De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Weert, Nederweert en Cranendonck 4 oktober 2018

Verwante presentaties


Presentatie over: "Weert, Nederweert en Cranendonck 4 oktober 2018"— Transcript van de presentatie:

1 Weert, Nederweert en Cranendonck 4 oktober 2018
Oranje route avond Weert, Nederweert en Cranendonck 4 oktober 2018

2 Welkom

3 Agenda Welkom en voorstellen De oranje route
Ouder en leerling aan het woord De overgang van PO naar VO In gesprek met elkaar Stel je vraag aan het V(S)O Gebruik afkortingen , voorbeeld PO

4 Voorstellen Ouder(s)/ verzorger(s) Ondersteuningscoördinatoren
Ambulant begeleiders Jeugd- en gezinswerkers Leerkrachten en intern begeleiders ………

5 Samenwerkingsverband VO Weert, Nederweert en Cranendonck
Het Kwadrant BraVo College CITAVERDE College Philips van Horne Scholengemeenschap, inclusief initiatief klassen Het College Koers Widdonckschool De Maaskei Om elk kind een passende onderwijsplek te bieden, gaan scholen samenwerken in regionale samenwerkingsverbanden Een na kleinste SWV van Nederland Jullie zitten hier omdat jullie wonen in Weert, Nederweert en Cranendonck Aanmelden Koers bij niveau Mavo, havo, vwo.

6 Ouder en leerling aan het woord

7 Oranje route leerlingen
Afkomstig vanuit BO Afkomstig vanuit SBO Afkomstig vanuit SO Totaal Instroom brugklas VSO Regulier VSO Schooljaar 94 1 7 11 16 130 18 Schooljaar 81 2 8 9 13 114 Schooljaar 95 10 17 133 19 Schooljaar 14 124

8 Waarom een SWV? Geen thuiszitters Dekkend aanbod

9 Van PO naar VO Vragen na aanmelding, voorbereiding kort.
Ook combi geel en oranje route leerlingen Uitgaan van expertise basisschool in aanmelden routes.

10 Oranje route In volksmond wel gesproken over label, maar is niet zo.

11 Een route Geen label, het gaat om de goede start.

12 Overleg Ondersteuningsbehoeften leerling staan centraal, betrokken partijen zijn aanwezig. Leerlingen uit regulier PO gaat naar regulier VO, dus niet rechtstreeks naar speciaal onderwijs Leerlingen uit speciaal onderwijs en leerlingen waar sterke twijfels zijn over aanname VO bespreken in overleg met speciaal onderwijs en regulier onderwijs: kijken naar de mogelijkheden en ondersteuningsbehoefte (koppeling van vraag en aanbod) Enkele vragen stellen aan Leon en Jeroen: hoe ziet oranje route traject uit? Welke veranderingen zien jullie de afgelopen jaren? Betrokkenheid CJG/ AB.

13 Vervolg Maatwerktrajecten
“Alle leerlingen gaan naar het reguliere onderwijs, mits…….

14 To do Voer in november / december samen met de basisschool een gesprek met het voortgezet onderwijs! Twijfel over advies; gesprek met twee schoolvertegenwoordigers Twijfel VSO, na 11 november bericht van basisschool Alleen TLV bij afwijzing VO. Bericht voor aanmelddata over aanname.

15 Aandachtspunten Basisschool neemt initiatief tot oranje route gesprek in november / december Basisschool geeft aan bij SWV aan als er meerdere partijen nodig zijn: uitnodiging via SWV/school Als de basisschool twijfelt tussen VO en VSO wordt er een gezamenlijk gesprek gevoerd Philips van Horne: gesprekken op vaste dagen, mogelijkheid afweging reguliere en initiatiefklas Ondersteuningsbehoeften worden door de basisschool omschreven en vooraf aangeleverd: informatie is vooraf met ouders besproken

16 Vragen

17 De overgang PO naar VO Wie legt de passende puzzel?
Weert, 4 oktober 2018 Bart van Kessel

18 Wie legt de puzzel passend?
De overgang PO naar VO Hoe komende leerlingen met extra onderwijsbehoeften aan de overkant? Hoe kunnen we de leerlingstroom bijsturen? Wie legt de puzzel passend? Vng heeft tav de stelselherziening een aantal doelen geformuleerd. 18

19 TOETERS en BELLEN HULDE

20 Schot voor de boeg Alles draait om ……? SAMENWERKEN

21 Groepsdynamica 1) Forming (oriëntatiefase - info - doel)
2) Storming (Conflictfase - regievraag) 3) Norming (Regelfase - afspraken) 4) Performing (Productiviteitsfase) 5) Termination (Einde groep)

22 Fase 1: Ontmoeten/informeren
HERINNERINGEN ? Fase 1: Ontmoeten/informeren De overgang PO/VO Wat zijn uw eigen herinneringen? Wat was leuk, wat minder? Waardoor kwam dat?

