Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdNele Groen Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Konekti Eén gezin, één plan – klankbordgroep
2
Agenda 19:00 verwelkoming met broodjes
19:15 terugblik werkzaamheden juli – augustus - september 19:45 opstart team 15/10 + toekomstige uitdagingen en noden van het project + uitleg over aanmelding VT 20:30 persoonlijk kennismaken met de verbinders + netwerken
3
Konekti 19:15 terugblik werkzaamheden juli – augustus - september
4
Situatieschets Konekti
Lopende programma’s Aansturingscomité Beslissing Werkgroep Monitoring Registratie & Monitoringsinstrument 1G1P Projectteam Werkpakketten Engagementen ELPF sessies Volumeafspraken 1G1P Verbindingsteam Werkgeversoverleg Ad hoc overleg Klankbordgroep
5
Projectbegroting Wijzigingen – bedrag ELP & CAW
Communicatie – AC; Brussel het subsidiebedrag voor een VTE ELP is vastgelegd op euro Het subsidiebedrag voor een VTE binnen een CAW is vastgelegd op ,32 euro VAPH andere vorm van financiering. (conflicten inzake inwisselbaarheid personeelspunten)
6
Projectbegroting
7
Projectbegroting Betoelaging modules CIG
"[Afdeling 4 Subsidiëring (ing. BVR 14 februari 2014, art. 10, I: 1 januari 2014)] Art. 53sexies decies. § 1. In afwijking van artikel 27 tot en met 45, bepaalt deze afdeling de subsidiëring van de centra voor integrale gezinszorg overeenkomstig de tarieven, vermeld in bijlage 10. § 2.Voor de uitvoering van zijn opdrachten ontvangt een centrum voor integrale gezinszorg per module waarvoor het erkend is, een forfaitaire subsidie, die 87,5 % bedraagt van de bedragen, vermeld in bijlage 10. " Deze regeling is er gekomen bij de overgang van de CIG naar Jongerenwelzijn waarbij er onvoldoende middelen waren om tot gelijke financiering te komen als de OVBJ. Voor 2018 is dat 88,10% van de normale subsidiëring. Gevolg: CIG theoretisch = ,8 euro In de praktijk (88.1%) = ,458 euro 10% van theoretisch bedrag=4331,38 euro 10% van effectief bedrag= 3815,946 euro
8
Projectbegroting Inzet ELPF
Omwille van de verhoging van de betoelaging ELPF ( a rato van 1 VTE) wordt de inzet ELPF verlaagd met 10%; 2VTE ( ) -> 1,8VTE ( ) VTE Inzet verdeling 0.8 – 0.5 – 0.5
9
Overheadcost Raming
10
Werkgeversoverleg 8 penhouders CKG Don Bosco Mandel en Leie vzw
Oprichting: juli 2018 Periodieke bijeenkomsten: 3 maandelijks CKG Don Bosco Mandel en Leie vzw CAW ZWVL W13 = kernpartner CIG Huis Ter Leye Aansturingscomité Agentschappen: AZG, AWW, JWZ, VAPH Vzw Oranjehuis Centrum Jongeren- en gezinsbegeleiding vzw EKC Start West- Vlaanderen Kock De Hoge Kouter Penhouders
11
Werkgeversoverleg Financiering 1 september 2018 31 december 2019
Projectmatige financiering 16 maanden Prefinanciering * inspectie financiën * Begrotingsakkoord (> euro) Uitbetaling (voor 2018) 2020 Geregeld via bestaande sectorale erkenningen
12
Werkgeversoverleg SWO Rekening Courant
Aan de penhouders wordt een jaarlijkse bijdrage als tegemoetkoming in de werkingskosten* van het verbindingsteam gevraagd van 10% van de erkende en gesubsidieerde modules (** specifiek voor het CIG gerekend op basis van de 88,1%). Dit in het kader van het gezamenlijk beheer van een rekening courant door de penhouders. 96.447,31 euro -> werkingskosten huisvestingskosten en aanverwante kosten (o.m.: energie, onderhoud, telefoon, verzendingen, kantoormateriaal, internetaansluiting, catering, e.d.), kosten t.b.v. vormings- of bijscholingskosten en verplaatsingskosten Het hanteren van een jaarlijkse bijdrage van 10% t.a.v. rekening courant is indicatief. Wat betekent dat de gemaakte kosten in het project op het moment van een tekort ook ten laste zullen vallen van de verschillende penhouders.
