Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdRosalia Simons Laatst gewijzigd meer dan 5 jaar geleden
1
Leidinggeven voor eerste verkoper
Hoofdstuk 2 Leidinggeven
2
1 Aansturen 2 Leidinggeven 3 Werving en selectie 4 Personeel en planning
3
Wat heb ik in de vorige les geleerd? Wat ga ik nu leren?
Lijn- en staforganisaties Taken leidinggevende Leiderschapsstijlen Motiveren Feedback Conflicthantering.
4
Lijn- en staforganisatie
Hoofdstuk 2 Leidinggeven Lijn- en staforganisatie
5
Taken leidinggevende Beslissingen nemen Controle werkzaamheden
Hoofdstuk 2 Leidinggeven Taken leidinggevende Beslissingen nemen Controle werkzaamheden Communicatie medewerkers Motivatie medewerkers Begeleiding medewerkers Organisatie werkzaamheden Conflicten oplossen Planningen maken.
6
Hoofdstuk 2 Leidinggeven
Beslissingen nemen
7
Hoofdstuk 2 Leidinggeven
Controleren Proces Eindproduct.
8
Hoofdstuk 2 Leidinggeven
PDCA-cyclus
9
Groepsgericht leidinggeven
Hoofdstuk 2 Leidinggeven Groepsgericht leidinggeven Specifiek Meetbaar Aanvaardbaar/acceptabel Realistisch Tijdgebonden.
10
Individueel leidinggeven
Hoofdstuk 2 Leidinggeven Individueel leidinggeven Verantwoordelijkheid werknemer Bevoegdheid medewerker Salaris medewerker Carrièremogelijkheden werknemer Opleidingsmogelijkheden werknemer.
11
Hoofdstuk 2 Leidinggeven
leiderschapsstijlen
12
Welke stijl bij welke werknemer?
Hoofdstuk 2 Leidinggeven Welke stijl bij welke werknemer?
13
Hoofdstuk 2 Leidinggeven
14
Betrokken en bekwaamheid
Hoofdstuk 2 Leidinggeven Betrokken en bekwaamheid Leidend Coachend Ondersteunend Delegerend.
15
STAR(R) methode Situatie Taak Actie Resultaat Reflectie.
Hoofdstuk 2 Leidinggeven STAR(R) methode Situatie Taak Actie Resultaat Reflectie.
16
Hoofdstuk 2 Leidinggeven
STAR methode
17
Typen leidinggevende Autoritair Democratisch Consulterend
Hoofdstuk 2 Leidinggeven Typen leidinggevende Autoritair Democratisch Consulterend Laissez-faire Coaching on the job Taakroulatie.
18
managementtechnieken
Hoofdstuk 2 Leidinggeven managementtechnieken
19
Effectief leidinggeven
Hoofdstuk 2 Leidinggeven Effectief leidinggeven Deskundigheid leidinggevende Grootte organisatie Structuur organisatie Aard van het werk Deskundigheid medewerkers.
20
Balans bij effectief leidinggeven
Hoofdstuk 2 Leidinggeven Balans bij effectief leidinggeven Spanwijdte Omspanningsvermogen.
21
Motivatiemiddelen Persoonlijke ontwikkeling medewerkers
Hoofdstuk 2 Leidinggeven Motivatiemiddelen Persoonlijke ontwikkeling medewerkers Successen medewerkers Erkenning medewerkers Inzetten kennis medewerkers.
22
Dissatifiers Onvoldoende kennis / vaardigheden Te weinig feedback
Hoofdstuk 2 Leidinggeven Dissatifiers Onvoldoende kennis / vaardigheden Te weinig feedback Gebrek aan uitdaging Onheldere doelstellingen Afhankelijk van anderen Gebrek persoonlijke waardering Intern slechte relaties Te hoge werkdruk Slechte beloning Slechte arbeidsomstandigheden Privéproblemen.
23
Ongemotiveerde werknemer
Hoofdstuk 2 Leidinggeven Ongemotiveerde werknemer Komt te laat Is onverschillig Maakt steeds meer fouten Komt afspraken niet na Stelt taken uit Twijfelt aan nut van de taak Is vaak ziek Klaagt veel Legt de schuld bij een ander Wordt agressiever.
24
Hoofdstuk 2 Leidinggeven
Soorten motivatie
25
Hoofdstuk 2 Leidinggeven
26
Zorg als leidinggevende voor …..
Hoofdstuk 2 Leidinggeven Zorg als leidinggevende voor ….. Taakverruiming Taakverrijking Jobrotatie.
27
Motivatietheorieën Motivatietheorie van Maslow
Hoofdstuk 2 Leidinggeven Motivatietheorieën Motivatietheorie van Maslow X- en Y-theorie van McGregor Motivatie-hygiëne theorie van Herzberg.
28
Motivatietheorie van Maslow
Hoofdstuk 2 Leidinggeven Motivatietheorie van Maslow
29
X- en Y-theorie van McGregor
Hoofdstuk 2 Leidinggeven X- en Y-theorie van McGregor Theorie X: Medewerkers zijn lui, zij willen geen verantwoordelijkheid dragen. Je moet ze precies zeggen wat ze moeten doen en je moet ze scherp controleren. Theorie Y: Medewerkers willen graag werken, ze vinden het prettig om verantwoordelijkheid te dragen. Ze kunnen en willen zich ontplooien en ze willen hun eigen bevoegdheden.
30
Motivatie-hygiëne theorie van Herzberg
Hoofdstuk 2 Leidinggeven Motivatie-hygiëne theorie van Herzberg Factoren die zorgen voor tevredenheid en plezier in het werk als ze op een positieve manier aanwezig zijn (motiverende factoren). Factoren die zorgen voor ontevredenheid als ze op een negatieve manier aanwezig zijn (hygiënefactoren of welzijnsfactoren).
31
Hoofdstuk 2 Leidinggeven
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.