23 HERINNERINGEN ? Wat zijn de ervaringen van de volgende generatie?
Wat zijn uw eigen herinneringen? Wat was leuk, wat minder? Waardoor kwam dat? Wat zijn de ervaringen van de volgende generatie? Zouden die anders zijn ?

24 De vraag van de leerlingen
PUZZEL voor VANDAAG De vraag van de leerlingen

25 De opdracht voor het onderwijs;
VOORAAN BEGINNEN De opdracht voor het onderwijs; Jeugdigen / leerlingen ‘op maat’ laten groeien. Uitgaande van de leer- / levensbehoeften. Met onderwijs als middel.

26 …… wat zijn dit ?

27 KENMERKEN Doelgroep? Door de volwassenen vaak moeilijk begrepen en
niet altijd serieus genomen. Wisselende, niet-voorspelbare stemmingen met perioden van intens geluk en perioden van grote onzekerheid en diepe depressies. Het ene moment graag in gezelschap van anderen en het andere moment zondert het zich af en wil alleen zijn…… Innerlijke onrust De stabiliteit in emoties is ver te zoeken, het ene moment is het lachen, gieren en brullen en het andere moment boos en smijten met de deuren.

28 Thermo-meter-quiz wiens dochter of zoon staat te springen om naar het V(S)O te mogen ? Ja = STAAN Nee = Zitten

29 Thermo-meter-quiz wiens dochter of zoon maakt zich zorgen of hij/of zij wel nieuwe vrienden en/of vriendinnen zal maken ? Ja = STAAN Nee = Zitten

30 Thermo-meter-quiz wiens dochter of zoon kan lekker zelfstandig werken en plannen en zal dus huiswerk maken een fluitje van een cent vinden ? Ja = STAAN Nee = Zitten

31 Thermo-meter-quiz wiens dochter of zoon zal even moeten wennen dat er naast juffen ook meesters bestaan ? Ja = STAAN Nee = Zitten

32 Thermo-meter-quiz wiens dochter of zoon weet al wat hij of zij na het VO /VSO wil gaan doen ? Ja = STAAN Nee = Zitten

33 Thermo-meter-quiz welke vader of moeder ligt ’s nachts stiekem wakker over hoe het zal gaan met zijn of haar kind in de overgang van PO naar VO ? Ja = STAAN Nee = Zitten

34 Thermo-meter-quiz welke vader of moeder is trots zijn of haar kind op weg naar het VO of VSO ? Ja = STAAN Nee = Zitten

35 Wat is de Passende overbrugging ?
Wie is er voor de tweede keer ? Wat is anders dan de vorige keer ? Hoe is het gegaan, nog een adviesje ?

36 ‘Overbruggen’ Wat is er nodig om de overgang van PO naar VO voor jullie kinderen te laten slagen? In groepen bespreken

37 Het LEGGEN van de PUZZEL
Wat WERKT ???

38 Het succes zit in het hoofd van de ander
Hoe kun je de ander helpen in de passende overgang?

39 Terugkoppeling en vragen

40 Stel je vraag aan het VO of VSO
Het Kwadrant BraVo College CITAVERDE College Philips van Horne Scholengemeenschap Het College Koers Widdonckschool De Maaskei Om elk kind een passende onderwijsplek te bieden, gaan scholen samenwerken in regionale samenwerkingsverbanden Een na kleinste SWV van Nederland Jullie zitten hier omdat jullie wonen in Weert, Nederweert en Cranendonck Aanmelden Koers bij niveau Mavo, havo, vwo.


Download ppt "Weert, Nederweert en Cranendonck 4 oktober 2018"

Verwante presentaties


Ads door Google