13
Werkgeversoverleg Contracten – invulling sectorale uitbreiding
Teamcoördinator 1 Verbinder 10,5 ELPF 0,8 Cyclisch adjourning (1-4) ELPF 0,5 Contracten onbepaalde duur + ELPF 0,5
14
Werkgeversoverleg Arbeidsregime Mix <> tewerkstelling Deeltijds
50% #13 80% #1 Voltijds 100% #6 Beschikbaarheid op teamniveau ELPF Avondwerk 80% = 3/2 weken; 50% =1/1 week -> 3<> avonden Beschikbaarheid woensdagnamiddag #2/3 Verbindingsteam Er is een avondpermanentie voorzien van 5 avonden per week Bezetting van minstens 5,5 VTE op woensdagnamiddag. Flexibiliteit i.f.v. maatwerk & aanklampende hulpverlening We hanteren een systeem van flexibele (mogelijks aanwezig voor Konekti) = 40% van de totale tewerkstelling en vaste blokken (uitsluitend aanwezig voor Konekti) = 60% van de totale tewerkstelling.
15
Konekti 19:45 opstart
16
Informele kennismaking
Dinsdag
17
Introductieweken
18
Inleefstages Uitrol Eén van de doelstellingen van Konekti is inzetten op het leren kennen van elkaar en elkaars aanbod. Daarom kiezen we bewust voor de methodiek van inleefstages. Hiermee beogen we dat medewerkers van het verbindingsteam de verschillende organisaties / sectoren beter leren kennen en vice versa. Zonder de ambitie te hebben dat medewerkers op die manier éénieders werking tot in de details kunnen doorgronden. Om dergelijke stages mogelijk te maken zijn we uiteraard op zoek naar stageplaatsen. We mikken op een breed scala van organisaties met een optimale spreiding gaande van: gezinsondersteuning – probleemgebonden hulp – crisishulp – gemandateerde voorzieningen – jeugdwerk - … Tijdens de stage maakt de medewerker van het verbindingsteam kennis met het brede spectrum van activiteiten inherent aan de hulpverlening aangeboden door de organisatie. De invalshoek is dus niet zozeer die van de eigen verworven competenties of sectorale achtergrond maar eerder die van het ongekende. De verbinder of eerstelijnspsychologische functie schetst tot slot zijn opgedane ervaring op een teamoverleg. We zullen de ontmoetingsmomenten op regelmatige basis herhalen zodat de kennis niet verloren gaat wanneer medewerkers uitstromen, maar ook om te zorgen dat de kennis wordt geactualiseerd bij veranderingen binnen de sectoren.
19
Inleefstages Uitrol
20
Projectcomponenten De werkwijze 1Gezin1Plan (1G1P) is erop gericht om gezinnen te helpen door hen actief te betrekken bij hulp. Met deze werkwijze voeren de gezinnen zelf de regie over het proces. De werkwijze richt zich op de krachten van het gezin, op dat wat er goed gaat en op het actief betrekken van de aanwezige hulpbronnen in en om het gezin, zoals het sociale netwerk. De kern van de werkwijze is dat ouders, ondersteund door een hulpverlener, zelf hun eigen specifieke doelen stellen, zelf bepalen welke middelen nodig zijn en welke hulpverleners ingeschakeld worden. Bij gezinnen met meerdere hulpvragen is vaak een verscheidenheid aan instellingen betrokken. Bij 1G1P wordt er een gezamenlijk plan gemaakt waarin aandacht is voor samenhang en structuur. Met 1G1P wordt integraal, planmatig en doelgericht gewerkt. Belangrijke elementen hierbij zijn het gezinsplan en rondetafelgesprekken met alle betrokkenen.
