De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

CULTUUR 2030 De vlucht vooruit. CULTUUR 2030 De vlucht vooruit

Verwante presentaties


Presentatie over: "CULTUUR 2030 De vlucht vooruit. CULTUUR 2030 De vlucht vooruit"— Transcript van de presentatie:

1 CULTUUR 2030 De vlucht vooruit. CULTUUR 2030 De vlucht vooruit
Een landschapstekening en ambitienota met krachtlijnenen acties voor een wervende cultuurbeleving in Hasselt. Visietekst – 22 februari 2018

2 HASSELT Stelt cultuur centraal Zet cultuur in als verbindend element
Cultiveert zijn erfgoed als voedingsbodem voor een rijke toekomst Brengt kunst en cultuur naar iedereen via zijn socioculturele verenigingen Stimuleert de ontwikkeling van talent Investeert in een professionele kunstensector met de focus op productie en presentatie Laat zijn culturele ambities bepalend zijn voor zijn infrastructuurbeleid Versterkt de impact van cultuur en verhoogt de participatiegraad Communiceert slimmer 

3 1. HASSELT STELT CULTUUR CENTRAAL
Provinciehoofdstad zijn is niet vrijblijvend. Daarom koestert Hasselt de uitgesproken ambitie om de culturele motor voor de regio te worden. We leveren daarvoor extra inspanningen en maken middelen vrij om die ambitie als cultuurhoofdstad waar te maken. Door meer samenwerking bouwen we aan uitstekende relaties in de Euregio in het algemeen en met buursteden als Genk in het bijzonder. 

4 1. HASSELT STELT CULTUUR CENTRAAL
Met deze visietekst willen we ons inschrijven in het Kunstenplan Limburg. Dit plan wil de kunstensector in Limburg versterken. We koppelen ons eigen plan aan het kunstenplan en het cultuurplan van de minister.

5 1. HASSELT STELT CULTUUR CENTRAAL
Hasselt - Genk Culturele Hoofdstad van Europa Samen met Genk maken we een meer dan gemiddelde kans op de nominatie voor culturele hoofdstad van Europa Om ons hiervoor tijdig kandidaat te kunnen stellen start een werkgroep nog in 2018 met het onderzoek naar de haalbaarheid ervan. 

6 1. HASSELT STELT CULTUUR CENTRAAL
Tegelijkertijd gaan we voor een langetermijnvisie die meerdere generaties overbrugt. We starten een denkoefening over een sterkere en duurzame culturele identiteit voor onze Stad. Deze langetermijnvisie laat experiment toe en impliceert een intrinsieke traagheid. 

7 1. HASSELT STELT CULTUUR CENTRAAL
We vertrekken daarvoor vanuit 3 centrale pijlers: erfgoed als waarde het inclusieve van socioculturele verbindingen onze kunstensector als grass-roots

8 2. HASSELT ZET CULTUUR IN ALS VERBINDEND ELEMENT
Hasselt erkent cultuur als bindmiddel voor een veerkrachtige, open en diverse samenleving. We maken zichtbaar wat ons scheidt en waarin we verschillen van elkaar. Tegelijk scheppen we via cultuur een klimaat dat samenwerking stimuleert en waarbij we onze verschillen erkennen om er zo van te leren en te genieten.  Cultuur in Hasselt bestrijkt een heel breed spectrum, waardoor we voor de buitenwereld focus lijken te missen en onze sterkte een zwakte lijkt te worden. Daarom ontwikkelen we een thematische visie die ons toelaat om in te zetten op speerpunten: Hasselt Modestad, Designstad, Muziekstad enz. Thema’s die in ons DNA zitten omdat ze verbonden zijn met bestaande initiatieven en organisaties. 

9 3. HASSELT CULTIVEERT ZIJN ERFGOED ALS VOEDINGSBODEM VOOR EEN RIJKE TOEKOMST 
Erfgoed is dé voedingsbodem voor ons ambitieus cultuurbeleid. Kennis van ons erfgoed geeft ons het noodzakelijke inzicht om de krijtlijnen daarvan uit te zetten. Hasselt zal een geïntegreerd en integraal erfgoedbeleid voeren dat - anders dan voorheen - zowel het onroerend, roerend, alsook het immaterieel erfgoed bestrijkt. 

