Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdSiebe Hermans Laatst gewijzigd meer dan 5 jaar geleden
1
Hoeksteen van een kwaliteitsvolle werking
WERKEN IN TEAM Hoeksteen van een kwaliteitsvolle werking
2
Wat is een team? “Een relatief vaste groep van personeelsleden die een gezamenlijke verantwoordelijkheid hebben voor het totale onderwijsproces en voor een herkenbare groep leerlingen.” Kommers & Dresen, 2010.
3
Wat is een team? regelt en bewaakt in hoge mate zelfstandig de procesvoortgang lost dagelijkse problemen zelf op verbetert de eigen processen en onderwijsmethoden De werking is ingebed in het gehele schoolproject!
4
Waarom werken in team? platform om te leren en te professionaliseren
door in team te werken én samen te leren (= professionele leergemeenschappen) kunnen personeelsleden zich (nog) beter ontplooien optimalisering van de manier waarop de doelstelling(en) bereikt worden positieve invloed op het eigen welbevinden
5
Vormen van een team - organisatorisch
gezamenlijk doel (missie, visie, verantwoordelijkheid) logisch samenhangend takenpakket indien mogelijk, een vaste samenstelling duidelijk mandaat én draagt als groep verantwoor- delijkheid goede rol- en taakverdeling heldere werkwijze en besluitvorming ondersteund en opgevolgd door een leidinggevende; ondersteund door systemen en middelen
6
Vormen van een team - ontwikkeling
7
Vormen van een team - ontwikkeling
8
Co-creatie “Vorm van samenwerking, waarbij alle deelnemers invloed hebben op het proces én op het resultaat van dit proces.”
9
Co-creatie Kenmerken: - dialoog - common ground - enthousiasme - daadkracht - focus op resultaat Voorwaarden: - gelijkwaardigheid van de deelnemers - wederkerigheid - openheid - vertrouwen
10
Co-creatie COPY - PASTE COPY - MORE
11
Co-creatie Resultaat is vooraf bekend: er verandert niets.
Doen wat we gewoon zijn te doen Copy - paste We onderzoeken de opdracht en de mogelijkheden Resultaat is anders: er valt iets te kiezen. Copy - more
12
Co-teaching “Meerdere professionals werken als co-teachers gedurende een langere periode op gestructureerde wijze samen in een groep en zijn daarbij in gelijke mate verantwoordelijk voor het onderwijs van alle leerlingen.” (Fluijt, 2014)
13
Co-teaching Kenmerken (Knackendoffel, 2005)
Belang van afstemming en een goede voorbereiding Het gaat eerder om een proces en om attitudes Doelmatig werken en gelijkheid tussen partners Rolverduidelijking Leraren lossen samen problemen op
14
Co-teaching Voordelen (Mitchell, 2014)
Mogelijkheid om synergie te creëren Verlaagt professionele isolatie Verhoogt de coördinatie in omgaan met diversiteit
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.