21
1G1P Gezinnen aan zet Regievoering door het gezin kan versterkt worden bij de start van het hulpverleningstraject. De wijze waarop de aanmelding voor 1G1P verloopt, is namelijk bepalend voor de houding van het gezin ten aanzien van hun eigen rol in de hulpverlening. Wanneer een gezin zichzelf aanmeldt, kan er natuurlijker vertrokken worden vanuit de vraag van het gezin zelf. Op het moment dat de aanmelding door een instantie (zoals school, brede instap,…) wordt gedaan, is het minder vanzelfsprekend dat de vragen en wensen van het gezin het vertrekpunt vormen. Dit wringt met het uitgangspunt dat de regie bij het gezin ligt. In een illustratief voorbeeld (Lim04) werd de aanmelding niet door het gezin gedaan, maar door Veilig Thuis. Moeder wilde niet aangemeld worden en er was bij haar veel weerstand. Ze gaf aan dat ze het gevoel had geen controle te hebben over wat er met haar kinderen gebeurt. De werkrelatie was hiermee eigenlijk al bij aanvang verstoord. Professionals geven aan dat er in dit soort gevallen ‘vanzelf sprake is van wantrouwen, waardoor je als hulpverlener al 1-0 achter staat’ (reflectiebijeenkomst professionals Alkmaar). Volgens de professionals met wie we hebben gesproken, zou het beter zijn als organisaties ‘stimuleren dat ouders zelf [naar ons] bellen, eventueel met iemand ernaast’, om ervoor te zorgen dat het daaropvolgende traject vanuit de behoeften van het gezin start (reflectiebijeenkomst professionals Gouda).
22
1G1P Instructie bij het gezinsplan
Het gezinsplan ondersteunt de samenwerking met gezinnen waarbij meerdere instanties betrokken zijn. Het biedt houvast en overzicht aan de gezinsleden, de mensen uit hun netwerk, hulpverleners en dienstverleners die allen een bijdrage leveren aan het plan. Het gezinsplan is beknopt. Waar nodig werken professionals hun aandeel uit in hun eigen zorgplannen. In die plannen kan ook meer gedetailleerde informatie over de gezinsleden, de achtergronden, diagnoses etcetera worden opgenomen. Het gezinsplan is geen vervanging van de zorgplannen maar fungeert als een overkoepelend en verbindend overzicht. De zorgcoördinator draagt er, samen met de gezinsleden, zorg voor dat er een gezinsplan komt en dat dit plan op afgesproken tijden wordt geëvalueerd. Het gezinsplan bestaat uit vier onderdelen: 1. Algemene informatie gezin: Gegevens van alle gezinsleden. Met ruimte om informatie die belangrijk is voor alle betrokkenen te noteren.
23
1G1P Instructie bij het gezinsplan 2. Betrokkenen:
Gegevens van mensen uit het netwerk, hulpverleners en dienstverleners die samenwerken met het gezin. Gegevens van de zorgcoördinator Afspraken over de wijze waarop de onderlinge afstemming is geregeld (per mail of telefoon, afstemmingsoverleg of anders). 3.Doelen: De belangrijkste doelen die het gezin met het plan wil bereiken. Hier wordt ook bijgehouden of de doelen behaald worden. Er is ruimte om tijdens het proces nieuwe doelen toe te voegen. 4. Afspraken: Wie doet wat en wanneer. Hier wordt ook bijgehouden of de afspraken uitgevoerd zijn. De eindevaluatie, die volgens afspraak plaats vindt bij het afsluiten van de zorgcoördinatie, is hier vast als afspraak opgenomen.
24
Verbindingsteam Caseload Theoretische berekening Equipe 11,5 VTE
Traject 4 maand – 8 -> 70% -> 8 VTE -> 8*6*3= 144 Traject 6 maand – 8 -> 20% -> 2,5 VTE -> 2,5*8*2= 40 Traject 6 maand – 2 -> 5% -> 0,5 VTE -> 0,5 *2*2= 2 Traject 1 jaar – 3 -> 5% -> 0,5 VTE -> 0,5*3*1=1,5 187,5/200 Progressieve opstart Opstart - 68 cases (20 GV – 48 RG) 5 november
25
Toeleiding naar verbindingsteam
26
Flow binnen verbindingsteam
Fase 2; huisbezoek (locatie) Veiligheid – 1e wie wil JIJ erbij hebben (reflex) -> vertrouwen -> Telefonische contact personen bij de aanmelding iets betekenen, aanmelder – gezin dat wenst
27
Draft – digitaal aanmeldingsformulier
Fase 2; huisbezoek (locatie) Veiligheid – 1e wie wil JIJ erbij hebben (reflex) -> vertrouwen -> Telefonische contact personen bij de aanmelding iets betekenen, aanmelder – gezin dat wenst
28
Toeleiding naar ELPF 4 actoren kunnen doorverwijzen:
29
Konekti 20:30 persoonlijk kennismaken
30
Welke kwaliteiten heb je nodig? Welke uitdagingen zie je?
Wat kan je inbrengen? Welke kwaliteiten heb je nodig? Welke uitdagingen zie je?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.