Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Productontwikkeling Definitie:
Het ontwikkelen van een product door het genereren van ideeën, conceptontwikkeling, product design, het testen van producten en uiteindelijk de productintroductie. Het gaat bij een productontwikkeling vaak om een productmodificatie, verbetering of innovatie.
2
Theoretisch kader
3
Ondernemersmentaliteit om succes te vergroten
De ingrediënten voor productontwikkeling: Passie, ambitie, lef en risico durven nemen Open staan voor samenwerking Van bescheiden en afwachtende houding, naar initiatiefnemer en open staan voor out of the box denken Verzamel de juiste mensen, het liefst uit diverse sectoren Gebruik kennis, ervaring, expertise en het netwerk van andere ondernemers en partners
4
Noodzaak of bijzaak? Welke ambities heeft u met uw bedrijf?
Sluiten vraag en aanbod nog voldoende aan om groei te realiseren of stabiliteit te behouden? Hoe verzadigd is de markt waarin u zich bevindt? Bieden trends & ontwikkelingen kansen voor productvernieuwing? Is uw bedrijf voldoende toekomstbestendig? Hoe is uw concurrentiepositie? In hoeverre voldoet uw bedrijf aan de trend ‘minder massa, meer niches’? Voor veel ondernemers is ontwikkeling en vernieuwing noodzaak, maar wordt het uitgesteld omdat men niet op de hoogte is van toegevoegde waarde van bestaande infrastructuren en netwerken.
5
Voordeel van productontwikkeling
Verhogen omzet en winst (met name in verzadigde markt) Vergroten marktaandeel Inspelen op veranderende vraag en nieuwe doelgroepen Sterkere concurrentiepositie Kansen voor seizoensspreiding Hogere bezettingsgraad Samenwerking en bundelen van krachten leidt tot beter resultaat
6
Van idee naar product De laatste trends om op in te spelen:
‘Belevingscomponent’ is USP om nieuwe concepten te ontwikkelen. Men wil een unieke ervaring en authentieke herinnering. Kansen voor bijzonder overnachten, culinaire arrangementen en totaalconcepten met uniek vervoer en vermaak Kansrijke doelgroepen die nog niet optimaal bediend worden in het Vechtdal: avontuurzoekers, inzichtzoekers en stijlzoekers Men hecht steeds meer waarde aan lokalisering van de voedselketen. Kansen voor streekproducenten, horeca en recreatiebedrijven om nieuwe smaakconcepten te ontwikkelen Men wordt ouder, maar men blijft ook vitaler en besteedt steeds meer aan gezondheid, ontspanning in de vorm van preventieve zorg. Hou blijft u de ouder wordende doelgroep binden aan uw bedrijf? Goede customer journey van uw bedrijf is onderscheidend vermogen en biedt mogelijkheden voor persoonlijke benadering. Een steeds belangrijkere klantbehoefte.
7
Wie helpt u verder? Drie partners bundelen krachten met lange termijn doelen om ondernemers zo goed mogelijk te kunnen helpen: MarketingOost, Vechtdal Marketing Ondernemershuis Vechtdal Kennispoort Regio Zwolle Geen winstoogmerk. Gezamenlijk belang: versterken, aanjagen en verbinden om productontwikkeling en – vernieuwing te stimuleren, met als doel om zakelijke succes van regionale bedrijven te vergroten en een sterke(re) economische positie te behouden en te creëren in het Vechtdal.
8
Toegevoegde waarde MarketingOost, Vechtdal Marketing: - Sterk netwerk binnen publieke en private sector; spin-in-het-web functie - Expert op het gebied van gebiedsmarketing - Op de hoogte van trends en ontwikkelingen - Focus op gebiedsgerichte projecten - Subsidieloket Ondernemershuis Vechtdal - Focus op vraagstukken van individuele vraagstukken van ondernemers - Verbinden, verbreden en versnellen - Goede samenwerking met partners en mogelijkheid om vouchers in te zetten voor productontwikkeling - Naast topsectoren agrofood, zorg en maakindustrie wordt vrijetijdseconomie vanaf 2019 ook belangrijk speerpunt Kennispoort Regio Zwolle - Samenwerken aan innovatie en ontwikkeling - MKB & Ondernemerschap is nieuw project - Aanjager en verbinder tussen praktijk, overheid en onderwijs - Toegang tot breed netwerk
9
Ons belang Sterke economische positie; vrijetijdseconomie is een onmisbare sector Ondernemers verder helpen met hun vraagstukken om zodoende versnelling te creëren Plannen belanden niet in het bureaulaatje maar komen bij de juiste personen om realisatie te bevorderen Verbinden ondernemers, partners en stakeholders om productontwikkeling en – vernieuwing te stimuleren. MarketingOost, Vechtdal Marketing: Productontwikkeling o.b.v. pijlers Vechtdal Kompas (verblijf, water, zorg, voeding en organisatie) Unieke producten dragen bij aan een sterk merk Vechtdal Overijssel en de profilering via o.a. VisitOost Behoefte aan onderscheidende producten voor sterke gebiedsmarketing
10
Mogelijkheden voor financiering
PMPC: Product-Markt-Partner-Combinatie - Provinciale regeling; openstelling september 2018, februari 2019 en september % subsidie met een maximum van € Minimaal twee partners die 10% van de totaal begrote kosten investeren - Hoe meer partners uit diverse sectoren, hoe beter de beoordeling - Kosten subsidiabel vanaf het moment van indienen en kosten voor het maken van de businesscase 100% subsidiabel (max. €2.500) - 50% van de totale bouwkusten zijn subsidiabel met een maximum van € Uniek in Overijssel Leader Noord Overijssel - Europese regeling; openstelling oktober 2018 en vanaf 2019 geen tenders % subsidie met een maximum van € Project moet bijdragen aan speerpunten Lokale Ontwikkel Strategie
11
Risico’s door niet te ontwikkelen en te vernieuwen
Het missen van nieuwe marktmogelijkheden Het verlies van marktaandeel aan (innovatieve) concurrenten Het teruglopen van productiviteit en efficiëntie Een stijging van kosten Het dalen van de motivatie van medewerkers Verkleining van de marges en teruglopen van de winst Het einde van de onderneming…. !?
12
Dat willen we niet. Hoe nu verder?
Wat is nodig om elkaar te ontmoeten? 1. Ik vind het fijn als er contact met mij gezocht wordt 2. Als ik contact wil dan stuur ik zelf een mail of bel ik even 3. Via de nieuwsbrief blijf ik op de hoogte, als ik een interessant item lees dan neem ik zelf contact op 4. Ik zou deze presentatie graag willen ontvangen om alles rustig terug te lezen, daarna neem ik graag het initiatief om een verkennend gesprek te plannen.
13
Stendert de Vries Ondernemers adviseur Ondernemershuis Vechtdal en Kennispoort Regio Zwolle Tamara Toering Merkleider Vechtdal Marketing Anieke van Wijnen Gebiedsadviseur Vechtdal Marketing Adviseur Health bij het Ondernemershuis Vechtdal MKB-adviseur bij Kennispoort Regio Zwolle Wij helpen u verder!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.