10 4. HASSELT BRENGT KUNST EN CULTUUR NAAR IEDEREEN VIA ZIJN SOCIOCULTURELE VERENIGINGEN 
Eén op de drie Hasselaren beoefent een amateurkunst! Dat is de op één na hoogste participatiegraad in Vlaanderen. Omdat we daarin koploper willen blijven stimuleren we niet-professionele kunstenaars, ambachtslui en mensen die zich creatief ontplooien. Een werkgroep zoekt bovendien naar mogelijkheden om deze inwoners via onze vrijetijdsverenigingen nog meer kansen te geven om te experimenteren, te leren, te creëren, te produceren en het resultaat van hun creativiteit ook te tonen. 

11 5. HASSELT STIMULEERT DE ONTWIKKELING VAN TALENT
Talent is de beste garantie op een boeiende toekomst voor onze maatschappij. Het gaat daarbij over: lokaal jong talent dat we alle ontwikkelingskansen willen geven. Talentontwikkeling is daarbij ketenontwikkeling. volwassen met of zonder ervaring die we kansen geven om zich te ontplooien. Dit draagt bij tot de uitbouw van een cultureel bewuste en veerkrachtigere samenleving. niet-Hasselaren, wereldburgers die we willen aanmoedigen om naar onze stad te komen om hier deel te nemen en een bijdrage te leveren aan ons cultureel leven. Met een blik van buitenaf dagen zij ons uit om te groeien, internationaal te denken en te bewegen. 

12 6. HASSELT INVESTEERT IN EEN PROFESSIONELE KUNSTENSECTOR MET FOCUS OP PRODUCTIE EN PRESENTATIE 
Een dynamische kunstenstad groeit vanuit cultuurhuizen en organisaties die productie en presentatie centraal stellen en die de spreiding daarvan beschouwen als een logisch gevolg. Om mee te spelen op Vlaams en internationaal niveau moeten we daarom extra investeren in professionele kunst- en cultuurproducties. Met het oog op een sterkere aanwezigheid in het kunstenlandschap van morgen. 

13 7. HASSELT LAAT ZIJN CULTURELE AMBITIES BEPALEND ZIJN VOOR ZIJN INFRASTRUCTUURBELEID 
Onze cultuur-ambities vereisen een gepaste infrastructuur. Zowel bestaande als nieuwe culturele initiatieven moeten dan ook de infrastructuur krijgen die ze verdienen. Alleen zo kunnen zij hun individuele doelstellingen waarmaken en daarmee bijdragen aan onze culturele ambitie als stad. Een intelligent huisvestingsbeleid helpt de ‘monocultuur’ van ons stadscentrum tegen te gaan en zorgt voor een gezonde mix tussen wonen, werken, beleving en cultuur. 

14 8. HASSELT VERSTERKT DE IMPACT VAN CULTUUR EN VERHOOGT DE PARTICIPATIEGRAAD 
Waar strategisch over stadsontwikkeling wordt beslist, hoort cultuur er onlosmakelijk bij. En daarmee samenhangend onderwijs en toerisme, omdat deze beleidsdomeinen elkaar ieder op hun eigen manier versterken. We verankeren ze structureel in ons beleid en verhogen zo de positieve impact van cultuur op onze stadsontwikkeling We verhogen de participatie van de professionele artistieke actoren door een kader te scheppen waarin ze beter kunnen samenwerken en zich kunnen richten op een noodzakelijk, inhoudelijk debat. 

15 9. HASSELT COMMUNICEERT ‘SLIMMER’
Om zowel onze inwoners als de beleidsmakers die ons op bovenstedelijk niveau vertegenwoordigen sterker te doordringen van het belang van cultuur voor onze stad, moet de stem en de mening van de culturele sector vaker en duidelijker te horen zijn. We zijn te weinig zichtbaar buiten Limburg. Hieraan werken is dubbel We zetten in op het ontwikkelen van inhoud en werken daarvoor samen met de pers en de opleidingen. Anderzijds nemen we ons voor beter te communiceren. 

16 Een wervend cultuurbeleid dat verdiept, groeit vanuit het bestaande aanbod en ruimte geeft aan nieuwe initiatieven, dat is wat de Erfgoedraad, de Socioculturele Raad en de Kunstenraad van Hasselt hun stadsbestuur vragen. 


Download ppt "CULTUUR 2030 De vlucht vooruit. CULTUUR 2030 De vlucht vooruit"

Verwante presentaties


Ads door Google