gebieden bestemd voor bedrijvigheid, … ) Is in opmaak versie 7 september wordt regelmatig verder aangevuld Pas aan bij: Invoegen / Koptekst en Voettekst

4 Inhoud Enkele grote inhoudelijke thema’s Plannen Vergunnen Handhaven
Verdichting ondersteunen (‘ruimtelijk rendement’) Bebouwen waterzieke gronden voorkomen (‘signaalgebieden) Plannen Structuurplannen worden beleidsplannen Toezicht op ruimtelijke uitvoeringsplannen en verordeningen Verordeningen onderworpen aan een openbaar onderzoek Vergunnen Boete bij niet tijdig beslissen Beperken beroepsmogelijkheid Handhaven Randvoorwaarden Mogelijkheid intergemeentelijke commissie RO Overig Pas aan bij: Invoegen / Koptekst en Voettekst

5 1. Verdichting ondersteunen
Vereenvoudiging wijziging verkaveling verzoek eigenaars Vereenvoudiging herziening en opheffingsprocedure op initiatief van gemeente Verkavelingsvoorschriften ouder dan 15 jaar geen weigeringsgrond meer Invoering van vereenvoudigde procedure tot wijziging van verouderde inrichtingsvoorschrften van APA, BPA’s en lokale RUP’s Pas aan bij: Invoegen / Koptekst en Voettekst

6 1.1 Verdichting ondersteunen
NU STRAKS Mogelijk standpunt Wijziging van verkaveling op initiatief van de eigenaar (art. 65) 2 X openbaarmaking : (aanschrijven door eigenaar en eigenlijk openbaar onderzoek) Wijziging moet geweigerd worden als > 50% bezwaar maakt Wijziging verloopt volgens zelfde procedure als gewone aanvraag Als openbaar onderzoek nodig is: 1X openbaar onderzoek gemeente schrijft eigenaars in verkaveling aan én aanpalende eigenaars daarbuiten Aanpalende eigenaars in of buiten verkaveling aangetekend, rest niet > 50% regel blijft OK, nu weet niemand of mensen die handtekening zetten, de plannen ook zagen. Wel meer werk voor gemeenten Herziening of opheffing verkaveling op initiatief gemeente (art.64) Kan na 15 jaar Wijziging weigeren als >25% bezwaar maakt Altijd openbaar onderzoek Gemeente schrijft eigenaars in verkaveling aan én aanpalende eigenaars daarbuiten Mag zowel per gewone brief als per beveiligde zending >25% regel blijft. OK ‘Schrappen’ van verouderde verkavelings-voorschriften (art. 48) Aanvraag in strijd met verkavelingsvoorschriften moet worden geweigerd Aanvraag in strijd met verkavelingsvoorschriften <15 jaar moet worden geweigerd, ouder dus niet langer Uitzondering voor verkavelingsvoorschriften mbt openbaar groen en wegenis. Ze verdwijnen echter niet, dus geen openbaar onderzoek voor vergunningsaanvragen in overeenstemming met verkavelingsvoorschriften. In strijd wél, ook al zijn ze ouder dan 15 jaar. Wijziging inrichtings-voorschriften APA, BPA of lokaal RUP +specifieke gewestplanvoorschriften HVA en A’pen (art. 80) - In specifieke gevallen ‘vereenvoudigde’ planprocedure (1) enkel APA, BPA of sommige voorschriften van gemeentelijke RUP’s, 2) enkel inrichtingsvoorschriften,) Initiatief ligt bij CBS na advies GOA, altijd openbaar onderzoek, gemeente moet advies inwinnen bij deputatie, departement en instanties aangewezen door de Vlaamse regering, deputatie en Vl. Reg. kunnen schorsen en vernietigen OK, maar schrap adviesverplichting van de deputatie en Vlaanderen. Waaruit blijkt dat regeling ook van toepassing is op gewestplan, zoals vermeld in toelichting, beter is om dit evengoed wel voor alle gemeenten mogelijk te maken BV: Opheffing mag niet leiden tot kleine oppervlakte aan openbaar groen of of zonevreemdheid van bestaande gebouwen of functies ophefferecreatieve voorzieningen, bouwen in tweede lijn mogelijk, gevelmaterialen aanpassen om isolatie mogelijk te maken Inrichtingsvoorschriften, te weten perceelsafmetingen, afmetingen en de inplanting van constructies, dakvorm en materiaalgebruik, vloerterreinindex,aantal bouwlagen, voortuinstroken tuinzones, wegenis, aantal toegelaten woongelegenheden per kavel, toegelaten functies in bebouwbare zones en parkeergelegenheden (dus geen bestemmingsvoorschriften Pas aan bij: Invoegen / Koptekst en Voettekst

7 1.2 Signaalgebieden (art. 71)
Signaalgebieden aangeduid in bekkenbeheersplannen Omzendbrief LNE/2013/1 Bewarend beleid Onvoldoende krachtig ‘watergevoelig open ruimtegebied’ Ter bescherming van het watersysteem Aan te duiden door de Vlaamse regering O/O 60 dagen met adviesvraag aan oa deputatie, gemeenteraad en gecoro. Verkavelingsvergunningen vervallen van rechtswege Decreet verduidelijkt handelingen mogelijk in dit gebied RUP kan deze mogelijkheden verfijnen, niet versoepelen, 3 niveaus bevoegd Eigenaars kunnen planschadevergoeding vragen, na veroordeling kan Vlaamse regering beslissen de bestemming alsnog op te heffen. Mogelijk standpunt: advies aan college ipv gemeenteraad Rubiconfonds: wie spekt dit? Mogelijk zijn Aanbrengen kleinschalige infrastrcutuur, bv sanitair gebouw Aanleg van wegen en nutsleidingen Aanbrengen van infrastructuur gericht op landbouw of hobbylandbouw Handelingen nodig ter voorkoming van wateroverlast Pas aan bij: Invoegen / Koptekst en Voettekst

8 2.1 Plannen (art 19) Structuurplannen worden beleidsplannen Opbouw
STP: informatief, richtinggevend en bindend gedeelte Beleidsplan: strategische visie (20 of 30 jaar), diverse beleidskaders (die visie uitwerken, thematisch of gebiedsgericht) en acties. Mag intergemeentelijk Bevoegdheidsverdeling Intergemeentelijke beleidsplannen mogelijk Rekening houden met bevoegdheidsbepalende regels uit GD en andere relevante regelgeving Provincie: MvT “minder controlerend, meer samenwerkend” Overgang Bestaande structuurplannen blijven geldig, totdat ze worden vervangen Gedeeltelijke of beperkte herziening van structuurplan blijft voorlopig en één keer mogelijk Mogelijk standpunt: OK Bepaal dat strategische visie onderdeel kan zijn van meerjarenplan De relatie tussen het voorlopig en het definitief beleidsplan na OO is niet bepaald, in tegenstelling tot de huidige regeling VCRO Het is aangewezen te bepalen in art §2 2° te bepalen dat de Vlaamse overheid maar kan ingrijpen bij de definitieve vaststelling van een beleidsplan als zij de opmerkingen ook al in de adviesronde en bij de voorlopige vaststelling maakte. Overgang: gemeentelijke structuurplannen soms erg detaillistisch, gemeentelijke beleidsplannen focussen. Wat met detaillistische uitspraken waarover het BP géén uitspraken doet. Vervallen die? Bevoegdheidsbepalende regels en andere relevante regelgeving: voldoende houvast? Pas aan bij: Invoegen / Koptekst en Voettekst

9 2.2 Toezicht op RUP’s en verordeningen (art. 35)
NU Straks Schorsen Deputatie en Vlaamse regering, volledig plan wordt geschorst Vernietigen Niet mogelijk Vlaamse regering, gedeeltelijke vernietiging mogelijk Pas aan bij: Invoegen / Koptekst en Voettekst

10 2.3 verordeningen onderworpen aan een openbaar onderzoek (art 38)
30 dagen ‘minstens’ aangekondigd in B.S. Mogelijk standpunt: Akkoord Verduidelijken termijn advies van coro’s Verduidelijken welke wijzigingen tussen voorlopige en definitieve vaststelling kunnen worden doorgevoerd Pas aan bij: Invoegen / Koptekst en Voettekst

11 3.1 Boete of dwangsom bij niet tijdig beslissen (art. 90 )
Verstrijken beslistermijn als nog adm. Beroep mogelijk is: boete 2500 euro volgens vereenvoudigde procedure 5000 euro volgens gewone procedure Verstrijken beslistermijn Vlaamse regering of laatste administratieve aanleg + meldingen: 500 euro per dag 100 euro voor melding Aanvragen binnen 90 dagen na niet tijdige beslissing Mogelijk standpunt Niet akkoord Gemeente al gesanctioneerd omwille van verlies beslissingsbevoegdheid Bestaande mogelijkheid schadevergoeding volstaat, er vanuit gaan dat er altijd schade is klopt niet. Ondergeschikt: boete te hoog (vlg. NL) Pas aan bij: Invoegen / Koptekst en Voettekst

12 3.2 Beroep derde alleen na bezwaar
Doel: minder beroep door derde tegen vergunning Beroep alleen als hij tijdens o.o. bezwaar indiende (vgl. adviesverleners alleen als advies gegeven) Meeste beroepen door aanvrager tegen weigering Is wellicht in strijd met EU-recht en Aarhus-verdrag H.v.J., , nr. C-137/14, Commissie v. Duitsland, § 75-82 Mogelijk standpunt: VVSG alternatief (commissie decentralisatie) beroep inhoudelijk beperken : Beroep als gemeente in fout (incl. motivering, beslistermijn) Onherroepelijk als gem. tijdig & goed onderbouwd besliste Doet beter recht aan autonomie gemeente Pas aan bij: Invoegen / Koptekst en Voettekst

13 5.1 Intergemeentelijke Cie RO (art. 16)
Twee of meer gemeenten Mogelijkheid vrijstelling gecoro kleine gemeente geschrapt vanaf 1 januari 2019 Elke gemeenteraad beslist over relevante maatschappelijke geledingen Som inwonersaantal bepaalt omvang intergemeentelijke gecoro, maar maximum aantal kan worden overschreden Mogelijk standpunt: Positief: kan kwaliteit kandidaturen verhogen en stimuleert om ‘over muurtje heen te kijken’ schrap ‘via een intergemeentelijk samenwerkingsverband’ Pas aan bij: Invoegen / Koptekst en Voettekst

14 4. handhaven Pas aan bij: Invoegen / Koptekst en Voettekst

15 6. Overig Zorgwonen (art. 43, 46 en 52): Mogelijk standpunt:
Nu interne werken aan draagbare constructies meldingsplichtig voor zover het gaat om huisvesten oudere of zorgbehoevende Woning aanpassing in een boven- en ondergschikte wooneenheid wordt meldingsplichtig, maar blijft 1 woning Één 65 plusser of hulpbehoevende volstaat (was nu onduidelijk), partner mag jonger of niet hulpbehoevend zijn Mogelijk standpunt: Geen principiële bezwaren Wel bezorgdheid over controle en handhaving ervan na afloop Pas aan bij: Invoegen / Koptekst en Voettekst


Download ppt "VVSG achtergronddocument Codex-trein"

Verwante presentaties


Ads door Google